Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Volvo S60, V70 i XC70 - Tu zaszła zmiana

Mają opinię wytrzymałych i dobrze jeżdżących. Zdaniem producenta nie wymagają większych zmian. Przygotowując na rok 2005 wersje modeli S60, V70 i XC70, Volvo skupiło się na rozwiązaniach wspomagających bezpieczeństwo jazdy.

2008-06-14
Volvo S60, V70 i XC70 XC70 dzięki wysokim oponom i dużemu prześwitowi może okazać się idealny na nasze drogi.

auto motor i sport 8/2004

Jednym z nich jest BLIS - Blind Spot Information System. Monitoruje on poprzez dwie kamery cyfrowe martwe obszary w polu widzenia, po bokach i z tyłu samochodu. Obraz z kamer nie jest wyświetlany na monitorze, lecz powoduje zapalenie pomarańczowej lampki ostrzegawczej przy lusterku z prawej lub lewej strony, zależnie od tego gdzie w bezpośrednim otoczeniu pojawi się inny pojazd. BLIS aktywuje się, gdy przekroczymy prędkość 10 km/h. Przy wyprzedzaniu reaguje na pojazdy poruszające się co najwyżej o dwadzieścia kilometrów wolniej. Zauważa też auta doganiające nas z tyłu, lecz tylko wtedy, gdy różnica prędkości nie jest większa niż siedemdziesiąt kilometrów na godzinę. Najważniejszym elementem systemu są cyfrowe kamery, umieszczone pod lusterkami zewnętrznymi, które wykonują 25 zdjęć (na sekund ę) strefy o długości 9,5 m i szerokości 3,0 m. Porównując obrazy na kolejnych zdjęciach, rozpoznaje - zarówno w dzień, jak i w nocy - czy w pobliżu pojawił się samochód czy motocykl. Natomiast nie reaguje na stałe elementy infrastruktury drogowej, np. słupy, barierki, zaparkowane pojazdy. System BLIS będzie dostępny od listopada 2004 roku, za około 4000 - 5000 zł.

Nowatorskim rozwiązaniem jest WRG - Water Repellent Glass. Jego istotą są szyby w drzwiach przednich i lusterka zewnętrzne, wykonane ze specjalnego szkła, które poddano odpowiednim zabiegom powierzchniowym. W przypadku laminowanych szyb bocznych, zwiększone zostało ich napięcie powierzchniowe, co powoduje łączenie się cząsteczek wody w krople, które odrywa pęd powietrza. W przypadku zaś lusterek zewnętrznych zmniejszone napięcie powierzchniowe równomiernie rozprasza krople wody na całej powierzchni, stwarzając przejrzystą warstwę. Lusterka nie wymagają żadnych dodatkowych zabiegów regeneracyjnych w trakcie eksploatacji pojazdu.

We wnętrzu zmodyfikowanych modeli, wzorem innych firm, zastosowano wyłącznik czołowej poduszki gazowej dla pasażera przedniego fotela. Zmieniono również fotele, przy okazji zwiększając zakres ich regulacji; nowa (materiały, wzory i kolory) jest cała tapicerka. Zmieniono także kolorystykę centralnej konsoli a samą konsolę zwężono. Całkowicie przekonstruowano środkowy tunel, wyposażając go w wiele funkcjonalnych uchwytów i schowków.

Lekko zmodyfikowano przednią część nadwozi, które stylistycznie upodobniły się do S40 i V50; każda z wersji (S60, V70 i XC70) ma inną osłonę chłodnicy i światła przeciwmgielne. Pod kloszami przednich lamp z poliwęglanu wyraźnie teraz widać poszczególne źródła światła. Od lat stosowane, tradycyjne dla Volvo wycieraczki reflektorów zostały zastąpione wysuwanymi ze zderzaka, wysokociśnieniowymi spryskiwaczami. Ja-ko wyposażenie dodatkowe można zamówić czujniki parkowania również z przodu.

Większe zmiany znajdziemy w podwoziu i układzie napędowym. Przesłanką zmian w silniku z wersji T5 była konieczność spełnienia norm czystości spalin Euro 4 oraz, przy okazji, poprawa dynamiki i elastyczności silnika. Obecnie ma on 2,4 litra pojemności. Dla zaworów dolotowych wprowadzono mechanizm zmiennych faz rozrządu, turbosprężarkę zaadaptowano z wersji R. Dało to zwiększoną, maksymalną moc (260 KM zamiast dotychczasowych 250) oraz wzrost momentu obrotowego z 330 do 350 Nm. Przyrost momentu obrotowego jest mocno odczuwany w zakresie małych prędkości obrotowych silnika: przy 1800 obrotach na minutę wzrósł z 240 do 305 Nm. Silnik ten łączony jest z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, również wziętą z modelu R, lecz przystosowaną do napędu tylko na przednią oś. Może ona przenosić moment obrotowy, sięgający 400 Nm. Auto z takim zespołem napędowym rozpędza się do 100 km/h w 6,5sekundy. W wersjach z pięciobiegowym automatem zmodyfikowano układ sterowania elektronicznego, co skróciło czasy przełączania biegów.

Aktywne zawieszenie FOUR- -C drugiej generacji - będące standardem w wersji R - można zamówić również do wszystkich pozostałych wersji. W zależności od modelu, w różny sposób jest ono kalibrowane. W S60 priorytetem będą sportowe właściwości z akceptowalnym jeszcze komfortem, w V70 - komfort z poprawnymi właściwościami jezdnymi, a w XC70 - możliwości pokonywania terenu przy komforcie dostatecznym.

Zawieszenie ma dwa tryby pracy: sport i komfort; w zależności od stylu jazdy, bezstopniowo i szybko (czas reakcji 0,1 s) zmieniają się jego parametry, staje się sztywniejsze lub bardziej miękkie. Tak naprawdę w zawieszeniu zmianie ulega tylko siła tłumienia poszczególnych amortyzatorów, co w wystarczającym stopniu wpływa na jego charakterystykę. "Sportowy" sedan S60 nawet w trybie pracy komfort jest bardzo sztywny; mają na to również wpływ niskoprofilowe opony na 18-calowych obręczach kół. Lepiej wypada V70, który mając tak samo dobre właściwości jezdne zapewnia wyższy komfort jazdy. Bardzo dobrze do charakteru V70 i XC70 pasuje silnik wysokoprężny D5, którego moc (163 KM) i moment obrotowy (340 Nm) dają osiągi porównywalne z osiągami jednostek benzynowych, przy mniejszym zużyciu paliwa. Przy okazji modyfikacji zawieszenia, zmienione zostały zaciski hamulcowe przednich kół a średnicę tarcz hamulcowych zwiększono z 286 do 316 mm.

Większość spośród wprowadzonych nowinek jest dostępna tylko w opcji, czyli dodatkowo wyceniona. Ze zmian stylistycznych oraz służących poprawie funkcjonalności mogą się natomiast cieszyć także ci przyszli posiadacze Volvo, którzy kupią wersje standardowe. Miłośnicy marki mogą już zamawiać zmodyfikowane auta - odbiór w sierpniu, co pozwoli jeszcze wyjechać nimi na wakacyjne trasy.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Volvo

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 125 900 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mają opinię wytrzymałych i dobrze jeżdżących. Zdaniem producenta nie wymagają większych zmian. Przygotowując na rok 2005 wersje modeli S60, V70 i XC70, Volvo skupiło się na rozwiązaniach wspomagających bezpieczeństwo jazdy.
    auto motor i sport, 2008-06-14 11:17:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij