Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Volvo XC90: Nowy, ale typowy

Nowoczesne jak nigdy przedtem, a jednak takie, jakie znamy od zawsze – nowe Volvo XC90 jest bezpieczne, solidne i mniej pali. Rozwiązania techniczne i stylistykę opracowano od nowa.  

Roman Skąpski, Sebastian Renz 2015-05-26
Nowe Volvo XC90

Gdzieś w latach 90. zdarzyło się coś, czego Volvo się nie spodziewało – ta marka stała się modna. Wcześniej klienci przyjeżdżali do salonu, kupowali auto i po 20 latach wracali po kolejne. I dostawali ten sam samochód. OK, zmieniały się nazwy, ale cechy Volvo pozostawały niezmienne. XC90, pierwszy SUV tej marki, to też było Volvo z krwi i kości. Teraz po 13 latach pojawia się następca, zwiastując początek nowej ery – odkąd firma należy do chińskiego Geely (od 2010 r.), modele od S60 wzwyż buduje się w oparciu o jedną zasadniczą konstrukcję, zmienia się tylko rozmiar.

Nowe Volvo XC90 Z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia żadne wyrypy mu niestraszne

XC90 to pierwszy model, który powstał według tej zasady. Po przekręceniu startera z głębi owej wspólnej konstrukcji odzywa się nowy 2-litrowy diesel z dwiema turbosprężarkami, uzyskujący 225 KM i moment obrotowy 470 Nm. W modelu D5, wyposażonym w napęd 4x4, silnik ten współpracuje z 8-stopniowym automatem. Można wybrać model D4 z napędem na przód, mechaniczną skrzynią i z silnikiem słabszym o 35 KM – czterocylindrowym, jak zresztą wszystkie w XC90.

Nowe Volvo XC90 Na tablicy jest tylko osiem przycisków – wszystkie funkcje reguluje się za pomocą ekranu dotykowego. Ma on osobne menu do odtwarzania muzyki, obsługi nawigacji, telefonu i klimatyzacji

Od startu auto wyrywa w przód, wykorzystując siłę napędową dostępną już od niskich obrotów. Automat szybko i płynnie zmienia przełożenia. W trybie Eco, dla oszczędności paliwa, gdy tylko można przełącza się w tryb biegu jałowego, wtedy w środku słychać jedynie cichutki pomruk diesla, dopiero podczas energicznego przyspieszania praca silnika staje się dość natarczywa. Dostępne w opcji amortyzatory o zmiennej sile tłumienia pozwalają pokonać bez wstrząsów nawet duże nierówności.

Nowe Volvo XC90 Z tyłu jest dużo miejsca, a fotele w drugim rzędzie można przesuwać w zakresie 12 cm oraz regulować kąt ich oparć. Można też zamówić dwa dodatkowe (razem będzie siedem foteli), ale polecamy je osobom o wzroście do 1,70 m

W trybie „Dynamic” układ kierowniczy, napęd, zawieszenie, a nawet hamulce działają ostrzej, co nie zmienia faktu, że XC90 ma raczej komfortowy charakter. O ostrości nie można za to mówić w przypadku układu kierowniczego, pracuje lekko i daje przyzwoite pojęcie o tym, co dzieje się z kołami.

Nowe Volvo XC90 Pojemność przedziału bagażowego wzrosła do 1,9 m3. Można ją zmieniać od 314 litrów poprzez 692 do 1868 l – zależnie od położenia foteli, które składają się tak, że tworzą równą powierzchnię ładunkową

W dziedzinie bezpieczeństwa Volvo spełnia oczywiście najwyższe standardy i nie jesteśmy w stanie wyliczyć tu wszystkich systemów wspomagających jazdę. Wymienimy jeden – prewencyjny napinacz pasa. Gdy czujniki stwierdzą, że auto zjeżdża z drogi, w ciągu ułamka sekundy pas zostanie naciągnięty o 10 cm, niemal przykuwając z siłą 300 niutonów kierowcę i pasażera do foteli tak długo, aż samochód się zatrzyma. Skutki nieplanowanej wizyty w rowie mają być dzięki temu znacznie mniej groźne.

Nowe Volvo XC90 Dwulitrowy diesel o mocy 225 KM ma bardzo wysoki moment obrotowy. Przyspiesza od razu po starcie, ale bywa głośny

Nowy XC90 ma długość 4,95 m i w środku ogromną ilość miejsca, siedzenia bardzo wygodne, regulowane na wiele sposobów. Fotele z tyłu można osobno przesuwać o 12 cm i składać równo z podłogą. Jest eleganckie, bezpieczne i po szwedzku praktyczne – typowe Volvo, w cenie od 229 900 zł.

Nowe Volvo XC90 Dotykowy ekran - dominuje na tablicy i imponuje płynnością oraz szybkością działania, łatwy w obsłudze jak smartfon czy tablet.
Sebastian Renz - redaktor „auto motor i sport”
Z napędem 4x4 to rasowy SUV, z 7 miejscami – rodzinny bus, a komfort i wyposażenie czynią z niego luksusową limuzyną.
To polubisz - dotykowy ekran
Dominuje na tablicy i imponuje płynnością oraz szybkością działania, łatwy w obsłudze jak smartfon czy tablet.
Tego nie - drzwi bagażnika
W całości unoszą się w górę – u poprzednika były dzielone, a ich dolna część ułatwiała załadunek bagażu.
Dane producenta VOLVO XC90 D5 AWD
Cena 245 800 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1969 cm3
Moc maks./przy obrotach 225 KM/4250 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 470 Nm/1750 obr/min
Przeniesienie napędu na cztery koła; 8-biegowa przekładnia automatyczna
Osiągi
0–100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 5,7 l/100 km
Emisja CO2 152 g/km
Nadwozie
5-drzwiowy, 7-miejscowy SUV, długość x szer. x wys. 4950 x 1931 x 1776 mm, rozstaw osi 2984 mm, masa własna 2078 kg, dopuszczalne obciążenie 552 kg, poj. bagażnika 721/1886 l (7-miejsc. – 314/1868), poj. zbiornika paliwa 71 l.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 278 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Z jednej strony bardzo nowoczesne, z drugiej konserwatywne - jak to Volvo. Bezpieczne, solidne i oszczędne - takie jest nowe Volvo XC90.</p><br /><br /><a href="/testy/Volvo-XC90-Nowy-ale-typowy,19835,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-05-26 12:43:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij