Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Volvo S80 T6 i XC70 – Kierunek północ

2008-03-12
Volvo S80 T6 i XC70 W S80, gdy dodamy gazu przy wyjściu z ostrego zakrętu, więcej momentu obrotowego jest kierowane na tył, a w XC70 – na przód.

Powstają w świecie zdominowanym przez proste, ale sprawdzone rozwiązania. Oto dwa samochody Volvo - S80 T6 i XC70 3.2. Są eleganckie i świetnie radzą sobie w trudnych, zimowych warunkach.

Riksgransen - najdalej na północ wysunięta miejscowość Szwecji. W styczniu dzień trwa tutaj zaledwie pięć godzin, raz w roku słońce nie przygasa ani na chwilę (20 lub 21 czerwca), a w grudniu (21 lub 22) nie wschodzi ponad horyzont. Okoliczne ziemie skrywają największe bogactwo tej części Szwecji - rudę żelaza - w ilości 2,5 miliarda ton (!).

Z wręcz mikroskopijnej - w porównaniu z tą masą - ilości żelaza zbudowane są samochody, dla których zawitałem w tak odległą i mroźną część Europy. To dwa modele Volvo - S80 T6 AWD i XC70 3.2. Oba z napędem na cztery koła, nowymi, automatycznymi, 6-stopniowymi skrzyniami biegów, ale z różnymi silnikami. Za "przekreśloną" osłoną chłodnicy tego pierwszego, pomiędzy przednimi kołami pracuje nowa, 3-litrowa, turbodoładowana jednostka napędowa o mocy 285 KM. Bardziej od mocy imponuje zakres, w jakim rozciąga się maksymalny moment obrotowy o wartości 400 Nm. Dostępny na każde zawołanie prawej stopy - od 1500 do 4 800 obr/min - wręcz prowokuje do zaganiania wskazówki prędkościomierza na czerwone pole. Tylko po co? Na szwedzkich drogach, pokrytych śniegiem i lodem (mimo najcieplejszej od 50 lat zimy) nie ma pośpiechu. Wszak ograniczenia prędkości są bardzo rygorystyczne i wynoszą 50 km/h w terenie zabudowanym, 70 km/h poza nim i 90 km/h na autostradzie.

Aktywne podwozie Four-C, oferowane tylko za dopłatą (6 730 zł do S80 i XC70) sprawdza 500 razy na sekundę parametry ruchu pojazdu, stanu drogi oraz działania kierowcy. Do wyboru są trzy ustawienia: Comfort, Sport i Advanced. Różnica między pierwszym a trzecim jest wyraźna - auto nawet na drogach pokrytych "rozjeżdżoną" warstwą śniegu "pieści" pasażerów komfortem, świetnie tłumiąc nierówności. W trybie Sport i Advanced stan nawierzchni od- Napęd na cztery koła i duży prześwit gwarantują przetrwanie na dalekiej północy. Wnętrze - luksusowe czuwalny jest już mocniej, choć komfort podróżowania drastycznie nie spada. Four-C współpracuje dodatkowo z seryjnym układem kontroli trakcji DSTC.

XC70: DANE TECHNICZNE

Nadwozie
Pięciodrzwiowe, pięciomiejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4838 x 1861 x 1604 mm, rozstaw osi 2815 mm, masa własna 1844 kg.
Silnik
Benzynowy, rzędowy 6-cylindrowy, pojemność skokowa 3192 cm3, moc maks. 175 kW (238 KM) przy 6200 obr/min, maks. moment obrotowy 320 Nm przy 3200 obr/ min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s Prędkość maksymalna 215 km/h Średnie zużycie paliwa 11,4 l/100 km
Cena
Volvo XC70 3.2 Kinetic 208 900 zł

* - dane fabryczne

Zestaw obowiązkowy na drogi północnej Szwecji to napęd na cztery koła i zimowe opony, koniecznie z kolcami. I w S80, i w XC70 rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś powierzono elektronicznie kontrolowanemu, hydraulicznemu sprzęgłu Haldex. Jego zasada działania jest taka sama w obu autach i polega na tym, że uślizg przednich kół, jakby z urzędu, wywołuje załączanie się tylnej osi. Spisuje się to świetnie, choć daje się odczuć pewną różnicę między autami. W S80, gdy dodamy gazu przy wyjściu z ostrego zakrętu, więcej momentu obrotowego jest kierowane na tył, a w XC70 - na przód. Na pewno nie bez wpływu jest tutaj różnica w użytych jednostkach napędowych. Uterenowione kombi Volvo ze sporym prześwitem 21 cm (to więcej niż w niejednym SUV-ie) i systemem HDC, utrzymującym stałą prędkość podczas zjazdów, pod maską zaprzęga do pracy 238 KM, wyciśnięte z 3,2-litrowego silnika. W XC70 krzywa momentu obrotowego, w odróżnieniu od S80 T6, nie jest "prosta" i swoją najwyższą wartość (320 Nm) uzyskuje przy 3 200 obr/min. Automatyczne skrzynie biegów w obu autach pracują gładko i w okamgnieniu zmieniają przełożenia na wyższe. Istnieje też możliwość ręcznego "wymuszania" przełożeń, a w limuzynie - dodatkowo tryb "Sport". W obu pojazdach kickdown jest jednak realizowany zbyt opieszale, dlatego lepiej redukować biegi w trybie manualnym, a zmianę na wyższy powierzać automatowi.

Gdyby nie światowe ambicje koncernu Volvo, pod maską aut mogłyby pracować silniki o mocy nieprzekraczającej 100 KM i z 3-stopniowymi automatami. W krainie mroźnej zimy i reniferów pośpiech jest wręcz niewskazany. Należy za to zawsze wozić w samochodzie prawdziwie zimowe ubranie, gorącą herbatę i solidny kawał czekolady.

S80: DANE TECHNICZNE

Nadwozie
Czterodrzwiowy, pięciomiejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4851 x 1861 x 1490 mm, rozstaw osi 2835 mm, masa własna 1762 kg.

Silnik
Benzynowy, rzędowy, 6-cylindrowy, turbodoładowany, pojem. skok. 2953 cm3, moc maks. 210 kW (285 KM) przy 5600 obr/ min, maks. moment obr. 400 Nm w zakresie 1500-4800 obr/min. Napęd na cztery koła.
Osiągi*

Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s Prędkość maksymalna 250 km/h Średnie zużycie paliwa 11,2 l/100 km
Cena

Volvo S80 T6 AWD Momentum 226 000 zł

* - dane fabryczne

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Volvo

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Powstają w świecie zdominowanym przez proste, ale sprawdzone rozwiązania. Oto dwa samochody Volvo - S80 T6 i XC70 3.2. Są eleganckie i świetnie radzą sobie w trudnych, zimowych warunkach.
    auto motor i sport, 2008-03-12 10:33:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij