Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Volkswagen Multivan - Duże zwierzę

Multivan to najbardziej obszerny samochód osobowy w ofercie Volkswagena. Jest jak wielbłąd... dla siedmiu osób.

2008-08-05
Volkswagen Multivan Zwarta i kanciasta sylwetka Multivana nie przytłacza wielkością; samochód wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości.

auto motor i sport 5/2004

Volkswagen oferuje już dwa vany - Sharana i Tourana. Lecz żaden z nich nie ma kabiny o objętości aż 4,5 m3.

Dla kogo jest Multivan? Dla wieloosobowej rodziny na pewno, ale najbardziej dla tych, którym szczególną radość sprawi możliwość przekształcenia auta w mały salonik.

Po obróceniu foteli środkowego rzędu o 180°, pięć osób może usiąść naprzeciwko siebie. Między nimi znajdzie się okrągły, rozkładany stolik, wyposażony w uchwyty na gazety i kubki. Pod siedzeniami ulokowano pojemne szuflady, a bagaż dla siedmiu osób z pewnością zmieści się za ostatnim rzędem siedzeń. Można też złożyć oparcia foteli i tylnej kanapy, uzyskując obszerne łoże - dobre do drzemki. Przed spojrzeniami ciekawskich chronią rolety umieszczone w podszybiach tylnych bocznych okien. Niezliczona ilość nawiewów i osobna automatyczna klimatyzacja w tylnej części kabiny pozwolą podróżować bez zmęczenia.

Do wysoko umieszczonych tablicy przyrządów i foteli trzeba się po prostu przyzwyczaić. Za to kąt pochylenia koła kierownicy i lekkość działania pedałów nie odbiegają od tych znanych z samochodów osobowych. Jakość plastików, niebieskie wskaźniki, ergonomia czy łatwość posługiwania się osprzętem - to już czysty Volkswagen osobowy. A że siedzimy wysoko - nie jest to takie złe: więcej widzimy, bezpieczniej jedziemy.

2,5-litrowy silnik ma niełatwe zadanie. Multivan to 2300 kg, a w pełni obciążony - nawet 3000 kg. Jego silnik tak naprawdę był przewidziany do napędzania lżejszego o tonę Audi A6. Multivan nie ma więc nadzwyczajnego przyspieszenia, do efektywnego poruszania się trzeba często używać biegów. Przy delikatnym posługiwaniu się pedałem przyspiesznika zużycie paliwa na trasie może spaść poniżej 7 l/100 km, lecz wartość, którą częściej zobaczymy na wyświetlaczu komputera to 8-9 l; w mieście nawet powyżej 10 litrów.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

NadwoziePięciodrzwiowe, siedmiomiejscowe typu van; długość 4890 mm, szerokość 1904 mm, wysokość 1949 mm, rozstaw osi 3000 mm, pojemność bagażnika 664 l do półki/1208 l do dachu /4525 l po wymontowaniu siedzeń.
SilnikRzędowy, 5-cylindrowy, dwa zawory na cylinder, turbosprężarka; pojemność skokowa 2461 cm3, moc 96 kW (131 KM) przy 3500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 2000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 15,3 s Prędkość maksymalna 168 km/h

Auto jest bardzo zwrotne, układ kierowniczy bez zarzutu, a widoczność we wszystkich kierunkach doskonała. Dobrze trzyma się ono drogi, na zakrętach nie przechyla się, co jest zasługą sztywnego zawieszenia. Gorzej, gdy próbujemy pojechać ostrzej. Przechyły nadwozia nadal nie są zbyt duże, ale wyraźnie odczuwamy, że tył pojazdu ma ochotę zmienić tor jazdy - jest po prostu za lekki. Tylna część podskakuje na krótkich wybojach, natomiast długie nierówności poprzeczne i wzdłużne pokonuje przyzwoicie. Całe auto ma tendencję do "galopowania" - wzdłużnego kołysania - co daje się we znaki pasa- żerom na przednich fotelach; na środkowych jest najspokojniej. Stateczniej zachowuje się z kompletem pasażerów na pokładzie.

Poczucie bezpieczeństwa utrwala skuteczny układ hamulcowy, chociaż nie jest tak dobry jak w porównywalnych cenowo samochodach osobowych.

Przy wszystkich zaletach Multivana, dużym minusem jest jego cena; wyższa niż wielu podobnych vanów, nawet tych o osobowym pochodzeniu - lecz żaden nie ma tak przestronnego wnętrza i chyba ta przestronność jest najdroższa.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Jacek Ociepko

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Multivan to najbardziej obszerny samochód osobowy w ofercie Volkswagena. Jest jak wielbłąd... dla siedmiu osób.
    auto motor i sport, 2008-08-05 20:43:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij