Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Volkswagen Polo BlueMotion – oszczędność kosztuje

Niecały rok po debiucie Polo, Volkswagen wprowadza najbardziej ekonomiczną odmianę swojego malucha. Polo BlueMotion pali tylko 3,4 l/100 km, a ile jest wart w realnym świecie?

Roman Popkiewicz 2010-07-21
Volkswagen, Polo, BlueMotion Małe jest tym piękniejsze, im wyższa jest cena paliwa.

Małe jest tym piękniejsze, im wyższa jest cena paliwa. Tak przynajmniej zdaje się sądzić Europa. Na razie, żaden seryjnie produkowany maluch nie poszedł tak daleko w modyfikacjach jak Polo. BlueMotion ma przeprogramowany sterownik silnika, system start/stop, inne przełożenia skrzyni biegów, potrafi odzyskiwać energię hamowania, jeździ na oponach o zmniejszonych oporach toczenia i ma specjalny pakiet aerodynamiczny (wloty powietrza, nakładki na zderzaki i progi, tylny spoiler, obręcze kół, osłony podwozia). Każde z tych usprawnień i ich suma mają służyć jednemu - zmniejszeniu zużycia paliwa.

W codziennym obejściu jest to dobre, nowe znajome Polo - przestronna kabina, świetne wykończenie, wygodne fotele, znakomita ergonomia, porządna ilość miejsca z tyłu i 280-litrowy bagażnik. BlueMotion jako jedna z wyższych wersji wyposażenia ma deskę rozdzielczą wykonaną z plastiku lepszej jakości, fotele z regulacją wysokości, radioodtwarzacz CD/MP3 i manualną klimatyzację. Błękitne elementy tapicerki siedzeń zdradzają, że mamy do czynienia z zielonkawą odmianą Polo.

Z cichym klekotem pod maską pracuje mały, trzycylindrowy silnik 1.2 TDI. Z technicznego punktu widzenia jest to 1.6 TDI uboższy o jeden cylinder; wyposażony we wtrysk typu commonrail (oraz filtr cząstek stałych), rozwija moc 75 KM i maksymalny moment obrotowy 180 Nm. Na kierowcy wrażenie robi równa praca - w porównaniu z poprzednim małym turbodieslem Volkswagena (1.4 TDI), nowy silnik powoduje wyraźnie mniej wibracji i jest o niebo cichszy.

Wszystko co dotyczy układu napędowego ma zielonkawe zabarwienie. Prędkość obrotowa biegu jałowego jest obniżona, żeby oszczędzić paliwo. Przełożenia biegów są wydłużone, żeby... jak wyżej. Silnik dobrze reaguje na gaz, chociaż dynamika jazdy bardzo zależy od obrotów. Do 1600 obr/min turbodiesel jest gorzej niż niemrawy, między 1600 a 2000 obr/min niewiele się dzieje, dopiero powyżej 2000 obr/min auto zaczyna jechać. Dlatego najlepszym trybem jazdy jest spokojny eco-driving. Komputer np. dopuszcza jazdę przy prędkości obrotowej silnika ok. 1300 obr/ min (w jedynie słusznym celu), dopiero przy niższych obrotach dopomina się o redukcję.

Diesel czy hybryda - oto jest pytanie
Jeżdżąc Polo BlueMotion nie sposób uniknąć porównań z Toyotą Prius. Volkswagen od dawna uważa, że podobną ekonomię jazdy jaką chwali się hybryda Toyoty da się osiągnąć za pomocą silnika Diesla. Czy na pewno? Według normy ECE Prius zużywa średnio 4,0 l benzyny bezołowiowej na 100 km (co odpowiada emisji CO2 równej 92 g/km), Polo natomiast wypija 3,4 l oleju napędowego (i rozrzuca 89 g/km). Jednak w realnym świecie w jeździe miejskiej maluch VW okazuje się mniej oszczędny od Priusa (o ok. 0,7 l/100 km), natomiast w trasie spala mniej paliwa. Przy czym Prius jest o dwa rozmiary większy niż Polo, znacznie wygodniejszy, o niebo bardziej dynamiczny i jakieś dwie trzecie droższy. Być może w przyszłym roku towarzystwo pogodzi Peugeot ze swoją hybrydą z silnikiem Diesla...

 

W efekcie kierowca przechodzi w tryb działania trochę taki, jak w wypadku Toyoty Prius - skoro tu wszystko aż w takim stopniu służy oszczędzaniu paliwa, to nieelegancko jest się nie dostosować. Na tej samej zasadzie, na jakiej w 911 Turbo głupio nie wykorzystać 500 koni mając w nosie spalanie, Polo BlueMotion głupio nie wykorzystać do oszczędnej jazdy mając w nosie konie mechaniczne. Tu zabawa polega na łagod- nym obchodzeniu się z gazem, przewidywaniu kiedy trzeba będzie zwalniać, unikaniu przyspieszania bez potrzeby, planowaniu kolejnego albo nawet dwóch kroków naprzód. Taka gimnastyka przynosi efekty zwłaszcza w mieście, kiedy płynna jazda daje największe oszczędności.

 

Świetnie jest zaprogramowany system start/ stop. Po zatrzymaniu np. na światłach silnik natychmiast gaśnie, ale sterownik dobrze rozpoznaje sytuacje niestandardowe, jak szybkie uruchomienie po krótkim postoju czy manewrowanie, kiedy nie każe silnikowi bez potrzeby gasnąć. Samo gaszenie silnika oraz rozruch są bardzo łagodne i nie powodują szarpania całym nadwoziem, czego po dieslu w małym aucie można by się spodziewać.

Efekty są najbardziej wymierne z możliwych. Przy odrobinie wysiłku miejskie korki załatwia się spalaniem w granicach 5,7-6,0 l/100 km, czyli rzeczywiście bardzo niskim. Z kolei oszczędna jazda w trasie - ale z jak najbardziej dynamicznym wyprzedzaniem ciężarówek i średnią prędkością na poziomie 70-75 km/h - bez większego wysiłku prowadzi do zużycia ok. 3,4 l/100 km. Średnie zużycie paliwa w teście wyniosło zaledwie 4,8 l/100 km. Te wyniki w połączeniu z 45-litrowym zbiornikiem paliwa sprawiają, że w wypadku Polo BlueMotion tankowanie potrafi rzeczywiście stać się wydarzeniem rzadkim.

Same osiągi auta są tu jakby mniej istotne. Sprint do setki ma tylko znaczenie kronikarskie, bo i rzeczywiście wynik 13,5 s jakoś specjalnie optymistycznie nie nastraja. Większe znaczenie ma dynamika podczas jazdy. Tu Polo BlueMotion okazuje się trochę jak benzynowiec - dynamika może się objawić pod warunkiem częstszego żonglowania biegami. Ponieważ przy niższych obrotach silnik niewiele może, a przełożenia biegów są dość długie, wyniki pomiarów elastyczności są tylko takie jakie są - zwyczajne. Przyspieszanie najlepiej rozpoczynać mając na obrotomierzu zdrowe 2000 obr/min, a do tego nawet w eco-drivingu potrzebne są szybkie redukcje.

Na drodze BlueMotion zachowuje wszystkie zalety Polo. Zawieszenie nie jest przesadnie sztywne, tłumienie nierówności okazuje się szybkie, kontakt kół z nawierzchnią - niezły. Auto jest zwinne i chociaż nadwozie przechyla się na boki w zakrętach, nie traci przy tym stabilności. Do wysokiego komfortu przyczyniają się opony o zdrowym profilu (55), a bardzo dobre wrażenie robi sposób, w jaki zawieszenie izoluje kabinę od niedoskonałości nawierzchni. Tylko na krótkich, poprzecznych nierównościach komfort resorowania się gubi, ale to w końcu małe auto. Tak jak w każdym Polo, znakomite jest wyciszenie pracy układu jezdnego.

Główny problem Polo BlueMotion polega na tym, że za BlueMotion trzeba zapłacić ekstra oraz że w podatkach i innych opłatach nie istnieją żadne zachęty do jeżdżenia czymś co mniej pali i wydmuchuje. Technika techniką, ale dopóki dopłata do wersji eko będzie wynosić blisko 6000 zł (pomijamy różnice w wyposażeniu), dopóty będzie to tylko propozycja dla klientów o najwyższej możliwej ekologicznej samoświadomości. Czyli u nas w praktyce dla nikogo.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Jacek Hanusz
amis 7/2010

Dane techniczne

Data publikacji 7/2010
Silnik R3, poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem
Moc kW (KM) 55 (75)
Przy obrotach (/min) 4200
Pojemność skokowa [cm3] 1199
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 180
Przy obrotach (/min) 2000
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,78/2,12/1,27//0,87/0,66:1
Nadwozie 5-drzw., 5-miejsc. hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu bębnowe
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 5,5 J x 15, 195/55 R15
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Powierzchnia czołowa [m2] 2,05
Dł/szer/wys [mm] 3970/1682/1465
Rozstaw osi [mm] 2470
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1475/1450
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,6/10,6
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 1150
Dopuszczalne obciążenie [kg] 515
Poj. bagażnika [l] 261/952
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,56/0,39
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 706/973
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 67 090
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, układy ABS i ESP, system start/stop, fotel kierowcy z regulacją wysokości, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, komputer pokładowy, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, kanapa i oparcie składane asymetrycznie, czujnik kontroli ciśnienia w oponach, tempomat, centralny zamek, immobilizer, światła przeciwmgielne, 15-calowe obręcze z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 2,2
0-50 km/h (s) 4,5
0-80 km/h (s) 8,9
0-100 km/h (s) 13,5
0-120 km/h (s) 18,7
0-130 km/h (s) 23,8
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,5/17,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 11,8/16,3
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 3,4
Maksymalne (l/100 km) 8,0
średnie podczas testu (l/100 km) 4,8
zasięg (km) 937
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 124
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,4

 

PODSUMOWANIE

Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI

Ocena:
4
(, )
BlueMotion ma wszystkie zalety Polo, a najlepiej pasuje do niego określenie „ekonomiczny, nieszybki”. Za umiejętności należy się pełne pięć gwiazdek, jednak niskie spalanie oraz umiłowanie przyrody mają cenę, która zasługuje na najwyżej trzy.
Właściwości jezdne
dobre właściwości jezdne
skuteczne hamulce
Komfort
wygodne fotele
bardzo dobry komfort resorowania
dobrze wyciszona kabina
Napęd
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
przeciętne osiągi
tylko 5-biegowa przekładnia
Eksploatacja
bardzo niskie zużycie paliwa
wysoka cena
krótki okres gwarancji na podzespoły
Nadwozie
wysoka jakość tworzyw i wykonania
przestronne wnętrze
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 490 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Taak, na Zachodzie ulgi, a u nas podatki. Na tą chwilę to u nas i tak jest dostępny z silnikiem 1.6. Trochę więcej pali, ale też niezły wynik. 1.2 to jak gdzieś czytałem może pojawi się w cenniku w tym roku. Za duży popyt w Europie, poza tym są tam droższe niż u nas (wiadomo, gdzie lepiej sprzedać).
    ~blue, 2011-01-15 14:56:28
  • avatar
    zgłoś
    Państwo powinno opodatkować Bluemotiony - w końcu nie da się na nich zarobić
    airmatic, 2011-01-04 22:30:43
  • avatar
    zgłoś
    Różni ludzie - różne potrzeby
    esper, 2011-01-04 21:29:47
  • avatar
    zgłoś
    'drapa' napisał(-a):Czyli zero przyjemnosci z jazdy!!!Za to jaka ulga przy dystrybutorze.
    ~Gość, 2011-01-04 21:25:32
  • avatar
    zgłoś
    Czyli zero przyjemnosci z jazdy!!!
    ~drapa, 2010-12-28 08:53:28
  • avatar
    zgłoś
    myślę, że jest sporo racji w twierdzeniu, że dużo bardziej ekologicznie jest jeździć autem sprzed 10-20 lat niż wymieniać nowe co 3 lata. A wrzucanie eko-podatków od staruchów to już w ogóle masakra...
    esper, 2010-07-21 22:20:23
  • avatar
    zgłoś
    Mój pierwszy "zachodni" samochód to był VW Golf 1,5D rocznik 1977. Spalał równo 5 litrów ON na 100 km, bez różnicy, latem czy zima, na trasie czy w mieście (tyle, że na początku lat '90 nie było u nas korków). Moim zdaniem cała jego "ekologiczność" wiązała się z tym,że był od współczesnego Polo mniejszy i dużo lżejszy.
    ~olo, 2010-07-21 15:04:05
  • avatar
    zgłoś
    bleeee, nie mógłbym się do niego przekonać. Eco is so boring...
    esper, 2010-07-21 09:09:38
  • avatar
    zgłoś
    Niecały rok po debiucie Polo, Volkswagen wprowadza najbardziej ekonomiczną odmianę swojego malucha. Polo BlueMotion pali tylko 3,4 l/100 km, a ile jest wart w realnym świecie?
    auto motor i sport, 2010-07-21 08:58:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij