Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Witajcie w naszej bajce

2008-01-16
Citroen C2, Fiat 500, Lancia Ypsilon, Mini Cooper i Peugeot 1007 Im mniejsze tym piękniejsze? Moda na mini rozwija się na coraz większą skalę.

Małe samochody już dawno przestały być zgrzebne i tanie. Moda na auta maksymalnie dopasowane do indywidualnych upodobań także z maluchów uczyniła auta wyjątkowe, co potwierdzają Citroën C2, Fiat 500, Lancia Ypsilon, Mini Cooper i Peugeot 1007.

Mnie weź, jestem inny! - zdają się zachwalać już tylko swoim wyglądem porównywane samochody. Fiat 500 i Mini grają na nutę retro, Lancia Ypsilon chce być ekstrawaganckim dodatkiem - niczym stylowa biżuteria z drogiego butiku - Citroën C2 na co dzień ma budzić we właścicielu żyłkę sportowca, a Peugeot 1007 chce być tak bardzo współczesny, że już bardziej nie można. Szczycąc się cenną wartością dodaną każde z tych aut musi też sprostać wymaganiom codziennej eksploatacji. Co wtedy?

Żaden z producentów nie kryje, że przewóz większej liczby pasażerów nie należy do mocnych stron porównywanych maluchów - wszystkie są rejestrowane tylko na cztery osoby. Poprawniej byłoby nawet zaznaczyć, że auta te są bardziej 2+2- niż czteromiejscowe. Dłużej niż chwilę we czwórkę można podróżować jedynie pudełkowatym Peugeotem 1007, który jest niemal tak samo wysoki jak szeroki. Dzięki temu jego kabinę konstruktorzy mogli zaopatrzyć w cztery osobne krzesła, które wymuszają pozycję siedzącą z wyprostowanymi plecami i nogami mocno zgiętymi w kolanach. Nie jest to pozycja zbyt wygodna na dłuższą podróż, ale przynajmniej nie brakuje przestrzeni ani na nogi, ani nad głową. W pozostałych samochodach z ilości miejsca będą zadowoleni jedynie podróżujący na przednich fotelach.

MINI COOPER

Nadwozie
Trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 3709 x 1683 x 1407 mm, rozstaw osi 2467 mm, masa własna 1117 kg, dopuszczalne obciążenie 443 kg, poj. bagażnika 160/680 l. Pojem. zbiornika paliwa 40 l.

Silnik
Wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, 16V, pojemność skokowa 1560 cm3, moc maksymalna 80 kW (109 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obr. 240 Nm przy 1750 obr/min. Napęd na przednie koła.

Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km

Cena
Mini Cooper D 83 000 zł

 

Pod względem dostępu do wnętrza "1007" z ogromnymi przesuwanymi drzwiami zdecydowanie góruje nad autami wyposażonymi w drzwi otwierane tradycyjnie. Naciśnięcie przycisku na pilocie zdalnego sterowania jest jak zawołanie "Sezamie otwórz się!" - po nieco przydługiej elektrycznie sterowanej procedurze otwierania, szeroki, liczący blisko metr "właz" do jaskini lwa stoi otworem. Zajęcie miejsca na przednich fotelach nie wymaga żadnej ekwilibrystyki - wystarczy osunąć się jak na domowe krzesło. Wygodniej się nie da.

To, że za kierownicą Peugeota 1007 siedzi się aż tak wysoko nie daje ani większej frajdy z jazdy, ani nie sprzyja widoczności. Po pierwsze, kierowca patrzy na drogę z takiej perspektywy, jakby prowadził auto dostawcze. Po drugie, przód Peugeota 1007 pozostaje dla kierowcy kompletnie niewidoczny, a widoczność do tyłu i na boki ograniczają szerokie tylne słupki pochylone tak, że dotkliwie zawężają pole widzenia. Najwygodniej siedzi się za kierownicą Mini i Citroëna, chociaż też nieco za wysoko. Mimo tego, Cooper i C2 są w tym gronie najbardziej zorientowane na kierowcę i zaprogramowane tak, aby dostarczyć w czasie jazdy mocniejszych wrażeń.

CITROËN C2

Nadwozie
Trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 3666 x 1659 x 1461 mm, rozstaw osi 2315 mm, masa własna 1084 kg, dopuszczalne obciążenie 331 kg, poj. bagaż- nika 166-224/879 l. Poj. zbiornika paliwa 41 l.

Silnik
Benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, 16V, pojemność skokowa 1587 cm3, moc maksymalna 92 kW (125 KM) przy 6500 obr/min, maks. moment obrotowy 143 Nm przy 3750 obr/min. Napęd na przednie koła.

Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Prędkość maksymalna 202 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,9 l/100 km

Cena
Citroën C2 VTS 61 400 zł

Duża w tym zasługa 1,6-litrowych jednostek napędowych - w Citroënie benzynowej o mocy 125 KM, natomiast w Mini - wysokoprężnej o mocy 109 KM. To dzięki nim C2 i Cooper przyspieszają do setki poniżej 10 s, a na autostradzie nie ustępują prędkością maksymalną poważnym, dużym samochodom. Fiat 500, Lancia Ypsilon i Peugeot 1007, wyposażone w mniejsze i słabsze jednostki napędowe niż Citroën i Mini, swobodnie poruszają się jedynie po mieście. Podróż autostradą, czy po drodze z zakrętami raczej je męczy, chociaż nie jest niemożliwa. Na zbyt wielki fun to drive w ich wypadku nie ma jednak co liczyć. Wszystkie prowadzą się - co najwyżej - poprawnie, ale też bezpiecznie. Wysoki Peugeot zaskakuje dużą stabilnością nadwozia na zakrętach, natomiast Lancia rozczarowuje mało precyzyjnym układem kierowniczym, w którym kontakt kół z nawierzchnią łatwiej sobie wyobrazić niż poczuć.

Frajda z jazdy maluchami Citroëna i Mini bierze się również z charakterystyki ich zawieszenia i układu kierowniczego. Obydwa auta są bardzo chętne do współpracy, a Mini wręcz się do niej rwie, zachowując się jak gokart wypuszczony z toru na drogę. "C2" nie jest aż tak porywcza, ale też odznacza się bardzo stabilnym zachowaniem. Układ kierowniczy Citroëna jest nieco mniej bezpośredni i mniej precyzyjny niż w Mini, ale w każdej chwili gotów jest szybko wykonać polecenie wydane kierownicą.


LANCIA YPSILON

Nadwozie
Trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 3810 x 1704 x 1530 mm, rozstaw osi 2388 mm, masa własna 1055 kg, dopuszczalne obciążenie 440 kg, poj. bagażnika 215-290 l. Poj. zbiornika paliwa 47 l.

Silnik
Benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, 16V, pojemność skokowa 1368 cm3, moc maksymalna 70 kW (95 KM) przy 5800 obr/min, maks. moment obrotowy 128 Nm przy 4500 obr/min. Napęd na przednie koła.

Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s

Prędkość maksymalna 175 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km

Cena
Lancia Ypsilon 1.4 Platino 56 900 zł


Za to komfort podróżowania ani "C2", ani Cooperem nie jest ich mocną stroną. Dość sztywne zestrojenie zawieszenia uniemożliwia łagodne tłumienie nie tylko większych, ale i mniejszych nierówności. Przeciętny komfort jazdy Citroënem po sporych nierównościach potęguje niewielki rozstaw osi (2,31 m), który sprawia, że auto chętniej na nich podskakuje niż tłumi je w zawieszeniu. Gorzej od C2 pod względem komfortu wypada tylko jego wysoki brat - Peugeot 1007, skonstruowany na tej samej płycie podłogowej. Podobnie co C2 i 1007 zachowuje się też Mini, chociaż o 15 cm większy rozstaw osi jest jego wyraźnym sprzymierzeńcem. Przynajmniej łagodnych pofałdowań Cooper nie manifestuje całym sobą.

Lepiej pod względem komfortu podróżowania prezentują się produkty włoskiej motoryzacji - Fiat 500, a szczególnie Lancia Ypsilon. Ich dość miękko zestrojone zawieszenie lepiej radzi sobie ze skutecznym tłumieniem zwłaszcza drobnych nierówności. Niestety, w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ani "500", ani Ypsilona nie jest tak stabilne jak nadwozie Mini czy C2.

Jak na auta z nieco innej bajki niż zwykłe najtańsze maluchy przystało, każdy z opisywanych samochodów prezentuje bardzo wysoki standard wyposażenia. Cztery, a nawet sześć poduszek powietrznych, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy centralny zamek i komputer pokładowy oraz duże obręcze kół z lekkich stopów z szerokimi oponami należą w nich do wyposażenia seryjnego.Oprócz niego, za kwotę około 60 tys. zł (jedynie Mini ceni się o ponad 20 tys. zł wyżej) każde auto oferuje własny, niepowtarzalny styl i coś ekstra. Citroën dorzuca do "C2" VTS dynamiczny silnik o przyjemnym brzmieniu, który potrafi z niej uczynić bardzo szybkie auto, dające wiele frajdy. "Bezcenny", póki co, Fiat 500 stawia przede wszystkim na styl i jakość, ale 1,3-litrowy diesel Multijet o średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,5-5,0 l/100 km, gwarantujący niezłe osiągi, też nie jest jego podstawową jednostką napędową. Chociaż nie wszystkie detale Lancii Ypsilon są praktyczne, w każdym widać rękę artysty, który nie musiał przebierać w materiałach w poszukiwaniu najtańszego. Takich rozterek nie mieli też konstruktorzy Mini, którzy oprócz efektownego opakowania zaopatrzyli go jeszcze w perfekcyjne, jak na przednionapędowy samochód przystało, właściwości jezdne i precyzję prowadzenia. Nawet gdyby silnik Mini dysponował połową tych koni mechanicznych, które ma, prowadzenie Mini dawałoby kierowcy największą radość i zapewniało największe poczucie bezpieczeństwa. "Na początku były drzwi" - tak redakcyjny kolega, Romek Popkiewicz, zatytułował pierwszy raport z jazdy Peugeotem 1007. To prawda, drzwi stanowią o wyjątkowości tego samochodu, ale nie jedynie one. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymuje się bagażnik o pojemności aż 1048 l i płaskiej podłodze, w którym bez problemu można przewieźć nawet pralkę.

PEUGEOT 1007

Nadwozie
Trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 3731 x 1686 x 1620 mm, rozstaw osi 2315 mm, masa własna 1137 kg, dopuszczalne obciążenie 445 kg, poj. bag. 178/1048 l. Poj. zb. paliwa 40 l.

Silnik
Wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, jeden wałek rozrządu w głowicy, 2 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1398 cm3, moc maksymalna 50 kW (68 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 160 Nm przy 2000 obr/min. Napęd na przednie koła.

Osiągi
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 16,7 s
Prędkość maksymalna 160 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km

Cena
Peugeot 1007 1.4 HDi Trendy 56 900 zł



FIAT 500

Nadwozie
Trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback, dług. x szer. x wys. 3546 x 1627 x 1488 mm, rozstaw osi 2300 mm, masa własna 980 kg, dopuszczalne obciążenie 440 kg, poj. bagażnika 185 l. Pojemność zbiornika paliwa 35 l.

Silnik
Wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, DOHC, 16V, pojemność skokowa 1248 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 145 Nm przy 1500 obr/min. Napęd na przednie koła.

Osiągi
Przyspieszenie 0–100 km/h 12,5 s
Prędkość maksymalna 165 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,2 l/100 km

Cena
Fiat 500 1.3 Multijet jeszcze nie ustalona


Małe potrafi być piękne, stylowe, szybkie i praktyczne. A także bezpieczne i drogie. W wypadku większych aut za te same cechy płaci się znacznie więcej. Warto o tym pamiętać przy wyborze kolejnego samochodu.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dziękujemy właścicielom Parku Miniatur Zabytków Dolnego Śląska w Kowarach i Hotelu "Pałac Łomnica" w Łomnicy za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej; www.park-miniatur.com, www.palac-lomnica.pl

"FIAT 500 TO MISZMASZ STYLÓW"

Z profesorem Janem Kukułą z Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu rozmawia Maciej Ziemek.

Ponad połowa kupujących samochody przyznaje się, że wyboru dokonuje wyłącznie oczami. Które z testowanych aut najlepiej Pana zdaniem zachęca do zakupu?
Zdecydowanie Mini. Już na pierwszy rzut oka widać, że ten samochód gra w innej lidze niż pozostałe. Z pewnością znajduje to odzwierciedlenie w jego cenie, nieprawdaż?

Jest droższe od pozostałych aut o ponad dwadzieścia tysięcy złotych.
To widać. Nawet nie w bryle nadwozia, która zgrabnie nawiązuje do dawnego Mini, ale w smakowitych i praktycznych detalach. Potężny, okrągły zegar na środku tablicy rozdzielczej jest przerysowany, ale mimo to pasuje do całości i jest czytelny - cyfry są duże, a płaska szyba skutecznie eliminuje niepożądane refleksy. Nawet zwyczajne przełączniki na konsoli i na suficie, oddzielone od siebie wypukłymi drutami, wyglądają bardzo niezwyczajnie. Ponadto, obsługuje się je intuicyjnie (góra-dół) i trudno trafić nie w ten, w który się zamierzało. Całość prezentuje się niby trochę retro, ale jest jednocześnie bardzo nowoczesna.

Fiat 500 też gra na dawną nutę.
Tak, ale w jego wypadku mamy do czynienia z miszmaszem stylów, nierówną jakością i zaprzeczeniem ergonomii. Nadwozie jeszcze się broni, ale wnętrze - już nie. Duża połać lakierowanego plastiku na desce rozdzielczej nie wygląda ani solidnie, ani elegancko. Elementy obsługi wyglądają jak wrzucone do jednego worka z kilku aut. Wskaźnik przed kierowcą, absurdalne 3 w 1, jest kompletnie nieczytelny - za dużo w nim ozdobników, a za mało treści. Poza tym, nie jest ani retro, ani nowoczesny. Jest nijaki. Podobnie jak potężna konsola środkowa, która w ogóle nie pasuje do tego wnętrza i ogranicza cenne miejsce na kolana.

W podobnym stylu urządzono wnętrze Lancii Ypsilon.
I mnie też ono nie przekonuje. Kakofonia kolorów sprawia, że we wnętrzu Lancii czuję się niespokojnie, wręcz roztargniony. Uczucie to potęgują zegary, których trzeba szukać, bo nie znajdują się tam gdzie powinny, czyli tuż przed oczami kierowcy, lecz na środku deski rozdzielczej. Ponadto, same wskaźniki nie grzeszą ani wielkością, ani czytelnością. Oprócz cienkich cyferek w kolorze zbliżonym do koloru tła, ich czytelność pogarszają osobne, wypukłe szybki zegarów. Nie tylko zniekształcają one obraz, ale też odbijają to, co znajduje się w ich otoczeniu. Szlachetnie wyglądają fotele Lancii, na których aż chce się siadać.

W którym aucie czuje się Pan zatem komfortowo?
W małym Citroënie. Nie tylko ze względu na monochromatyczne i uporządkowane wnętrze, ale także dlatego, że Citroën C2 niczego nie udaje, a jest oryginalny i nowoczesny zarazem. Jego wygląd zewnętrzny odzwierciedla zadziorny charakter auta, a wnętrze dobrze mu wtóruje. Tapicerka foteli, zestaw wskaźników czy nawet kuliste dysze otworów wentylacji - każdy detal jest na miarę samochodu tak nowoczesnego, jak i o sportowym zacięciu. Oczywiście, wolałbym patrzeć na tradycyjne zegary niż na cyfrowy wyświetlacz, ale w tym aucie w ogóle mi on nie przeszkadza. Co więcej, on do niego pasuje.

Trudno uwierzyć, że pudełkowaty Peugeot to Citroën, tyle że w innej skórze?
To prawda, chociaż we wnętrzu modelu 1007 panuje podobnie przyjazna atmosfera, co w C2. Nawet więcej - lepsza, bo nieco weselsza. Kolorowe dodatki harmonizują z kolorem nadwozia i wyświetlacza, ale nie rozpraszają uwagi tak, jak w Lancii. Dzięki tym niepozornym dodatkom Peugeot 1007 prezentuje się wewnątrz podobnie jak na zewnątrz, czyli nie do końca serio. O ile boczną prowadnicę przesuwanych drzwi udało się stylistom dość zgrabnie wkomponować, o tyle z rozmiarem klamek zdecydowanie przesadzili. Nawet na dużych drzwiach "1007" prezentują się tak, jakby zapożyczono je z ciężarówki.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, hatchback-3, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Małe samochody już dawno przestały być zgrzebne i tanie. Moda na auta maksymalnie dopasowane do indywidualnych upodobań także z maluchów uczyniła auta wyjątkowe, co potwierdzają Citroën C2, Fiat 500, Lancia Ypsilon, Mini Cooper i Peugeot 1007.
    auto motor i sport, 2008-01-16 13:17:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij