Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Volkswagen Golf Plus - Wyższa konieczność?

Czyżby Volkswagen szukał pretekstu, by móc o swoim czołowym modelu mówić Jego Wysokość?

2008-04-23
Volkswagen Golf Plus By wykrzesać z tej wersji przyzwoitą dynamikę, silnik 1.6 FSI trzeba „kręcić” dość wysoko.

auto motor i sport 3/2005

Dawno nie było słychać tak podzielonych opinii na temat nowego samochodu. Dotyczy to zarówno samego pomysłu na Golfa Plus, jak i jego wyglądu. Jedni uważają, iż jest to wynalazek zbędny, inni twierdzą, że samochód jest tak dobry, że "zamorduje" sprzedaż dotychczasowego Golfa.

By nie błądzić po omacku, zasięgnęliśmy języka u źródła, korzystając z obecności licznych przedstawicieli VW na międzynarodowej prezentacji prasowej. Otóż Golf Plus ma raczej przyciągnąć kupujących auta innych marek, niż uprawiać wewnątrzfirmowy kanibalizm. VW szacuje, że Golf Plus będzie stanowił około 25 procent sprzedaży całej rodziny Golfa, ale firma jest przygotowana technicznie na zwiększenie lub zmniejszenie tej liczby. Krótko mówiąc - pożyjemy, zobaczymy.

Przyjrzyjmy się w takim razie tym słynnym plusom Plusa. Jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne, to praktycznie różni się tylko wysokość - za to o dobre 9,5 centymetra. Długość, szerokość i rozstaw osi pozostały identyczne lub prawie takie same jak w zwykłym Golfie. Wysokość auta sama w sobie nie jest istotną wartością, wszystko zależy od tego, jak się ją wykorzysta. Ponieważ dziś mało kto podróżuje w cylindrach, konstruktorzy Golfa Plusa większość dodatkowych centymetrów - dokładnie 7,5 z przodu oraz 8,5 z tyłu - wykorzystali na podwyższenie siedzeń. Dzięki temu siedzący z przodu mają lepszą widoczność, zaś podróżujący z tyłu siedzą bardziej wyprostowani i mają więcej miejsca na kolana. Poza tym wyprostowanie i podwyższenie tylnej kanapy pozwoliło na powiększenie bagażnika.

Przy zwyczajnym ułożeniu tylnej kanapy jego pojemność wynosi 395 litrów, czyli o 45 l więcej niż w Golfie. Kanapę można jednak przesuwać wzdłużnie, w całości lub w części, zależnie od jej "obsady". Co ciekawe, wraz z kanapą, przesuwa się część podłogi bagażnika, dzięki czemu nie tworzy się dziura, a podłoga pozostaje równa. Pojemność przedziału ładunkowego po maksymalnym odsunięciu kanapy w przód wynosi 505 litrów, zaś po jej złożeniu - 1450 litrów. Dodajmy jeszcze, że przedni prawy fotel można złożyć, co umożliwia przewiezienie przedmiotów o długości do 2,30 m.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe, długość x szerokość x wysokość 4206 x 1759 x 1580 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1318 kg. Pojemność bagażnika 395-1450 l.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pojemność skokowa 1598 cm3, moc 85 kW (115 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s Prędkość maksymalna 189 km/h Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km

Śladem foteli, w górę podążył kokpit Golfa Plusa. Tablica przyrządów jest zupełnie inna niż w zwykłym Golfie, inna też niż w Touranie. Uwagę przyciągają szeroka konsola z dużym ekranem oraz okrągłe podwójne nawiewy. Pod względem jakości użytych materiałów, Plus góruje nad imiennikiem bez przydomka. Inaczej mówiąc, plusy Plusa są wyraźne - zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność, jak i estetyk ę wnętrza.

Zawieszenie Golfa Plusa konstrukcyjnie pozostało nie zmienione, co najwyżej dostrojono je, dostosowując do zwiększonej wysokości i ciężaru auta. Efekt jest udany - podczas jazdy krętymi drogami nie widzi się istotnych różnic w trzymaniu się drogi, a i komfort pozostał zaskakująco wysoki.

Wśród czterech silników oferowanych początkowo do Golfa Plusa znajduje się 1,6-litrowy FSI. Wydawałoby się, że 115 KM to niemało, ale ponieważ silnik ten maksymalną moc uzyskuje dopiero przy 6000 obr/min, by sprawnie jeździć, trzeba porządnie podkręcać obroty. Na pewno lepszym wyborem - choć nie tańszym - będzie słabszy o 10 KM diesel 1.9 TDI.

Nadwozia obu aut różnią się wyraźnie - przód i tył Plusa odznaczają się bardziej zdecydowanymi liniami i mniejszą liczbą okrągłości. W sumie, mimo wyższego wzrostu, Golf Plus zachował harmonijne proporcje. Niewykluczone, że rozgraniczenie stylistyczne obydwu aut ma chociaż trochę zapobiec wewnętrznej walce między Golfem i jego młodszym, acz wyższym bratem. W przyszłości ich drogi mają się jeszcze bardziej rozejść - według planów, Golf "klasyczny" nabierze więcej cech sportowych.

Tekst i zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kiepska jakosc i kiepskie osiagi to wszystko
    ~Arturo, 2008-05-04 01:44:53
  • avatar
    zgłoś
    Czyżby Volkswagen szukał pretekstu, by móc o swoim czołowym modelu mówić Jego Wysokość?
    auto motor i sport, 2008-04-24 19:07:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij