Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Volkswagen Golf VI – Trzyma poziom

2008-10-07
Volkswagen Golf VI Volkswagen Golf VI

Już jest! Drugi pod względem popularności samochód świata pojawił się właśnie w swoim szóstym wcieleniu. Nowy Golf ma jeździć i wyglądać lepiej niż poprzednik, może nawet uda mu się wzbudzić emocje?!

Golf "piątka" nie miał powodów do zadzierania nosa. Sami szefowie Volkswagena powiedzieli, że ani on nadzwyczajnie piękny, ani jakościowo porywający, a na dodatek, że jest drogi w produkcji. Za wzór dla nowego modelu stawia się Golfa "jedynkę" i "czwórkę", o generacji numer pięć - ani słychu, tyle tylko, że musi oddać "szóstce" swoją płytę podłogową.

Co do urody, to 26 milionów Golfów, jakie dotąd powstały zdążyło się zapewne przyzwyczaić do wybrzydzania na temat ich wyglądu. Wraz z pojawieniem się każdej nowej generacji, na zasadzie odruchu Pawłowa, zewsząd dobiegają głosy, że znowu Golf jest nudny, banalny i konserwatywny. Tylko dlaczego VW miałby straszyć swoich klientów i eksperymentować z designem, jak to się zdarza niektórym japońskim i francuskim konkurentom?

Nowy Golf na pewno stał się postawniejszy. Z tyłu zamiast wiszącego nisko okrągłego tyłeczka pojawił się zgrabniejszy - choć tylna część nadwozia znajduje się na tej samej wysokości, wydaje się wyżej zawieszona i ma subtelne przetłoczenia. Z przodu auto wygląda groźniej, osłona chłodnicy kształtem przypomina zaciśnięte usta. Jest też nowy model o 5 milimetrów krótszy od poprzedniego, co pokazuje, że skończyły się czasy niepohamowanego wzrostu. Pozostaje tylko czekać aż zacznie zrzucać zbędne kilogramy.

Silnik TSI o pojemności 1,4 l nie wydaje niemal żadnego odgłosu. Na wolnych obrotach nowa turbosprężarka zapewniająca moc 160 KM jest tak cicha, jakby odłączył ją system start-stop. Ale nie - dopiero w przyszłym roku elektryczny generator na wale korbowym weźmie się za oszczędzanie benzyny. W 2010 r. pojawi się napęd hybrydowy na bazie diesla. Na razie, 1,4-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem ma zużywać swoje 6,3 l na 100 km, a jest to wynik lepszy o 0,1 l niż osiągany przez o połowę słabszą jednostkę podstawową Golfa. Nowa siedmiobiegowa skrzynia DSG (patrz str. 140) z dwoma suchymi sprzęgłami pozwala zaoszczędzić kolejne 0,3 l. OK, miłośnicy ekologii i osoby oszczędne mogą być zadowolone, ale jak na to wszystko reaguje pedał gazu?

Z całkowitym spokojem. Wielki mały silnik benzynowy z niskich obrotów przyspiesza jak turbodiesel, bez zadyszki wspina się do 6000 obr/min i ani przez chwilę nie ociąga się podczas przyspieszania. Jeśli ktoś nie stara się specjalnie, w normalnym ruchu nie wyczuje szarpnięć przekładni z dwoma sprzęgłami. Zdziwi się tylko, gdy wskaźnik na tablicy rozdzielczej pokaże, że do jazdy po mieście, dla oszczędności paliwa, skrzynia wybrała piąty lub szósty bieg - jeśli wcisnąć gaz, w okamgnieniu wybierze niższe przełożenie. W wersjach z turbodieslem zastosowano znane 6-biegowe DSG ze sprzęgłami mokrymi, pewniej przenoszącymi moment obrotowy.

Co pod maską nowego Golfa

1.4 80 KM przy 5000 obr/ min, maks. moment obr. 132 Nm przy 3800 obr/min, 0-100 km/h 13,9 s, zużycie benzyny 6,4 l/100 km, CO2 149 g/km
1.6 102 KM przy 5600 obr/ min, maks. moment obr. 148 Nm przy 3800 obr/min, 0-100 km/h 11,3 s, zużycie benzyny 7,1 l/100 km, CO2 166 g/km
1.4 TSI 122 KM przy 5000 obr/min, maks. moment obr. 200 Nm przy 1500 obr/min, 0-100 km/h 9,5 s, zużycie benzyny 6,2 l/100 km, CO2 144 g/km
2.0 TDI 110 KM przy 4100 obr/min, maks. moment obr. 250 Nm przy 1750 obr/min, 0-100 km/h 10,7 s, zużycie oleju napędowego 4,9 l/100 km, CO2 129 g/km
2.0 TDI 140 KM przy 4200 obr/min, maks. moment obr. 320 Nm przy 1750 obr/min, 0-100 km/h 9,3 s, zużycie oleju napędowego 4,9 l/100 km, CO2 129 g/km  

DANE TECHNICZNE VW GOLF 1.4 TSI DSG

DANE TECHNICZNE VW GOLF 1.4 TSI DSG
Cenajeszcze nie znana
KonkurenciFord Focus, Toyota Auris
Silnikbenzynowy, R4, 1.4
Moc/przy obrotach160 KM/5800 obr/min
0-100 km/h8,0 s
Prędkość maksymalna220 km/h
Zużycie paliwa6,0 l/100 km
Emisja CO2139 g/km
Silnikpoj. 1390 cm3; 240 Nm przy 2000 obr/ min; skrzynia biegów 7DSG, napęd na przód.
Nadwozie5-drzw., 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4199 x 1779 x 1479 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa wł. 1286 kg, dopuszczalne obciążenie 574 kg, poj. bagażnika 350/1305 l.

Oczywiście, można osiągnąć 100 km/h w ciągu 8 sekund. Silnika nie słychać przy tym niemal wcale, tak dobrze dźwięki są wygłuszane przez przednią szybę i lepszą izolację. Kierowcy poprzednich Golfów z klekoczącymi silnikami wyposażonymi w pompowtryskiwacze pomyślą, że auto w ogóle zgubiło silnik - tak cicho pracuje jednostka z common-railem i dodatkową izolacją dźwiękową. Najpierw w ofercie pojawią się diesle o mocy 110 i 140 KM, potem dołączą wersje 105- i 170-konna.

Tak to już jest z niektórymi Volkswagenami, że nie lubią technicznych rewolucji. Nowy hit z Wolfsburga ma wreszcie w wyposażeniu dodatkowym amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, zwane w VW DCC (Dynamic Chassis Control). Kierowcy Opla Astry z systemem IDS plus na tę rewelację zareagują przeciągłym ziewnięciem. Jednak jak sprytnie nawet do tysiąca razy na sekundę amortyzatory dopasowują się do sytuacji na drodze i do rodzaju nawierzchni, jak neutralizują przechyły nadwozia i pionowe kołysania, jak sprawnie w groźnych sytuacjach reaguje ESP - to wszystko pozwala nie tracić wiary w technikę Volkswagena. Bez śladu nerwowości Golf VI pokonuje serpentyny dróg ujawniając skłonność do podsterowności. Miłośnicy takiej jazdy ucieszą się, że to tak jak w GTI, tylko pośladki są znacznie mniej spięte.

Golf łagodnie sunie w trybie Comfort na swoich niezależnie zawieszonych kołach, filtrując nierówności asfaltu, by po naciśnięciu guzika i włączeniu twardszego, sportowego trybu pracy zawieszenia informować podróżnych o każdej zmarszczce na jezdni. Wtedy ostrzej do pracy bierze się też precyzyjny elektromechaniczny układ kierowniczy.

Kierowca ma niemal perfekcyjne, jak zwykle wygodne i przestronne, miejsce pracy. Nowa, lekko kanciasta sportowa kierownica pewnie leży w dłoniach, a fotele, z przodu lepiej podpierające uda, bardzo starają się obronić tytuł najlepszych siedzeń w klasie średniej.

Volkswagen zabrał się za wykończenie wnętrza z dbałością o szczegół, ale bez rewolucyjnych zapędów. Bardzo czytelne wskaźniki już nie lśnią na niebiesko lecz na biało, gdzie spojrzeć skrzą się chromowane obwódki. Komputerem pokładowym nareszcie można sterować z kierownicy, wlewu paliwa nie otwiera się już przyciskiem. Łatwa w obsłudze klimatyzacja pochodzi z Passata CC, konsola z przyciskami do otwierania okien - z Tiguana. Miłośnicy multimediów mogą zamówić system nawigacyjny RNS 310 (wraz z radiem i głośnikami), a także rozkoszować się znacznie lepiej brzmiącym niż dotychczas standardowym systemem nagłośnienia.

Polska premiera nowego Golfa już w październiku - w chwili zamykania numeru, nie było jeszcze wiadomo ile będzie kosztował. W Niemczech zwyżka ceny w porównaniu z poprzednikiem nie jest duża - nawet klimatyzacja, po raz pierwszy w nowym Golfie, jest tam w wyposażeniu standardowym. Wniosek z tego, że nie tylko pod względem jakości Volkswagen trzyma poziom.

Tekst: Alexander Bloch
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Już jest! Drugi pod względem popularności samochód świata pojawił się właśnie w swoim szóstym wcieleniu. Nowy Golf ma jeździć i wyglądać lepiej niż poprzednik, może nawet uda mu się wzbudzić emocje?!
    auto motor i sport, 2008-10-07 14:45:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij