Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

VW Touareg – Gladiator

Próbowaliście obudzić niedźwiedzia ze snu zimowego? Nie radzę. VW Touareg jest właśnie jak przebudzony grizzly - na pozór ociężały i powolny, ale, wyposażony w silnik 5.0 V10 TDI, atakuje błyskawicznie i znienacka.

2008-05-07
VW Touareg Touareg na drodze wzbudza respekt.  

auto motor i sport 1/2005

Nie ma się czemu dziwić, wszak pod maską skrywa się największy i najmocniejszy silnik Diesla spośród montowanych w samochodach osobowych. Wartością momentu obrotowego (750 Nm) kładzie na łopatki nawet motor króla polskich gospodarstw rolnych - Ursusa. Spieszę jednak dodać, że Touaregiem rolnikowi pola nie zaoramy. "Terenówka" z Wolfsburga zalicza się do aut typu SUV - czyli takich, które nadają się do przemierzania każdej równej lub mniej równej, ale jednak drogi. Z pięciolitrowym silnikiem, wspomaganym przez dwie turbosprężarki, Volkswagen magiczną setkę osiąga w 7,8 sekundy, co jak na kolosa ważącego ponad 2,5 tony jest całkiem dobrym wynikiem. Strome, górskie podjazdy czy też wyprzedzanie na zatłoczonej drodze to dla Touarega "bułka z masłem". Wystarczy lekkie naciśnięcie gazu i nasz 313- konny grizzly, bez oporów, sunie do przodu. Gdy powyższą czynność powtórzymy ze zdwojoną siłą, oczekując szybkiej zmiany biegu na niższy, możemy się niestety rozczarować. Otóż sześciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów reaguje ze zbyt dużym opóźnieniem. Jeżeli dorzucimy do tego mało precyzyjny układ kierowniczy, to pogromcy Ursusa przybędzie drugi słaby punkt.

Mocną stroną Touarega jest umiejętność zwinnego i szybkiego pokonywania ostrych zakrętów, niemal na miarę sportowego bolidu. A możliwe jest to dzięki podwójnym, poprzecznym wahaczom przedniej i tylnej osi oraz pneumatycznemu zawieszeniu (w wersji z silnikiem 5.0 V10 TDI - montowane seryjnie). Regulację wysokości zawieszenia możemy całkowicie powierzyć komputerowi, ustawiając prze- łącznik w pozycji samoregulacji, lub też zdać się na własne doświadczenie. Wówczas do wyboru mamy cztery wysokości - poziom ładunkowy (najniższy), drogowy, terenowy i specjalny (prześwit 300 mm).

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwozieDługość x szerokość x wysokość 4754 x 1928 x 1726 mm, rozstaw osi 2855 mm, masa własna 2524 kg, pojemność bagażnika 500/1525 l, pojemność zbiornika paliwa 100 litrów.
SilnikWysokoprężny, biturbo, widlasty, 10-cylindrowy, 2 zawory na cylinder, pojemność skokowa 4921 cm3, moc 230 kW (313 KM) przy 3750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 750 Nm przy 2000 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s Prędkość maksymalna 225 km/h Średnie zużycie paliwa 12,3 l/100 km
Cena406 290 zł

Gdy postanowiliśmy przetestować właściwości terenowe Touarega, musieliśmy skapitulować już w trakcie pokonywania pierwszej większej, piaszczystej górki. Oczywiście, zawieszenie pneumatyczne i napęd na cztery koła z centralną blokadą mechanizmu działały prawidłowo, jednak auto nie ruszyło z miejsca. Głównym winowajcą okazały się seryjne, typowo asfaltowe opony na 18-calowych kołach.

Touareg to samochód, który z lekkością kozicy górskiej wdrapie się na każde asfaltowe wzniesienie. Ale jeśli przyodziać go w bardziej terenowe "gumy", poradzi sobie na szutrowo-błotnistych leśnych duktach i bezdrożach.

Tekst: Tomasz Bielanów
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 236 790 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    typowo polskie podejście do tematu - szrotwagen? tymi szrotwagenami jeździ mnóstwo ludzi i nie nie narzeka a co do toyoty to brzydka jak noc i jeszcze do tego droga
    ~pablooki, 2009-01-17 07:23:19
  • avatar
    zgłoś
    dlaczego dalej zamieszczacie stare artykuły? od tego szrotwagena wolałbym nowego Land Cruisera 200,
    ~obserwator, 2008-05-09 08:48:34
  • avatar
    zgłoś
    Próbowaliście obudzić niedźwiedzia ze snu zimowego? Nie radzę. VW Touareg jest właśnie jak przebudzony grizzly - na pozór ociężały i powolny, ale, wyposażony w silnik 5.0 V10 TDI, atakuje błyskawicznie i znienacka.
    auto motor i sport, 2008-05-07 20:22:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij