Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Volkswagen Multivan – stworzony dla rodziny

25 lat temu Volkswagen wymyślił najpotężniejszego z vanów. Multivan to niemal 8 metrów sześciennych luksusowo zaaranżowanej przestrzeni przemieszczającej się na kołach. Auto idealne na każdą podróż, zwłaszcza dla dużej rodziny.

2011-11-29
Multivan, pomimo gigantycznych rozmiarów, jest łatwy i przyjemny w prowadzeniu, do tego bardzo komfortowy

 

Patrząc na Multivana nietrudno odgadnąć, że wywodzi się z rodziny aut dostawczych. Kształtem przypomina połączenie prostopadłościanu z graniastosłupem - na pierwszy rzut oka totalny brak finezji, a jednak ten samochód może się podobać. Wygląda sympatycznie. Wersja jubileuszowa, powstała na 25. urodziny modelu, wyróżnia się oklejonym czarną, matową folią dachem, pasami u dołu nadwozia z napisem "Edition 25" i czarnymi 18-calowymi aluminiowymi obręczami kół. Takie połączenie z nadwoziem w kolorze białym (inne dostępne kolory to srebrny lub czerwony) i z ciemnymi szybami sprawia, że całość wygląda ciekawie, a nawet zadziornie.

Za sprawą rozmiarów nadwozia wnętrze jest przeogromne, a przy tym komfortowe. Pojemność wnętrza i bagażnika zaskoczy nawet osoby, które na piknik czy dwudniowy wypad za miasto muszą zabrać połowę swojego dobytku. Dostęp do auta ułatwiają ogromne drzwi przednie i ogromne przesuwane drzwi boczne, zamontowane po obu stronach nadwozia. Aby łatwiej je było zamykać, dodano siłowniki elektryczne.

Multivana zaprojektowano z myślą o superkomfortowym przewożeniu 5, 6 lub 7 pasażerów i sporej ilości bagażu. Auto potrafi udźwignąć 800 kilogramów ładunku i holować 2,5-tonową przyczepę. Testowy egzemplarz wyposażony był w 4 pojedyncze, bardzo wygodne fotele w pierwszym i drugim rzędzie oraz w 3-osobową kanapę w trzecim rzędzie. Dla wygody podróżnych między fotelami drugiego rzędu zamontowano przesuwany i rozkładany stolik. Fotele drugiego rzędu można składać, obracać, przesuwać i wyjmować. Przesuwa się i składa także 3-osobowa kanapa. W zależności od konfiguracji wnętrza, bagażnik ma pojemność od 657 do 4300 l! Uzyskanie tego ostatniego "rozmiaru" wymaga nie lada wysiłku związanego z opróżnieniem auta z foteli. W nagrodę zyskujemy idealnego kompana do przeprowadzek.

Podróżowanie - to słowo najbardziej pasujące do charakteru auta. Niezależnie od tego czy poruszamy się po mieście, czy jedziemy na drugi koniec kraju a nawet Europy, ani kierowca, ani pasażerowie nie będą zmęczeni. Każdy rząd siedzeń ma indywidualne nawiewy klimatyzacji, osobne oświetlenie. Do dyspozycji podróżnych jest też niezliczona ilość schowków i uchwytów na butelki czy kubki. Są również rolety przeciwsłoneczne, czy gniazda 12V (opcjonalnie nawet 230V), umożliwiające podłączenie urządzeń zewnętrznych.

 

VOLKSWAGEN MULTIVAN 2.0 BiTDI

VOLKSWAGEN MULTIVAN 2.0 BiTDI
Cena185 018 zł
KonkurenciMercedes Viano, Hyundai H1
Silnikwysokoprężny, R4, 2.0, biturbo
Moc/przy obrotach180 KM/4000 obr/min
0–100 km/h11,3 s
Prędkość maksymalna191 km/h
Zużycie paliwa8,8 l/100 km
Emisja CO2232 g/km
Silnikpojemność skokowa 1968 cm3, maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie 1500–2000 obr/min, skrzynia bieg. 7DSG, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 7-miejscowy van, długość x szerokość x wysokość 4892 x 1904 x 1970 mm, rozstaw osi 3000 mm, masa własna 2349 kg, poj.bagażnika 657/4300 l, poj. zbiornika paliwa 80 l.

Zza kierownicy Multivan nie wydaje się aż tak duży. Zwinności i zwrotności (średnica zawracania poniżej 12 m) mógłby mu pozazdrościć niejeden zwykły samochód osobowy. Dzięki podwójnie doładowanemu 2-litrowemu turbodieslowi, kierowca ma do dyspozycji aż 180 KM. Zastosowana tu nowa 2-sprzęgłowa, 7-biegowa przekładnia DSG potrafi nadzwyczaj efektywnie wykorzystać potężny moment obrotowy o wartości 400 Nm (dostępny od 1500 obr/min). Zamiast hałasu, skrzynia biegów serwuje najniższe z możliwych obroty silnika, aby oszczędzać paliwo i skutecznie rozpędzać pojazd. Średnie spalanie przy spokojnej jeździe poza miastem wyniosło 9,6 l/100 km. Jazda szybsza lub miejska przekłada się na wynik gorszy o około 2-3 l/100 km. Nieźle jak na samochód, którego masa własna wynosi 2349 kg. W czasie jazdy wysoki Volkswagen nie przechyla się przesadnie na boki i prowadzi się stabilnie. Pofałdowana nawierzchnia czy boczny wiatr również nie robią wrażenia na Multivanie. O lepszą trakcję i przyczepność, oprócz systemu ESP, dba napęd na cztery koła, wykorzystujący sprzęgło wielopłytkowe typu haldex czwartej generacji. Zalety jego działania bardziej zauważalne są na śliskiej niż na suchej nawierzchni.

Z funkcji samochodu rodzinnego Multivan wywiązuje się celująco. Oferuje wszak obszerne wnętrze, bogate wyposażenie, dynamiczny i oszczędny silnik. Trudna do zaakceptowania jest tylko cena, wynosząca nawet do 250 000 zł (wersja testowana). Wersja najuboższa (Startline), z 85-konnym silnikiem TDI, kosztuje 110 000 zł. Trudno więc polecać to auto rodzinom. Zapewne dlatego, zamiast służyć jako swego rodzaju livingroom, częściej wykorzystywany jest jako mobilne biuro w dużych i bogatych korporacjach.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 12/2011

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ale to zapewne był jego jeden z pięciu samochodów.
    ~Samuraj, 2011-12-02 01:52:02
  • avatar
    zgłoś
    Nie dziwię się. Głównym targetem tego modelu nie są tak bardzo klienci indywidualni (chociaż czemu nie), ale jak pisał autor - świat biznesu. Swego czasu przy prezentacji wersji Edition 25 na Onecie okazało się, że Multivanem prywatnie jeździ Benem Collins vel. Stig. Gość chyba wie czym warto jeździć.
    garfield, 2011-12-01 19:14:34
  • avatar
    zgłoś
    Kiedyś widziałem Multivana skonfigurowanego na blisko 400 kafli. Wmurowało mnie.
    ~Samuraj, 2011-11-30 17:48:20
  • avatar
    zgłoś
    25 lat temu Volkswagen wymyślił najpotężniejszego z vanów. Multivan to niemal 8 metrów sześciennych luksusowo zaaranżowanej przestrzeni przemieszczającej się na kołach. Auto idealne na każdą podróż, zwłaszcza dla dużej rodziny.
    auto motor i sport, 2011-11-30 07:14:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij