Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Volvo V40

2012-07-02
Volvo V40 Już w standardzie V40 prowadzi się dynamicznie – mimo to komfort resorowania jest dobry

Volvo idzie na całość. V40 to najbardziej inteligentny i najbezpieczniejszy samochód w historii szwedzkiego producenta. Pod rządami chińskich właścicieli Volvo zamierza utrzeć nosa niemieckiej premium-konkurencji.

 

Lato zapowiada się gorąco. W klasie kompaktów premium niemal w tym samym czasie zadebiutują nowe modele - Audi A3, Mercedes klasy A i Volvo V40. Aktualne BMW serii 1 i Lexus CT 200h do leciwych też się nie zaliczają. Z ceną startującą od 86 900 zł, za V40 ze 150-konnym benzynowym silnikiem pod maską, kompaktowe Volvo jest o kilkanaście koni mechanicznych mocniejsze i od 8700 zł do aż 26 400 zł (!) tańsze od wspomnianych konkurentów. Sprzedawcy w salonach Audi, BMW, Mercedesa i Lexusa będą musieli sporo się napracować, aby przekonać klientów do wyższości samochodów swoich marek. Tym bardziej że za kompaktem Volvo przemawiają także mniej racjonalne względy, jak np. stylizacja nadwozia.

W przeciwieństwie do poprzednika, produkowanego w latach 1995-2004, obecne V40 nie jest samochodem typu kombi, ale hatchbackiem. Przy długości wynoszącej 4,37 m i z rozstawem osi 2,65 m, pod względem wymiarów najnowszy model Volvo plasuje się w górnych stanach klasy kompaktów. Z przodu siedzi się komfortowo, chociaż wysiada zdecydowanie mniej wygodnie, bo fotele są umieszczone bardzo nisko nad podłogą, jak na dzisiejszy standard. Duży zakres wzdłużnej regulacji fotela i kolumny kierownicy na głębokość pozwalają usiąść tak, jak misie lubią najbardziej, czyli właśnie tuż nad podłogą, z prawie wyprostowanymi nogami i z kierownicą na tyle blisko fotela, aby obracanie nią nie wymagało odrywania pleców od oparcia. W dziedzinie integracji człowieka z maszyną samochody seryjne nie potrafi ą zaoferować kierowcy dużo lepszych warunków pracy.

Za kierownicą i pod sufitem widok jest niebanalny. Zamiast klasycznych zegarów, w V40 zastosowano - coraz bardziej klasyczny - wyświetlacz TFT, oferujący trzy tryby prezentowania informacji: elegancki, w stylu eko i sportowy (patrz ramka na stronie obok). Lusterko wsteczne skonstruowano na wzór nowoczesnych smartfonów, w których ekran dotykowy wydaje się większy niż obudowa. W lusterku "szkło" nie ma obudowy dookoła, lecz wystaje poza nią. Za wygląd szóstka, ale za funkcjonalność - co najwyżej czwórka, bo niemal każdy uchwyt za krawędzie lusterka kończy się odciskami palców na jego powierzchni.

Na takiej samej wysokości jak zegary, na konsoli środkowej znajduje się duży wyświetlacz - w czasie jazdy ułatwia to kierowcy ogarnięcie wszystkiego, co ważne. Pod wyświetlaczem umieszczono otwory nawiewów, a dopiero niżej centrum dowodzenia sprzętem audio i klimatyzacją. Wolelibyśmy widzieć je znacznie wyżej. Jakość materiałów i montażu w kabinie V40 - bardzo dobre.

Z szerokiej gamy silników, które są oferowane do Volvo V40, na polskim rynku do wyboru mamy dwie benzynowe jednostki napędowe (T3/150 KM i T4/180 KM, obie 1,6-litrowe) i trzy diesle (D2/115 KM, D3/150 KM i D4/177 KM). Wszystkie silniki współpracują z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Do diesli D3 i D4 można zamówić automatyczną skrzynię biegów, która wymaga dopłaty 9000 zł. Niezależnie od silnika i przekładni, wszystkie V40 są seryjnie wyposażone w system start/stop i w odzysk energii hamowania.

Z MYŚLĄ O PIESZYCH

W Volvo V40 światowy debiut zalicza poduszka powietrzna chroniąca pieszych, która obok siedmiu poduszek chroniących kierowcę i pasażera należy do wyposażenia seryjnego. System jest aktywny przy prędkości między 20 a 50 km/h. Do aż 75% wypadków z udziałem pieszych dochodzi przy prędkości do 40 km/h. Siedem czujników stale monitoruje przestrzeń przed autem i wysyła sygnały do jednostki sterującej. Gdy dochodzi do kontaktu z jakimś obiektem, sygnał się zmienia. Komputer analizuje dane z czujników i jeśli zinterpretuje ów obiekt jako ludzkie nogi, poduszka powietrzna zostaje uruchomiona. Pokrywa silnika przy szybie unosi się o 10 cm i daje więcej miejsca na odkształcenie się po kontakcie z pieszym.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena95 100 zł
KonkurenciAudi A3, BMW serii 1, Mercedes A
Silnikbenzynowy, R4, 1.6 turbo
Moc/przy obrotach180 KM/5700 obr/min
0-100 km/h7,7 s
Prędkość maksymalna225 km/h
Zużycie paliwa5,5 l/100 km
Emisja CO2129 g/km
Silnikpojemność skokowa 1596 cm3, maks. moment obrotowy 240 Nm (270 Nm)* w przedziale 1600-5000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4369 x 1802 x 1445 mm, rozstaw osi 2647 mm, masa własna 1357-1498 kg**, pojemność bagażnika 335 l, poj. zbiornika paliwa 52-62 l**.

Ze 180-konnym silnikiem pod maską kompaktowe Volvo porusza się bardzo sprawnie. Wiele wskazuje na to, że wersja podstawowa - z silnikiem o 30 KM słabszym - w codziennej eksploatacji bardzo podobnie. Bez względu na moc, obydwie odmiany 1,6-litrowej jednostki napędowej dysponują identycznym maksymalnym momentem obrotowym o wartości 240 Nm i oddają go do dyspozycji kierowcy równie wcześnie, bo już od 1600 obr/min. Standardowo każde V40 wyjeżdża z fabryki uzbrojone w tzw. dynamiczne nadwozie, które sprawia, że auto nie chce przechylać się na zakrętach ani kołysać na nierównościach. Stosunkowo nisko umieszczony środek ciężkości i niska pozycja za kierow nicą potęgują dynamizm doznań podczas jazdy. Gdyby komuś było mało, do wszystkich odmian silnikowych i wyposażeniowych można zażyczyć sobie sportowe zawieszenie (dopłata 1990 zł) - o 10 mm obniżone w stosunku do seryjnego, ze sztywniejszymi sprężynami i amortyzatorami.

Za sprawą ostatnich udanych modeli, głównie crossovera XC60, Volvo stało się w Polsce liderem sprzedaży wśród marek premium. V40 może go na tej pozycji jedynie umocnić.

Tekst Maciej Ziemek

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdybym myślał nad hatchbackiem ... .
    ~Samuraj, 2012-07-03 01:09:54
  • avatar
    zgłoś
    Godny pochwały i inspirujący dizajn to najmocniejsza karta przetargowa Volviaka. BMW 1 okazuje się przy nim zbyt podobny do poprzednika i oszpecony pyskiem guźca, Mercedes A-klasa męczy się przenosinami "gwiazdy" na nadwozie pospolitego kompakta (do "minivanowej" bryły pierwszej A-klasy przywykliśmy bardziej, choć to i tak nie to), a Audi z metra cięte jak czekolada Nussbeiser. Nawet Lexus to taki "wyprasowany w kant" Auris, ufryzowany na LS-a. A Volvo V40 to genialne zaklęcie linii nadwozia XC60 w nadwozie kompakt - czyli coś, co już od dawna szwedzka marka powinna była mieć.
    airmatic, 2012-07-02 23:23:31
  • avatar
    zgłoś
    Volvo idzie na całość. V40 to najbardziej inteligentny i najbezpieczniejszy samochód w historii szwedzkiego producenta. Pod rządami chińskich właścicieli Volvo zamierza utrzeć nosa niemieckiej premium-konkurencji.
    auto motor i sport, 2012-07-02 11:17:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij