Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Volkswagen Polo GTI

Mały, ale wariat. Niecałe 7 sekund do setki, niecałe 6 litrów na setkę - to "cechy szczególne" 180-konnego VW Polo GTI, które spodobają się fanom funu i tym z wężem w kieszeni.

2012-09-27
Volkswagen Polo GTI Gdyby nie większe obręcze kół, plastry miodu na grillu i znaczek, GTI można by pomylić z każdym innym Polo

 

Na pierwszy rzut oka Polo w wersji GTI niczym specjalnym nie odróżnia się od swoich mniej drapieżnych krewniaków. Nie straszy spoilerami, przesadnie wielkimi obręczami kół, czy groźnym wydechem. Ale gdy siądziesz w quasi-kubłach w charakterystyczną kratę i chwycisz w dłoń skórzaną kierownicę z "bicepsami" - wiesz, że zaraz coś się wydarzy!

180 KM pod butem, wspierane przez siedmiostopniowe, dwusprzęgłowe DSG i XDS, czyli volkswagenowską elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, robią z malucha całkiem sprawnego hothatcha. Do setki doskakuje bez wysiłku i rześko rozpędza się dalej. Gdy osiągnie prędkość maksymalną, sprawia wrażenie, że mógłby pojechać jeszcze szybciej, gdyby tylko w skrzyni dostawić ósmy bieg. Bez lęku wpada w zakręty i pokonuje je z zaskakująco wysokimi prędkościami. O zdrowy rozsądek doprasza się dopiero gdy spadnie deszcz. Na mokrej nawierzchni każdy ostrzejszy start bądź gwałtowniejsze dodanie gazu przy wyjściu z zakrętu wiąże się z błyskiem pomarańczowej kontrolki układu ESP, który doprowadza auto do porządku, nawet gdy elektronikę wcześniej uśpisz.

A kiedy wrócisz z ostrzejszej przejażdżki do codzienności, będziesz się cieszył z wygodnych foteli albo z całkiem przestronnej i porządnie wyciszonej kabiny. Wizyty zaś na stacji paliw nie przyprawią Cię o zawrót głowy - jak na swoje osiągi, Polo GTI jest całkiem oszczędne i potrafi się zadowolić sześcioma litrami benzyny na 100 kilometrów. Oczywiście przy delikatnym traktowaniu prawego pedału - mocno zaganiany, może "wypić" i połowę więcej.

Niestety, zgodnie z wolfsburską tradycją, lista standardowego wyposażenia ma sporo braków i żeby Polo było naprawdę fajnym autem, trzeba do prawie 78 tysięcy złotych (co jak na model z segmentu B jest absurdalnie wysoką kwotą) jeszcze trochę dołożyć. Chcesz automatyczną klimatyzację - szykuj 3880 zł; by podpiąć pendrive'a z muzyką, musisz wydać 530 zł; radio z dotykowym ekranem wyrwie z kieszeni 2230 zł. Oczywiście, nie są to urządzenia niezbędne, ale gdy wydajesz na mały, gadżeciarski samochód grubo ponad 50 tysięcy, a nawet bliżej 100 niż 50, pewnie chciałbyś mieć na pokładzie gadżeciarskie dodatki. Zwłaszcza że jesteś zapewne "targetowym" klientem, czyli młodym człowiekiem, dla którego Polo będzie nie tylko autem na weekendowe szaleństwa, ale także codziennym środkiem transportu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena77 690 zł
KonkurenciOpel Corsa, Renault Clio
Silnikbenzynowy, R4, 1.4 turbo
Moc/przy obrotach180 KM/6200 obr/min
0-100 km/h6,9 s
Prędkość maksymalna229 km/h
Zużycie paliwa5,9 l/100 km
Emisja CO2139 g/km
Silnikpoj. skokowa 1390 cm3, maksymalny moment obr. 250 Nm w przedziale od 2000 do 4500 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na przednie koła.
Nadwozie3-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, długość x szerokość x wysokość 3976 x 1682 x 1452 mm, rozstaw osi 2468 mm, masa własna 1184 kg, dopuszcz. obciąż. 366 kg, poj. bagażnika 280/952 l.

Tekst Adam Majcherek,
zdjęcia Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 490 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Brakuje wizualnie tego czegoś, co można nazwać fabrycznym pakietem a'la Abarth czy Gordini... I nie pokazujcie mi tej kraciastej tapicerki foteli "kubłów", bo do nowych generacji ona po prostu nie pasuje! Lepiej choć trochę"opaskować" nadwozie, nawet za cenę tak modnej dzisiaj (choćby w autkach francuskich) personalizacji, której u VW ze świecą szukać - swoją drogą, dobry Wujek z Grodu Wilka sprzedał małej Fabii biały lub czarny (for RS) dach...Przy nowym Clio, który chce wyglądać i aż wychodzi z siebie, żeby się podobać, każde jedno Polo wygląda jak cienias - i nie pomogą mu nawet jego przerysowane felgi o wzorze za nic tutaj nie pasującym, ani literki GTI. Podsterowne zachowania na lekcjach z "hardkoru" też nie pomogą jego wąskiemu nadwoziu wspisywać się w slalomy tak kompetentnie, jak Mini Cooperowi - autu o aparycji cywilnego gokarta, z dachem, drzwiami i wyglądem wykapanego Issigonsa. Klasowym wzorem małego hot hatcha tak naprawdę może być tylko Mini - i nic trzem czerwonym literkom (z czego pierwsze jest "G") do tego
    airmatic, 2012-09-28 08:47:38
  • avatar
    zgłoś
    wybrałbym wersję z manualemGdybyśmy rozmawiali o zwykłym automacie to OK, ale biorąc pod uwagę dwusprzęgłowe DSG ..., no nie wiem. Choć faktem oczywiście jest, że manual da więcej frajdy.Corsa raczej nieCorsa OPC.
    ~Samuraj, 2012-09-28 00:40:26
  • avatar
    zgłoś
    Póki co, ja za bardzo nie dowierzam wysilonej jednostce TSI, która do spółki ze skomplikowanym automatem i ostrym stylem jazdy może sprawić niemałe kłopoty...
    airmatic, 2012-09-27 22:51:21
  • avatar
    zgłoś
    Corsa raczej nie, Clio RS to prędzej może być konkurentem. Zasadą mocnych (i nie tylko) wersji u VW jest wzorowe prowadzenie auta, itp. Cena... Nie wiem czy konkurencja nie jest w podobnej, tym bardziej, że GTI jest standardowo z dwusprzęgłową skrzynią.
    garfield, 2012-09-27 20:16:46
  • avatar
    zgłoś
    Redaktor Majcherek sugeruje nam w tytule przyjazną cenę autka, a w treści artykułu wygłasza tyradę o brakach w wyposażeniu i drożyźnie. DSG to świetna skrzynia, ale do testowania auta, które chce nosić miano sportowca wybrałbym wersję z manualem. Felgi odziedziczone po Golfie paskudne. Może jak VW zadomowi się w WRC takie Polo zyska na popularności. Póki co nie przepowiadam mu sukcesu, choć pewnie jeździ to fajnie.
    eri, 2012-09-27 19:47:38
  • avatar
    zgłoś
    Mały, ale wariat. Niecałe 7 sekund do setki, niecałe 6 litrów na setkę - to „cechy szczególne" 180-konnego VW Polo GTI, które spodobają się fanom funu i tym z wężem w kieszeni.
    auto motor i sport, 2012-09-27 10:29:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij