Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

VW Passata 2.0 FSI - Zrównoważony

Większy, bardziej komfortowy, celujący o klasę wyżej niż poprzednik - nowego VW Passata 2.0 FSI poddajemy testowi jeszcze przed jego rynkowym debiutem.

Maciej Ziemek 2008-04-17
VW Passata 2.0 FSI Z pomiarów dynamicznych wynika, że 150-konny, benzynowy silnik 2.0 FSI zapewnia Passatowi niemal tak dobrą elastyczność jak jednostka wysokoprężna o podobnej mocy.

auto motor i sport 4/2005

W Wolfsburgu, mateczniku Volkswagena, lekko nie mają. Chociaż ostatni Golf jest dobry, listę jego zalet szybko trzeba było powiększyć o parę "plusów", żeby w porównaniu z poprzednikiem i konkurentami zyskał na atrakcyjności. Wnioski Volkswagen wyciągnął bardzo szybko. Nowy Passat grubą kreską odcina się od poprzednika. Wspólnym mianownikiem obydwu aut jest solidne wykonanie. Reszta zmieniła się nie do poznania. Nie tylko z wyglądu.

Nadwozie, które w porównaniu z nadwoziem schodzącego modelu nieznacznie urosło w każdym kierunku, nie wygląda na nadmiernie "spuchnięte". Passat dorósł do konkurentów, ale nie przerósł ich zdecydowanie. Przeszedł natomiast drastyczną kurację odchudzająco- -wzmacniającą. Nadwozie Volkswagena Passata szóstej generacji nie waży więcej niż poprzedniej, ale jest o ponad 50 procent sztywniejsze i odporniejsze na skręcanie. W praktyce owocuje to nie tylko wyższym bezpieczeństwem pasywnym i aktywnym, ale również niższym poziomem hałasu we wnętrzu i lepszą jakością wykonania.

Chociaż do dobrych rzeczy człowiek przyzwyczaja się szybko, ogólna wysoka jakość wykonania nowego Passata spore wrażenie wywołuje nie tylko podczas pierwszego kontaktu z samochodem. Dokładnie spasowane blachy nadwozia, idealnie takie same odstępy na całej długości między poszczególnymi elementami czy wzorowo zmontowane wnętrze z materiałów wysokiej jakości nie są w samochodach klasy średniej czymś niespotykanym. Póki co, razem "grają" tylko w autach z tzw. segmentu premium. Nowy Passat chce równać się właśnie z nimi i naprawdę nie musi się niczego wstydzić.

Nie dotyczy to jedynie jakości wykonania. Pod względem precyzji prowadzenia skok jakościowy jest równie duży. Podobnie jak Golf V, również nowy Passat w konfrontacji z poprzednikiem przestał być autem bez wyrazu. Teraz przyjemnie jest go prowadzić, a nie tylko być wiezionym. Zasługa w tym zdecydowanie sztywniejszej konstrukcji samego nadwozia i dopracowanych pod innym kątem układów - kierowniczego i zawieszenia. Nacisk położono nie na maksymalne "odizolowanie" kierowcy od tego, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią, ale na zapewnienie mu jak najlepszego poczucia kontaktu kół z nawierzchnią i pełnej kontroli nad samochodem. Dzięki temu, kierowca nowego Passata może czuć się jak ten kto naprawdę "pociąga za sznurki."

Zębatkowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem jest precyzyjny i bezpośredni. Auto szybko reaguje na ruchy kierownicą między innymi dlatego, że nie traci czasu na zbędne przechyły nadwozia. Obracasz kierownic ę i samochód skręca - bez kołysania się czy jakichkolwiek wahań. Zawieszenie (z przodu na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami trójkątnymi, z tyłu - wielowahaczowe) trzyma nadwozie w ryzach, zapewniając jednocześnie skuteczne - resorowanie oraz izolację akustyczną. Jedynie podczas gwałtownego przyspieszania ze startu zatrzymanego zespół napędowy wpada w spore wibracje, które głośnym dudnieniem wdzierają się do w sumie dobrze wyciszonego wnętrza. W trakcie zwykłej jazdy zawieszenie nie pozwala nierównościom "przedrzeć się" do kabiny w odczuwalny dla pasażerów sposób. Dobrze wybiera i mniejsze, i większe nierówności.

Testowany egzemplarz, wyposażony w benzynową, dwulitrową jednostkę napędową o mocy 150 KM odznacza się przeciętnym przyspieszeniem, chociaż nie jest ociężały. Wprawdzie na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Passat 2.0 FSI potrzebuje 9,5 s, ale na poszczególnych biegach rozpędza się nadspodziewanie ochoczo. Z 60 km/h do 100 km/h na IV biegu przyspiesza w 7,5 s, a z 80 km/h do 120 km/h - tylko o 0,1 s wolniej. Mniej sprawnie testowany Passat nabiera prędkości na V biegu, ale z identyczną różnicą. Wyniki tych samych prób wynoszą - odpowiednio - 9,7 s i 9,8 s. Fakt, że pod względem elastyczności Passat z silnikiem benzynowym niemal dorównuje konkurentom z dieslem pod maską - to zasługa zarówno bezpośredniego wtrysku paliwa, jak i dobrze zestopniowanej skrzyni biegów o bardzo precyzyjnym mechanizmie wyboru przełożeń.

Mimo że silnik odznacza się dobrą kulturą pracy i łatwo wchodzi na obroty aż do niemal 7000 obr/min, z "kręceniem" go wysoko nie warto przesadzać. Po pierwsze, maksymalną siłą napędową dysponuje w przedziale od 2000 obr/min do 5000 obr/min. Po drugie, im wyższe obroty, tym donośniejszy odgłos jego pracy. Przy prędkości 100 km/h na III biegu wskazówka obrotomierza wskazuje 5600 obr/min, na IV - 4200 obr/min, na V - 3400 obr/min, a na szóstym - już tylko 2800 obr/min.

Wnętrze nowego Passata zasługuje na miano oazy spokoju. W otoczeniu "miękkich" linii, przyjemnych w wyglądzie i w dotyku materiałów oraz pastelowych kolorów trudno czuć się źle. Osobom przeciętnej postury miejsca nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu. Tylko wysocy pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie siedzą trochę w kucki, a miejsca nad głową mają na styk.

Bezpieczne ulokowanie nietypowych przedmiotów to żaden kłopot. Kieszenie w drzwiach mogą pomieścić sporych rozmiarów atlas samochodowy, czy jednolitrową (po stronie kierowcy) lub nawet 1,5-litrową (po stronie pasażera) butlę z napojem. Na parasolkę też jest miejsce. Po złożeniu, nawet wilgotną można umieścić w specjalnym otworze w drzwiach kierowcy. Na poważniejszy bagaż także wygospodarowano sporo miejsca. Wprawdzie dolna krawędź bagażnika nie znajduje się zbyt nisko, ale tuż za nią do dyspozycji jest ogromny przedział bagażowy o pojemności 565 l.

Standardowe wyposażenie nowego Passata z zakresu bezpieczeństwa obejmuje nie tylko sześć poduszek powietrznych i układ ESP (z ABS, EDS, ASR i asystentem hamowania), ale także bardzo skuteczne hamulce. Na zimno potrafią one zatrzymać Volkswagena pędzącego z prędkością 100 km/h już na 39. m. Na ciepło ich skuteczność nawet wzrasta, a droga hamowania ze 100 km/h skraca się o 1 m.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 4/2005
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, z zapłonem iskrowym i z bezpośrednim wtryskiem paliwa, umieszczony poprzecznie z przodu, cztery zawory na cylinder; katalizator trójfunkcyjny z sondą Lambda.
Moc kW (KM) 110 (150)
Przy obrotach (/min) 6000
Pojemność skokowa [cm3] 1984
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 200
Przy obrotach (/min) 3500
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 6-biegowa mechaniczna skrzynia biegów. Wielkość przełożeń: I. 3,46, II. 1,96, III. 1,28, IV. 0,98, V. 0,78, VI. 0,67, bieg wsteczny 3,18, przełożenie przekładni głównej 5,07:1.
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-osobowy sedan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu kolumny McPhersona i dolne wahacze trójkątne; z tyłu zawieszenie wielowahaczowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1540 mm, z tyłu 1520 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem elektrycznym, 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; ABS, ESP, EBV i asystent hamowania. Elektromechaniczny hamulec postojowy. Rozmiar kół 7 J x 16, rozmiar opon 215/55 R16 (Dunlop SP Sport 01).
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,28
Dł/szer/wys [mm] 4765/1820/1472
Rozstaw osi [mm] 2710
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 70
Masa własna [kg] 1389
Dopuszczalne obciążenie [kg] 611
Poj. bagażnika [l] 565
Przeglądy – serwis [km] co 60 000 km lub raz na cztery lata
CO2 (limit) [g/km] 197
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne z przodu oraz kurtynowe, ABS, EDS, ASR i ESP, asystent hamowania, elektromechaniczny hamulec postojowy, dwustrefowa klimatyzacja, tapicerka Alcantara, podgrzewane fotele, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane lusterka, tempomat.
0-30 km/h (s) 1,5
0-50 km/h (s) 3,0
0-70km/h (s) 5,4
0-80 km/h (s) 6,4
0-100 km/h (s) 9,5
0-120 km/h (s) 13,2
0-130 km/h (s) 16,1
0-140 km/h (s) 18,6
0-160 km/h (s) 24,8
400 m (km/h)/(s) 17,0
Prędkość maksymalna (km/h) 213
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 7,5/9,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 7,6/9,8
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 90 km/h 90
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 100
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 130
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 160
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 38


PODSUMOWANIE

Volkswagen Passat 2.0 FSI Highline

Ocena:
5
(, )
Passat szóstej generacji to bardzo dojrzały Volkswagen. Pod każdym względem prezentuje równy, wysoki poziom. Z pewnymi właściwościami jezdnymi idą w parze bardzo skuteczne hamulce. Pytanie tylko czy Audi się nie obrazi?
Nadwozie
przestronne wnętrze
funkcjonalna obsługa
bardzo pojemny i ustawny bagażnik
przeciętna ilość miejsca z tyłu nad głową
Napęd
dobra kultura pracy silnika
dobra elastyczność silnika
bardzo precyzyjny i lekko pracujący mechanizm zmiany biegów
przeciętne przyspieszenie
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie seryjne
bardzo skuteczne hamulce
Komfort
bardzo wygodne fotele
dobrze wyprofilowana kanapa
komfortowo zestrojone zawieszenie
wysoka krawędź bagażnika
Właściwości jezdne
dobre poczucie kontaktu kół z nawierzchnią
precyzyjny układ kierowniczy
stabilny na prostej i na zakrętach
Eksploatacja
przeglądy nawet raz na 4 lata
niski przewidywany spadek wartości
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
dość wysokie zużycie paliwa w mieście
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 390 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-4, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Większy, bardziej komfortowy, celujący o klasę wyżej niż poprzednik - nowego VW Passata 2.0 FSI poddajemy testowi jeszcze przed jego rynkowym debiutem.
    auto motor i sport, 2008-04-17 15:26:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij