Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.9

Volkswagen Passat Variant: Znowu lepszy

Nowy Passat jest łudząco podobny do poprzednika, ale od niego wygodniejszy i bardziej przestronny. I co najważniejsze – bardzo dobrze jeździ. Nowoczesnymi rozwiązaniami przewyższa inne modele w swojej klasie, co pokazuje test wersji kombi z 2-litrowym TDI o mocy 150 KM.

Michał Hutyra 2015-03-16
Najmniej ciekawie Passat wygląda z tyłu i z boku. Od modelu poprzedniego odróżniają go ostre przetłoczenia nadwozia    

Producentom zwykle zależy, by ich nowy model wyróżniał się pośród innych aut. Inaczej jest z Volkswagenem, który zamiast na oryginalność, stawia na rozpoznawalność. Ta zasada od lat sprawdza się w wypadku Golfa, czy sprawdzi się też w Passacie? Być może. Świadczą o tym reakcje ludzi – na nowego Passata uwagę zwracają przede wszystkim właściciele innych Passatów. Pozostali, mając w pamięci model poprzedni, w ogóle go nie zauważają.

 

Sztuka kamuflażu
Najbardziej oryginalny, bo narysowany w zupełnie nowym stylu jest przód auta. Masywna osłona chłodnicy przechodzi w reflektory, które mocno zachodzą na błotniki. Na szerokość Passatowi przybyło zaledwie 12 mm, ale gra proporcjami zdaje się temu przeczyć. Samochód wydaje się wyraźnie większy, a prawda jest taka, że się skurczył. Na długości ubyło mu kilka milimetrów, wzrost zmniejszył się aż o 4 cm. Aż o 8 cm wzrósł rozstaw osi.

Dodatkowe centymetry poszły nie tylko w bagażnik – ten jest większy niemal o 50 l. Zyskali przede wszystkim pasażerowie siedzący z tyłu – mają znacznie więcej miejsca na nogi. Mimo obniżenia dachu, nawet wysocy podróżni nie dotykają głowami do podsufitki. Stało się to możliwe m.in. dlatego, że niżej zamontowano siedzenia. Dodatkowo komfort zapewnia 3-strefowa automatyczna klimatyzacja, standardowa dla każdej wersji wyposażenia.  

Fotele „ergoComfort” w wersji Highline są wygodne, solidnie wyprofilowane i mają długie siedziska Na kanapie jest więcej miejsca niż w poprzedniku   
   

Stary dobry znajomy
Za kierownicą nowego Passata swojsko poczują się nie tylko kierowcy, którzy jeżdżą innymi autami koncernu VW. Ci z pewnością zauważą te same elementy, co w Skodach i Seatach. Rozmieszczenie przełączników, panelu klimatyzacji, wyświetlacza systemu radia czy nawigacji jest przewidywalne, a sięganie do nich wyjątkowo intuicyjne.

1780 L - TAKĄ POJEMNOŚĆ MA BAGAŻNIK, GDY ZŁOŻY SIĘ OPARCIE KANAPY

Inaczej niż w innych nowych samochodach, obsługi nie trzeba się uczyć. Tu nie ma miejsca na przypadek, a żaden z klawiszy nie pozostawia wątpliwości, do czego służy (myślisz chwilkę, przyciskasz i działa). Słowa: „funkcjonalność”, „ergonomia”, jakkolwiek zgrane, do opisu wnętrza Passata pasują jak ulał. Pozycja za kierownicą także jest bez zarzutu, bo zarówno fotel, jak i kierownica mają spory zakres regulacji. Fotele są dobrze wyprofilowane i tak samo wygodne po 10, 100 i 1000 km. Nie zastanawiasz się nad tym, jak się w nich siedzi i to najlepiej o nich świadczy.

Szczególnie widowiskowe są cyfrowe zegary. Mogą wyświetlać mapę systemu nawigacji, pokazują też „na kolorowo” chwilowe zużycie paliwa i zasięg auta. Nam nie przypadły do gustu, bo są zbyt pstrokate i przekazują za dużo informacji naraz. Najbardziej spodobały nam się w wersji klasycznej, a taką można mieć za darmo, bez wydawania 2040 zł ekstra.

Warto natomiast zamówić fabryczną nawigację Discover Pro. Choć bardziej trafnym określeniem opisującym możliwości tego urządzenia jest „multlimedialny kombajn”. Niestety, to droga zabawka, bo kosztuje od 6190 do 7180 zł.

 

 

Oprócz oczywistej, podstawowej funkcji związanej z prowadzeniem do celu, Discover Pro umożliwia odtwarzanie filmów na DVD, pozwala także przechowywać ulubioną muzykę i zdjęcia na twardym dysku o pojemności aż 64 Gb. Za pośrednictwem telefonu komórkowego można połączyć się z internetem i dzięki usłudze Car-Net (bezpłatna przez rok, przedłużenie na kolejny rok kosztuje 199 zł, na 2 lata – 340 zł) kierowca może sprawdzić cenę paliwa na najbliższej stacji benzynowej, jaka będzie pogoda albo ustalić czy na parkingu w centrum miasta są jeszcze wolne miejsca. Mapy wyświetlane są wtedy w technologii wykorzystującej zdjęcia satelitarne. Kierowca jest też na bieżąco informowany o utrudnieniach w ruchu.

Przerost formy nad treścią, bo wszystko to potrafi zwykła komórka? Zgadza się, ale korzystanie z niej podczas jazdy jest zabronione i niebezpieczne. Discover Pro informacje podaje na talerzu, a ściślej na dużym, 8-calowym, kolorowym ekranie umieszczonym w dobrze widocznym miejscu. Sprzęt można obsługiwać głosowo. Do celu dotrzesz szybciej (ominiesz korki), a funkcja „Street View” pozwoli bez trudu odnaleźć cel podróży (widać go na zdjęciu). Kierowca może skupić się wyłącznie na prowadzeniu auta. 

Nie krok, lecz skok
Gdybyśmy napisali, że nowy Passat jeździ lepiej niż poprzedni, to byłoby za mało. Kombi Volkswagena jeździ świetnie. Układ kierowniczy działa progresywnie, a to oznacza, że jego przełożenie jest zmienne – inne podczas jazdy, inne podczas parkowania. Jest bezpośredni, ale nie nerwowy, a kierownica przyjemnie „waży” w dłoniach.

Passat praktycznie wyzbył się podsterowności, a nadwozie, nawet podczas szybkiej jazdy krętą drogą, na boki wychyla się w minimalnym stopniu. Świadczy to o dużej stabilności, a stało się możliwe, ponieważ koła są znacznie dalej odsunięte od siebie – na długość (rozstaw osi) i na szerokość (rozstaw kół).

 

Testowy egzemplarz wyposażony był w amortyzatory z regulacją twardości DCC (dopłata 3910 zł), dzięki którym kierowca w sekundę może sprawić, by auto było miękkie jak kanapa i izolowało kabinę od wszelkich nierówności. Zawieszenie można też usztywnić, gdy droga staje się kręta, a nawierzchnia  gładka jak stół. Można też ustawić je w uniwersalnym trybie Normal – pracuje wtedy w sposób podobny do zawieszenia aut bez systemu DCC.

Nowy Passat jest znacznie bardziej zwinny niż model poprzedni. Auto zbudowano na płycie MQB, a to pozwoliło obniżyć masę – w przypadku naszej wersji o około 100 kg. To wyjątkowo dużo.

Najbogatsza nawigacja (Discover Pro) nie jest tania – kosztuje 6-7 tys. zł. Dzięki funkcji Car-Net przenosi internet na pokład samochodu za pośrednictwem komórki. Bardzo zapracowanym kierowcom spodoba się, że mogą sprawdzić pogodę lub cenę paliwa na pobliskiej stacji, przeczytać wiadomości, czy zobaczyć zdjęcie miejsca, do którego właśnie zmierzają (Google Street View). Trzeba jednak pamiętać, że w Polsce ten system dopiero startuje 
 

Mniejsza masa własna plus większa moc silnika (2.0 TDI ma teraz przynajmniej 150 KM) wpływają pozytywnie na dynamikę jazdy. Passat jest bardziej elastyczny i lepiej przyspiesza – do 100 km/h w 8,9 s (dane fabryczne). Poprzedni model na ten sam manewr potrzebował aż 10,0 s. Przy okazji auto mniej pali, podczas spokojnej jazdy poza miastem komputer wskazywał 5,8 l/100 km. W mieście i w gęstych korkach spalanie nie przekracza 8,5 l/100 km, a średni wynik testowy to 7,2 l/100 km.

System start/stop też działa po nowemu – wyłącza silnik nie po zatrzymaniu się auta, lecz już przy prędkości 7 km/h. Ponowny rozruch silnika jest bardziej płynny, ponieważ zamiast rozrusznika czynność tę wykonuje generator rozruchowy. Wcześniej, w wersjach ze skrzynią DSG, szybki start spod świateł kończył się nieprzyjemnym szarpnięciem, teraz efekt ten wyeliminowano. Kierowca stojąc np. w korku nie musi stale trzymać nogi na hamulcu, ponieważ auto jest wyposażone (standardowo) w funkcję Auto-hold. 

Po doposażeniu auta w pakiet Easy Open (3390 zł) bagażnik można otworzyć, uaktywniając nogą czujnik Takie zegary kosztują dodatkowo 2040 zł. Pomysł z wyświetlaniem mapy między nimi może się podobać   
   

O samej skrzyni DSG napisaliśmy już chyba wszystko. Dla porządku przypominamy, że pracuje niezwykle płynnie, błyskawicznie przełącza biegi i ma nieźle działający ręczny tryb pracy. Za taką wygodę trzeba niestety słono dopłacić, bo aż 9100 zł. Jednak warto, tym bardziej że w wersji Highline Passat jest wyposażony w aktywny tempomat. Dzięki niemu można polubić nawet jazdę w korkach. Nowy Passat sam się rozpędza, sam zwalnia i sam się zatrzymuje, samoczynnie utrzymuje też stałą odległość od samochodu jadącego przed nim. Jedynie aby ruszyć z miejsca, potrzebuje impulsu ze strony kierowcy – ktoś musi przecież wcisnąć pedał gazu.

Kierowca jeszcze potrzebny
Mimo że w nowym Passacie wiele dzieje się „samo”, to jednak nadal jest to samochód zdecydowanie dla kierowcy. Ale oczywiście potrafi też dopieścić pasażerów. Jedyne zastrzeżenie, jakie można mieć do Passata jest takie, że w jego przypadku efekt nowości minął szybko. Zanim na dobre się pojawił.

 

Warto wiedzieć
Michał Hutyra redaktor "auto motor i sport"
Nowy Passat już w podstawowej wersji (Trendline) jest bardzo dobrze wyposażony. Mimo wszystko podczas konfiguracji samochodu warto dokupić Pakiet Business za 1840 zł. W jego skład wchodzą system nawigacji satelitarnej, reflektory LED z czujnikiem zmierzchu i asystentem zmiany świateł mijania na drogowe. Gdyby kupować te elementy osobno, kosztowałyby o 7890 zł więcej.

 

Dane techniczne

Silnik turbodiesel, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 110 kW (150 KM)
Przy obrotach (/min) 3500-4000/min
Pojemność skokowa [cm3] 1968 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 340 Nm
Przy obrotach (/min) 1750-3000/min
Maksymalne obroty (obr/min) 5000/min
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 3,462/1,905/1,125/0,756/0,763/0,622
Bieg wsteczny 3,989:1
Przełożenie przekł. głównej (biegi 1.-4.) 4,375:1, (biegi 5.-6.) 3,333:1
Nadwozie kombi
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,76 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane o średnicy 312 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane o średnicy 300 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 8 J x 18; 235/45 R18
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Dł/szer/wys [mm] 4767/1832/2047 mm
Rozstaw osi [mm] 2791 mm
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1584/1568 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,3/11,3 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 66l
Masa własna [kg] 1541 kg
Rozkład masy przód/tył [%] b.d.
Poj. bagażnika [l] 650l
Przeglądy – serwis [km] co 30 tys. km lub co 2 lata
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,5 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,3 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,7 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 122 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1846 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,86/0,61 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1073/1513 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 12 lat
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 3 lata
Cena modelu testowanego (zł) 179 550 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne czołowe, boczne oraz kurtynowe, syst. PreCrash, syst. wykrywający zmęczenie kier., czujniki ciśnienia w ogumieniu, 3-strefowa aut. klimat., komputer pokładowy, bezkluczykowy dostęp do auta, skórzana tapic., podgrz. fotele, radioodtwarzacz CD MP3, z 5” ekranem dotykowym, czytnikiem kart SD, czujnik deszczu i zmierzchu, aktywny tempomat, czujniki park. przód i tył, 17” obręcze kół z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 2,1 s
0-50 km/h (s) 3,4 s
0-70km/h (s) 5,2 s
0-100 km/h (s) 9,0 s
0-120 km/h (s) 12,9 s
0-140 km/h (s) 18,0 s
0-160 km/h (s) 26,0 s
0-180 km/h (s) 39,2 s
Prędkość maksymalna (km/h) 216 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,8 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 8,5 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 7,2 l/1 00 km
zasięg (km) 916 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 67 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 135 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 154 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40,7 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 41,7 m
Wyposażenie dodatkowe Pakiet Business (syst. nawigacji sat., refl. LED Top, aut. światła drogowe) 2990 zł Cyfrowe zegary Active Info Display 2040 zł Syst. nawigacji sat. Discover Pro z dostępem do usług online (Car-Net) 3200 zł Zawieszenie adaptacyjne DCC 3910 zł System kamer Area View 3470 zł System automatycznego parkowania 1010 zł Pakiet drogowy (asyst. zmiany pasa ruchu, toru jazdy, syst. rozpozn. pieszych) 4830 zł Lakier metalizowany 2540 zł

PODSUMOWANIE

Volkswagen Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG

Ocena:
4
(, )
Nowy Passat (B8) to bardzo dobry samochód. W swojej klasie i za te pieniądze być może najlepszy na rynku. Nie ma tak dobrej metki jak np. Mercedes, ale w Polsce i tak kojarzy się lepiej, niż gdzie indziej na świecie. Kłopotem może być tylko nadmierna popularność, która sprawia, że Passat nigdy nie będzie wyjątkowy, lecz zawsze pospolity. Czasem to zaleta, częściej wada.
Nadwozie
intuicyjna obsługa, przestronna kabina, spory bagażnik i duże dopuszczalne obciążenie
przeciętna widoczność do tyłu
Napęd
dobra dynamika, szybka w działaniu skrzynia DSG, oszczędny i cichy silnik, świetnie skalibrowany system start/stop
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie (podstawowe i opcjonalne) z zakresu bezpieczeństwa, dobrze zestrojony układ ESP, hamulce odporne na obciążenia
Komfort
wygodne fotele, bardzo dobrze wyciszona kabina, wyśmienite resorowanie, bardzo dobre światła (LED)
Właściwości jezdne
duża stabilność, bardzo dobrze zestrojony układ zawieszenia i bardzo precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
bogate wyposażenie wersji podstawowej, niski spadek wartości
krótka gwarancja podstawowa, dosyć wysoka cena
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 390 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-4, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Najnowsze wcielenie Volkswagena Passata prawdopodobnie znów będzie wyznaczało reguły w swojej klasie. Choć wyglądem przypomina swojego poprzednika to jest od niego lepszy pod każdym względem.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Volkswagen-Passat-Variant,18737,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-13 10:36:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij