Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Więcej za mniej - Tiguan kontra Golf Variant

2010-01-21
Volkswagen, Tiguan, Golf, Variant Golf wciąga kierowcę do jazdy i pozwala się nią cieszyć. Tiguan jeździ bezproblemowo. To wszystko w tym temacie.

Pod względem najważniejszych wymiarów zewnętrznych (długość, szerokość, rozstaw osi) Golf Variant i Tiguan różnią się jedynie o kilka centymetrów. Niewielka przewaga w szerokości i wysokości kabiny na rzecz Tiguana czy w pojemności bagażnika po stronie Golfa nie jest istotna. Ważniejsze są odczucia i emocje. W Golfie wygodniej można usiąść za kierownicą. Zegary oprawione w osobne tuby prezentują się zadziorniej niż za wspólną płaską szybą jak w Tiguanie. Jakość materiałów w kabinie Golfa jest na lepszym poziomie.

 

Z punktu widzenia funkcjonalności ergonomii SUV i kombi "made by Volkswagen" nie różnią się znacząco. Jedynie składanie asymetrycznie dzielonej kanapy Golfie Variancie jest bardziej uciążliwe, bo wymaga wykonania trzech czynności. Najpierw trzeba przygotować miejsce, czyli przesunąć fotele do przodu. Następnie trzeba podnieść siedzisko i ustawić pionowo za oparciami przednich foteli. Dopiero po tym można położyć oparcie. Bagażnik Tiguana powiększa się za jednym zamachem i jedną ręką. Podczas składania oparć, siedziska równocześnie obniżają się i przesuwają nieznacznie do przodu. Mimo zdecydowanie większej (o 18 cm), wysokości nadwozia Tiguana w porównaniu z wysokością nadwozia Golfa Varianta, maksymalna pojemność przedziału bagażowego w SUV-ie jest tylko nieznacznie większa niż w kombi (o 15 l, co przy pojemności na poziomie 1500 l jest bez znaczenia). Golf kombi wyraźnie góruje za to nad SUV-em długością bagażnika, którą łatwo powiększyć usuwając przeszkody w postaci siedzisk tylnej kanapy.

Komfort jazdy i prowadzenie Golfa Varianta i Tiguana to już dwie różne klasy. Zawieszenie Golfa pracuje cicho, zapewnia bardzo dobre tłumienie nierówności i jednocześnie gwarantuje znakomity kontakt kół z nawierzchnią. Precyzyjny układ kierowniczy przekazuje kierowcy za pośrednictwem kierownicy szczegółowe informacje o tym, jak układa się współpraca przednich kół z nawierzchnią. Nawet w wydaniu kombi Golf wciąga kierowcę do jazdy i pozwala się nią cieszyć. Tiguan jeździ bezproblemowo. To wszystko w tym temacie. Zawieszenie SUV-a, zmuszone do pracy przy tłumieniu nierówności, dość głośno daje znać o sobie. Dziur też nie potrafi ukryć przed pasażerami tak dobrze jak zawieszenie Golfa. Nadwozie Tiguana kołysze się na boki nieco bardziej niż nadwozie Golfa kombi. Na zakrętach Golf Variant znika Tiguanowi sprzed nosa dużo szybciej niż na prostej.

 

Pod względem osiągów, których źródłem w obydwu testowanych samochodach jest wysokoprężna jednostka napędowa o identycznych parametrach, Golf Variant niemal zawsze wyprzedza Tiguana. Czasami nawet dość wyraźnie. Najistotniejsze różnice dotyczą prędkości maksymalnej (210 km/h - Golf; 186 km/h - Tiguan) i zużycia paliwa (średnio w Golfie 5,0 l/100 km, natomiast w Tiguanie - 6,4 l/100 km). Większa o 122 kg masa własna Tiguana w porównaniu z masą własną Golfa Varianta tłumaczy prawie wszystko. Prawie, bo podczas hamowania ze 100 km/h na zimno nieobciążonym Tiguanem okazuje się, że zatrzymuje się on już po 38 metrach, czyli o 1 metr wcześniej niż lżejszy Golf kombi. W pozostałych próbach wszystko wraca do normy. Hamulce Golfa są tak samo skuteczne, niezależnie od temperatury i obciążenia, a Tiguan potrzebuje coraz więcej miejsca na wyhamowanie ze 100 km/h.

Z takim samym 140-konnym silnikiem TDI pod maską, różnica w cenie między Golfem Variantem a Tiguanem (też z napędem tylko na jedną oś) wynosi 12 450 zł. Sporo jak za... o dwa centymetry większy prześwit. Do napędu 4Motion w Tiguanie trzeba dołożyć jeszcze 6800 złotych. Wtedy różnica wzrasta do 19 250 zł. Rezygnując w wypadku Golfa nieco z osiągów na rzecz napędu 4Motion, 105-konne kombi z napędem na obydwie osie można kupić nawet o 800 zł taniej niż wersję 2.0 TDI o mocy 140 KM, ale z napędem tylko na przednie koła. Jako samochód do jeżdżenia na co dzień, samochód do celów transportowych oraz samochód z napędem na wszystkie koła - każdy wariant Golfa kombi jest lepszy lub tańszy, albo lepszy i tańszy niż Tiguan. Jedynie wygląda do bólu zwyczajnie, z czym można lub warto się pogodzić. Tym bardziej że przebierańców w stylu Tiguna na ulicach nie brakuje i prędzej można się dzisiaj wyróżnić za kierownicą kombi niż SUV-a.

Wyższość Tiguana nad Golfem w terenie daje o sobie znać dopiero w wypadku SUV-a wyposażonego w pakiet off-roadowy i specjalnie wyprofilowany przedni zderzak, dzięki któremu kąt natarcia zwiększa się z 18 do 28 stopni.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

  Golf Variant 2.0 TDI Comfortline Tiguan 2.0 TDI 4Motion Trend&Fun
Poj. skokowa cm319681968
Układ napędowy
Moc maksymalna140 KM140 KM
Przy obrotach (/min)42004200
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320320
Przy obrotach (/min)1750-25001750-2500
Przeniesienie napęduna przednie kołana wszystkie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4534/1781/15044427/1809/1683
Rozstaw osi (mm)25782604
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5564
Wymiary i masy
Masa własna (kg)15191641
Dopuszczalne obciążenie (kg)511599
Poj. bagażnika (l)505/1495470/1510
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1460/14351495/1455
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)990/9401060/975
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km6,58,0
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,15,4
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,06,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,35,6
Maksymalne (l/100 km)9,2b.d.
średnie podczas testu (l/100 km)7,28,7
Emisja CO2 g/km132167
Osiągi
0-80 km/h (s)6,87,4
0-100 km/h (s)10,310,9
0-130 km/h (s)17,519,3
Prędkość maksymalna (km/h)210186
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,5/11,77,6/11,1
80-120 km/h na IV/V biegu (s)-/10,9-/11,7
80-120 km/h na VI biegu14,815,0
Poziom hałasu przy 80 km/h dB(A)6664
Poziom hałasu przy 100 km/h dB(A)6865
Poziom hałasu przy 130 km/h dB(A)7271
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3938
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3942
Ceny i wyposażenie
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ 860 złtak/ tak
Klimatyzacja automatyczna1350 zł zł1710 zł zł
Lakier metalizowany1430 zł zł1390 zł zł
Centralny zamektaktak
Felgi aluminiowetaktak
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)88 040 zł107 290 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieLepszy w szczególe i w ogóle. Dorównuje SUV-owi przestronnością wnętrza i wielkością bagażnika. Na trasie, szczególnie gdy pojawią się zakręty, zostawia Tiguana daleko z tyłu.Prowadzi się mniej precyzyjnie i ma gorszy komfort resorowania. Z takim samym silnikiem pod maską zapewnia gorsze osiągi i zużywa więcej paliwa. Do Golfa może mówić – panie profesorze.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 580 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ale kupując Golfa raczej się nie zastanawiasz nad kupnem Tiguana.
    ~Samuraj, 2011-05-13 22:53:47
  • avatar
    zgłoś
    Trochę dziwi mnie wstawienie do porównania Golfa z przednim napędem i Tiguana z 4MOTION.Czy dopuszczalne obciążenie to to to samo co ładowność? Jeśli tak to sporo zaniżone dane. Golf w tej wersji 617kg, a Tiguan 650kg. Golfa wyróżnia za to bardzo duża ilość wersji silnikowych w połączeniu ze skrzyniami biegów i wersji wyposażenia. Trudny wybór tak po prawdzie.
    ~misza, 2011-05-11 19:58:58
  • avatar
    zgłoś
    Warto dodać, że tiguan ma dość twardo zestrojone zawieszenie co przejawia się troszkę gorszym komfortem, ale za to zyskujemy lepsze właściwości jezdne.
    ~Gość, 2010-07-06 16:13:58
  • avatar
    zgłoś
    Wygląda jakby autor artykułu pisał swoje spostrzeżenia bez jazd testowych.Zawieszenie golfa lepiej wybiera nierówności? Przecież to zawieszenie tiguana zostało stworzone do jazdy po dziurawym terenie. O ile golf może prowadzić się lepiej w zakrętach to należy pamiętać, że porównujemy wysokiego SUVa do normalnej osobówki. Ów golf się będzie prowadził lepiej nawet od bmw x1 chociażby. Ważne, że Tig jest bardzo chwalony za prowadzenie i niczym nie ustępuje audi, bmw czy fordowi kuga. Jeżdżę na co dzień i nie mogę powiedzieć, że tiguan źle się prowadzi w zakrętach. To jest wzór w swojej klasie, potwierdzają to dziennikarze robiący testy porównawcze, wystarczy poczytać.Jakość wykończenia jest dokładnie na tym samym poziomie co golf, bo obecnie wszystkie vw z nowej serii zbliżyły się do audi i nie ma różnic. Nowy passat, który wyjdzie również ich dogoni. W tiguanie jest prostsza deska i może wydawać się mniej luksusowo niż w golfie, ale po warunkiem, że kompakt jest w wersji highline. W suvie te same materiały są w każdej wersji i mimo że deska wygladem nie powala we wszystkich testach porównawczych bije hondy, toyoty czy mitsu na głowę.Bardzo tendencyjny artykuł, autor mało testował samochody i taki efekt. Nie rozumiem też jak zwykły kompakt może się bardziej wyróżnić w tłumie od SUV'a. W każdej marce jest to zupełnie inna półka cenowa. Ceny golfa rozpoczynają się od 55 tysięcy, ceny tiguana od 90 k. Czy aby tylko za wygląd. Bez przesady. Tiguana to się można porównywać z passatem. Za 110 tysięcy można kupić podstawową wersję SuVa z kilkoma dodatkami, albo praktycznie maksymalnie doposażonego kompakta.
    ~Gość, 2010-07-06 15:23:47
  • avatar
    zgłoś
    Pod względem najważniejszych wymiarów zewnętrznych Golf Variant i Tiguan różnią się jedynie o kilka centymetrów. Niewielka przewaga w szerokości i wysokości kabiny na rzecz Tiguana czy w pojemności bagażnika po stronie Golfa nie jest istotna. Ważniejsze są odczucia i emocje.
    auto motor i sport, 2010-01-21 09:45:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij