Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Volvo S40 - Wodzi na pokuszenie

Kiedy Ford przejmował Volvo, był na najlepszej drodze do tego, by zaszczepić swoim autom coś, co przesądzałoby o ich "sile wyrazu". Nie krył, że takie same plany będzie miał wobec przyszłych modeli Volvo. Oto pierwszy owoc - nowe S40.

2003-12-17
Volvo S40 Zwarta sylwetka małego Volvo obiecuje sporo - auto jeździ tak dobrze, jak wygląda.

Volvo nareszcie powraca do klasy kompaktów. Po latach produkcji modeli 340 i 440/460 nadszedł czas na obecne S40/V40 - od początku zbyt duże jak na kompakty, a od dawna zbyt małe jak na klasę średnią. Nowy model jest krótszy od poprzednika, chociaż urósł w każdym innym wymiarze. Teraz jest w sam raz.

Kuszenie średniej wielkości autem jest dla prestiżowego producenta chyba jeszcze trudniejsze, niż wypuszczenie w świat wielkiej, flagowej limuzyny. Volvo poszukuje nowych pomysłów na wnętrze, nawet jeśli miałoby to oznaczać odejście od tradycyjnych materiałów i tradycyjnej stylizacji. "Jeśli chcesz wprowadzić jakąś innowację, nie ma zbytniego sensu oglądanie się na to, co robi konkurencja. Znacznie lepiej jest spojrzeć na to, czego nie robi" - mówi Henrik Otto, szef stylistów Volvo. Artyści Volvo zerknęli na sam środek deski rozdzielczej i stworzyli płaską konsol ę, wyglądającą jak sprzęt audio znanej z ekstrawaganckiej stylizacji firmy Bang & Olufsen. Proponują wykończenie konsoli z tworzywa sztucznego (takiego, jak reszta deski rozdzielczej) lub ciemnego drewna, ale najefektowniej prezentuje się konsola wykonana z aluminium.

Wnętrze nowego S40 wygląda jakby należało do większego auta. Dzięki materiałom, wykończeniu i typowym dla Volvo superwygodnym fotelom kierowca czuje się jakby siedział co najmniej w S60.

W najbardziej "gorącej" wersji, S40 nosi znane z innych modeli oznaczenie T5 i jest napędzane pięciocylindrowym silnikiem turbo o pojemności 2,5 litra i mocy 220 KM. To wystarcza, aby rozpędzić auto do 100 km/h w niecałe 7 sekund i zatrzymać wskazówkę prędkościomierza na okrągłych 240 km/h. Do tego moment obrotowy 320 Nm osiągany w zakresie 1500-4800 obr/min oznacza, że w zasadzie zawsze mamy do dyspozycji jego maksymalną wartość. Każde mocniejsze naciśnięcie pedału gazu kończy się wbiciem w fotel.

S40 to pierwsze Volvo zbudowane na wspólnej z Fordem platformie. I właśnie dzięki temu właściwościami jezdnymi różni się od poprzedniego modelu jeszcze bardziej niż wyglądem zewnętrznym. Jest to Volvo, jakiego nie znacie - dostarcza przyjemności z jazdy nie tylko na autostradzie. Zawieszone niby miękko, ale zakręty połyka ze zwinnością nieosiągalną dla poprzednika. Znany już z Focusa C-Max i Mazdy 3 układ kierowniczy z elektrohydraulicznym wspomaganiem daje świetne wyczucie auta i nawet w najmocniejszej wersji nie czuć wpływu napędu na układ kierowniczy.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieCzterodrzwiowe, długość x szer. x wys. 4468 x 1770 x 1452 mm, rozstaw osi 2640 mm, masa własna 1419 kg, pojemność bagażnika 404 l, pojemność zbiornika paliwa 62 l.
SilnikRzędowy, 5-cylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, pojemność skokowa 2521 cm3, moc 162 kW (220 KM) przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1500-4800 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s Prędkość maksymalna 240 km/h Śr. zużycie paliwa 8,7 l/100 km

Nie da się niestety całkowicie wyłączyć układu stabilizacji DSTC, za to zestrojony jest on tak, by nie przejmować kontroli nad autem podczas każdego uślizgu. Kiedy już wkracza do akcji, czyni to niezwykle szybko i bez brutalnego odejmowania gazu. Trudno nawet zarejestrować migotanie ostrzegawczej lampki - kierowca nie jest odzierany ze złudzeń, że to on jest panem sytuacji.

Po krótkich pierwszych jazdach trudno dostrzec jakiekolwiek wady nowego S40, chyba że za wadę uznamy to, iż przyszły szczęśliwy posiadacz (wersji z silnikiem 1.8) będzie musiał wylegitymować się około 90 tysiącami biletów NBP. W chwili rozpoczęcia sprzedaży, w lutym przyszłego roku, do wyboru będą cztery silniki benzynowe - 1.8 (120 KM), 2.4 (140 lub 170 KM) i T5 oraz wysokoprężny 2.0 (136 KM). Pół roku później w ofercie znajdą się dwie jednostki 1.6 - 100-konna benzynowa i o 10 KM mocniejszy turbodiesel, a w międzyczasie zadebiutuje odmiana kombi oznaczona V50. Wyposażenie seryjne obejmie ABS i DSTC, klimatyzację oraz wszystkie możliwe poduszki powietrzne.

Nowe S40 to pierwszy prawdziwy rywal Volvo dla takich aut jak Audi A3 i BMW 3 Compact. Łączy zalety Volvo - wygodę, jakość i styl - ze świetnymi właściwościami jezdnymi Forda. W fabrycznych testach spełnia takie same normy bezpieczeństwa, jak o dwa rozmiary większe S80. Oto współczesne kompaktowe auto klasy premium - jest mniejsze, ale nie oferuje mniej.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Volvo i autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kiedy Ford przejmował Volvo, był na najlepszej drodze do tego, by zaszczepić swoim autom coś, co przesądzałoby o ich „sile wyrazu". Nie krył, że takie same plany będzie miał wobec przyszłych modeli Volvo. Oto pierwszy owoc - nowe S40.
    auto motor i sport, 2008-09-20 15:24:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij