Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Volkswagen Golf VI GTI – słabych stron brak

GTI jakiego nie znacie. Volkswagen jednak potrafi zaszokować. Golf pokazuje rywalom i światu, co może usportowiony hatchback.

Roman Popkiewicz 2009-08-06
Volkswagen Golf VI GTI GTI - inne zderzaki, inne progi, inne obręcze kół, inne wnętrza reflektorów i specjalny spoiler.

Pod skórą sporo tu Golfa poprzedniej generacji - podwozie, zawieszenie, konstrukcja nadwozia, układ napędowy. Można jednak odnieść wrażenie, że inne jest niemal wszystko.

Pewien udział ma w tym emblemat GTI, ale jakoś tak już jest, że wszystko w tym aucie dobrze nastraja. Od razu widać, że to "inny Golf" - to pierwsza zaleta; dopracowanie detali - kolejny plus; jakość - plus; osiągi, dynamika, przyczepność - także na plus. Doskonałe są fotele - wygodne, trzymające jak ćwierćkubły, z regulacją na wszystkie niezbędne sposoby. Typowa dla szybszych Volkswagenów jest mocno wyrzeźbiona kierownica, ze spłaszczeniem w dolnej części, które zawsze podczas kręcenia kółkiem okazywało się upierdliwe, ale w tym wydaniu z jakiegoś dziwnego powodu nie przeszkadza. Poza tym nuda w postaci do bólu przemyślanych detali.

Jakieś pół metra przed przednią szybą tkwi dwulitrowe, czterocylindrowe urządzenie, wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarkę, zasadniczo takie samo jak w GTI poprzedniej generacji. Moc 210 KM brzmi nieźle, ale najlepsze wrażenie robi maksymalny moment obrotowy (280 Nm) rozsmarowany płasko w przedziale 1700-5200 obr/min.

Osiągi silnika są akurat na granicy tego, co koła przedniej osi bez blokady mechanizmu różnicowego mogą przenieść bez bólu. VW stosuje coś w rodzaju "elektronicznej szpery" - układ XDS (przyhamowywanie koła o mniejszej przyczepności) - co poprawia trakcję i momentami zmniejsza tendencję do podsterowności. Ale i bez tego właściwości trakcyjne są znakomite, nawet na mokrym. Silnik ma niesamowitą parę w każdym zakresie obrotów, "setkę" załatwia w niecałe 7 s i ma ścieżkę dźwiękową, która w aucie tej klasy i za te pieniądze jest mistrzostwem świata. Jeździsz z opuszczoną szybą i żonglujesz biegami 2., 3. i 4. w te i z powrotem tylko po to, żeby posłuchać gadania wydechu - burczenia, prychnięć i przygazówek przy nabieraniu obrotów i zmianach biegów.

Egzemplarz testowy miał 6-biegową skrzynię DSG (dopłata 7800 zł) - zautomatyzowane działanie, dwa sprzęgła, zmiana biegu w kilka milisekund. Da się traktować jako automat - z tym zapasem osiągów jakiekolwiek spóźnienie się z właściwym biegiem jest błyskawicznie nadrabiane, a zmianom przełożeń wtórują bardzo szybkie skoki wskazówki obrotomierza. Ręczny wybór przełożeń działa idealnie za pomocą łopatek na kierownicy i kiepsko przy użyciu dźwigni - z typowo dla aut VW pomylonymi kierunkami +/-.

Golf GTI po raz pierwszy dostał zawieszenie DCC, które kosztuje 3730 zł ekstra, ale jest warte każdej złotówki. W praktyce można sobie darować pośrednie ustawienie (Normal) i skupić się na skrajnych (Comfort i Sport). Sam poziom przyczepności nie jest niespodzianką, zaskakuje natomiast znakomity komfort. Zawieszenie jest sztywne, przechyły nadwozia są bardzo nieznaczne, ale tłumienie nierówności nie odbiega od zwykłych wersji Golfa. Pomimo niespecjalnie korzystnego rozkładu masy (62 procent na przód, 38 na tył) GTI świetnie ukrywa tendencję do podsterowności, przeskakując ze skrętu w skręt i bez wysiłku przyjmując większe siły boczne w szybszych łukach.

Słabych stron brak. W tym wcieleniu Golf GTI to jedno z najlepszych usportowionych aut świata. W porównaniu ze zwykłymi Golfami jest jak model M przy cywilnych BMW. To najlepszy komplement.


XDS - SPECJALNA BLOKADA MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO

GTI jest pierwszym modelem, w którym VW stosuje takie rozwiązanie. XDS to bardziej rozwinięty system kontroli trakcji. Podczas gdy tradycyjne urządzenie ujmuje mocy i tym samym zmniejsza prędkość auta gdy koło po zewnętrznej stronie zakrętu straci przyczepność, system XDS utrzymuje stałą prędkość. Przepustnice pozostają więc otwarte, a przyhamowywane jest koło po wewnętrznej stronie zakrętu. GTI nie tylko przyspiesza przez to lepiej na wyjściu z wirażu, ale zmniejsza się też jego podsterowność. ESP jest przy tym aktywne.

Tekst: Roman Popkiewicz

Dane techniczne

Data publikacji 7/2009
Silnik benzynowy, R4, 2.0 turbo
Moc kW (KM) 154 (210)
Przy obrotach (/min) 5300
Pojemność skokowa [cm3] 1984
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 280
Przy obrotach (/min) 1700-5200
Przeniesienie napędu napęd na przednie koła
Skrzynia biegów 6DSG
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprz., stabilizator, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, sprężyny śrub., amortyzatory, stabilizator.
Dł/szer/wys [mm] 4213/1779/1469
Rozstaw osi [mm] 2578
Masa własna [kg] 1405
Poj. bagażnika [l] 350/1305
CO2 (limit) [g/km] 173
Cena modelu testowanego (zł) 128 210
Wyposażenie seryjne poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, boczne, kurtyny powietrzne i airbag kolanowy kierowcy, układy ABS i ESP, autom. klimatyzacja, reflektory biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów, sportowe fotele, dzielone i składane oparcie kanapy, 17-calowe obręcze z lekkich stopów.
0-50 km/h (s) 2,6
0-80 km/h (s) 4,8
0-100 km/h (s) 6,9
0-120 km/h (s) 9,1
0-130 km/h (s) 10,4
0-160 km/h (s) 16,3
Prędkość maksymalna (km/h) 238
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,8
Maksymalne (l/100 km) 12,9
średnie podczas testu (l/100 km) 9,8
zasięg (km) 561
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38,6


PODSUMOWANIE

Volkswagen Golf VI GTI

Ocena:
5
(, )
O takich samochodach marzą chłopcy. Jadowity wygląd, świetne osiągi i fantastyczne efekty dźwiękowe – zarówno z wydechu, jak i sprzętu audio. Słowem, zero słabych stron. W swojej klasie Golf GTi to samochód idealny.
Nadwozie
bogate wyposażenie
bardzo wysoka jakość wykonania
Napęd
świetne osiągi
w ręcznym trybie, odwrócony kierunek zmiany przełożeń
Właściwości jezdne
świetne właściwości jezdne
Komfort
wysoki komfort
Eksploatacja
atrakcyjna cena
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    'vwlipa' napisał(-a):Mysle ze Panowie nigdy nie jechali tym samochodem albo nie chca powiedziec prawdy czytelnikom... Jak ten samochod zachowuje sie przy naglym przejsciu z dobrej asfaltowej drogi na typowa Polska wypelniona nie malymi dziurami nawierznie i przy 100 km/na godzine... Sprobujcie i dopiero wtedy piszcie te Wasze nie zawsze obiektywne opinie. To bardzo niebiezpieczny samochod przy naglej zmianie nawierzchni (nie dopracowany)... Po prostu! I powinniscie uczciwie ostrzec urzytkownikow!Pozdrawiam.Jaką masz na myśli "zmianę nawierzchni"? Z równej drogi na dziurawą czy z piasku na asfalt? Tak na marginesie to pod względem prowadzenia Avensis się umywa w porównaniu do GTI ... .
    ~Samuraj, 2011-01-21 21:53:03
  • avatar
    zgłoś
    Mierzmy siły na zamiary. Nie szło jeździć Golfem GTi, niech będzie Avensis, ale skoro tak "wyrokujesz" to sam określasz czego chcesz od samochodu. Ja jeździłem i nowym GTi i Avensisem też. Avensis może ewentualnie osaczyć Golfa pojemnością bagażnika, bo trakcyjnie to taksówka.
    eri, 2011-01-21 21:24:14
  • avatar
    zgłoś
    Mysle ze Panowie nigdy nie jechali tym samochodem albo nie chca powiedziec prawdy czytelnikom... Jak ten samochod zachowuje sie przy naglym przejsciu z dobrej asfaltowej drogi na typowa Polska wypelniona nie malymi dziurami nawierznie i przy 100 km/na godzine... Sprobujcie i dopiero wtedy piszcie te Wasze nie zawsze obiektywne opinie. To bardzo niebiezpieczny samochod przy naglej zmianie nawierzchni (nie dopracowany)... Po prostu! I powinniscie uczciwie ostrzec urzytkownikow!Pozdrawiam.
    vwlipa, 2011-01-21 20:26:53
  • avatar
    zgłoś
    GTI jakiego nie znacie. Volkswagen jednak potrafi zaszokować. Golf pokazuje rywalom i światu, co może usportowiony hatchback.
    auto motor i sport, 2009-08-06 13:57:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij