Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Wojna domowa

Honda i Toyota, Civic i Corolla - odwieczni rywale z jednego podwórka, tym razem w teście porównawczym. Czy na dobre wyszło im, że dojrzały i urosły do tego stopnia, że śmiało mogą konkurować z większymi modelami, jak Accord czy Avensis?

2007-04-26
Toyota Corolla 1.6 Prestige oraz Honda Civic 1.8 Executive Toyota Corolla 1.6 Prestige oraz Honda Civic 1.8 Executive

Majestatyczna, ale ze sportowym zacięciem" i "o klasę wyżej" - tak Honda i Toyota reklamują Civica i Corollę w wersji sedan. Faktycznie, obydwa auta prezentują się teraz dostojniej niż w poprzednim wcieleniu. I nie jest to zasługą wyłącznie stylistów. Civic i Corolla urosły do tego stopnia, że wymiarami wręcz dorównują aktualnym reprezentantom klasy średniej. Nic dziwnego, że wyglądają "majestatycznie" czy też są "o klasę wyżej."

W czasie jazdy Honda i Toyota prezentują odmienne style, ale ich kierowcy mają jednakowo duże poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo, w Civicu kierowca czuje się bardziej zintegrowany z maszyną, natomiast w Corolli - lepiej izolowany od otoczenia. Lepsze precyzja prowadzenia i poczucie kontaktu kół z nawierzchnią oraz bardziej bezpośredni układ kierowniczy dowodzą "sportowego zacięcia" Civica, który tylko z zewnątrz prezentuje się majestatycznie. Aby zmusić jego nadwozie do wyraźnych przechyłów, trzeba pokonywać zakręty z prędkością nieprzepisową. Niestety, nierówności Honda nie "połyka" już tak chętnie jak zakrętów. Sztywno zestrojone zawieszenie dobitnie informuje pasa- żerów o każdej nierówności. Nawet łagodnych pofałdowań jezdni Civic nie chce tłumić łagodnie. Ale taki ma styl i na tym polega jego urok.

Toyota - wręcz przeciwnie. Za wszelką cenę próbuje zamaskować przed pasażerami niedoskonałości drogi. Czasami, na mniejszych nierównościach i przy niewielkiej prędkości, udaje jej się to bardzo dobrze. Zawieszenie pracuje cicho, a szumy toczenia wydaje się, że w ogóle nie występują.

Benzynowe silniki - 1.8 Civica i 1.6 Corolli - też dobrze współgrają z charakterem testowanych aut. Gdyby jednak jednostka napędowa Toyoty dysponowała nieco większym momentem obrotowym albo przynajmniej uzyskiwała go wcześniej, z pewnością nie zaszkodziłoby to Corolli. Aby wykrzesać z niej nieco życia, silnik trzeba kręcić wysoko, co powoduje zwiększenie zużycia paliwa. Średnio jednostka napędowa Toyoty potrzebuje go więcej niż większy i mocniejszy silnik Hondy. Słabość jednostki napędowej Corolli najmocniej obnażają próby elastyczności.


Civic - który porównanie wymiarów z Accordem przegrywa tylko o milimetry, a pod względem rozstawu osi nawet nieznacznie z nim wygrywa - oferuje kierowcy wygodniejszą pozycję za kierownicą niż Corolla. W fotelu kierowcy siedzi się też nieco niżej, a głęboko schowane pedały pozwalają podróżować w pozycji z nogami prawie wyprostowanymi. Wygodne przednie fotele są stosunkowo twarde, mają dostatecznie długie siedzisko i wyraźnie wyprofilowane oparcie, które w czasie jazdy nie pozwala wysunąć się z niego zbyt mocno. Duży zakres regulacji fotela i kierownicy umożliwia dobranie ulubionej pozycji za kółkiem tym, którzy stawiają na wygodę i tym którzy lubią siedzieć na baczność, bo chcą czuć się jak rajdowy mistrz świata - Sebastien Loeb.

Corolla nie jest dla kierowców tak łaskawa. Szczególnie nie dla tych o solidnej posturze. Albo "brakuje" im rąk do kierownicy, bo regulacja kolumny na głębokość jest zbyt mała, albo mogą prowadzić samochód ściskając kierownicę... kolanami. Fotele Corolli też nie są tak wygodne jak Civica - siedzisku brakuje parę centymetrów długości, natomiast oparcie nie rozpieszcza zbyt mocno wyprofilowanymi bokami. Wysokie umiejscowienie fotela nie sprzyja ani pozycji za kierownicą, ani widoczności do przodu.

Futurystyczna deska rozdzielcza Civica ma odzwierciedlać jego sportowe zacięcie. I odzwierciedla. W tym wypadku oryginalność formy nie góruje jednak nad ergonomią. Obsługa Civica jest tak samo intuicyjna jak sztampowej Corolli, której deska rozdzielcza z powodzeniem mogłaby służyć za bezimienny wzór cnót. Wspólną cechą Hondy i Toyoty jest zamiłowanie do zegarów, które są intensywnie podświetlone także w dzień, nawet przy wyłączonych światłach. W takich autach zdecydowanie trudniej zorientować się, czy się je włączyło czy nie, a przy obowiązku jazdy z włączonymi światłami przez cały rok - nabiera to nowego znaczenia.


Ocena punktowa (maks. 500)

Corolla 1.6 Prestige 367 W szczegółach nieco lepsza od Civica, w ogóle nieznacznie mu ustępuje. Nie jakością wykonania, przestronnością wnętrza czy komfortem, ale brakiem charakteru. Corolla, bardziej niż z Hondą Civic, przegrywa porównanie z... Avensisem.
Civic 1.8 Executive 371 Tańsza, szybsza, zaprogramowana by cieszyć, a nie tylko wozić. Przegrywa z Corollą pojemnością bagażnika i komfortem resorowania, ale daje więcej frajdy z jazdy. Tak za sprawą dynamiczniejszego silnika, jak i precyzyjniejszego prowadzenia.

Pod względem wyposażenia Civic i Corolla idą prawie łeb w łeb. Niestety, w tym wypadku prawie robi dość istotną różnicę. O ile brak poduszki powietrznej chroniącej kolana kierowcy można Civicowi wybaczyć, o tyle brak ESP - które nie jest dostępne nawet za dopłatą - kosztuje go już kilka punktów. Jeszcze więcej Honda traci ich w kategorii "hamowanie" - za hamulce słabo odporne na przegrzanie czy obciążenie samochodu.

Nie sposób Hondy Civic wartej blisko 78 tys. zł, nawet jeśli tańszej od Toyoty Corolli o 2700 zł, nazwać atrakcyjną cenowo. Biorąc pod uwagę fakt, że pod wieloma względami oferuje ona tyle, co podstawowy model Hondy Accord, za który trzeba zapłacić prawie 92 tys. zł, musimy przyznać Civicowi sporo zalet. Corolla w porównaniu z Avensisem wręcz przeciwnie. Ten ostatni jest przestronniejszy i bardziej komfortowy, dysponuje większym bagażnikiem, gwarantuje osiągi na niemal identycznym poziomie i kosztuje o 2600 zł mniej niż Corolla. Wojna domowa murowana.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Corolla 1.6 Prestige Civic 1.8 Executive
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)91 (124)103 (140)
Przy obrotach (/min)60006300
Poj. skokowa cm315981799
Maksymalny moment obrotowy (Nm)157174
Przy obrotach (/min)52004300
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 5-biegowamechaniczna 6-biegowa
Dł / szer / wys (mm)4540/1760/14704545/1750/1435
Rozstaw osi (mm)26002700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,0/11,011,9/11,9
Poj. zbiornika paliwa (l)5550
Masa własna (kg)13201266
Dopuszczalne obciążenie (kg)440409
Poj. bagażnika (l)450375
Rozmiar opon205/55 R 16205/55 R 16
LOLO 95LO 95
CO2 (limit) g/km162156
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiCorolla 1.6 PrestigeCivic 1.8 Executive
0-100 km/h (s)10,69,1
Prędkość maksymalna (km/h)195200
Elastyczność Corolla 1.6 PrestigeCivic 1.8 Executive
60-100 km/h na IV/V biegu (s)11,0/13,38,7/11,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)10,9/15,69,2/12,0
Zużycie paliwaCorolla 1.6 PrestigeCivic 1.8 Executive
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,08,7
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,85,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,96,6
średnie podczas testu (l/100 km)10,59,9
zasięg (km)523505
Droga hamowania (m)Corolla 1.6 PrestigeCivic 1.8 Executive
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)4042
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)4248
Ceny i wyposażenieCorolla 1.6 PrestigeCivic 1.8 Executive
Cena modelu podstawowego (zł)80 600 zł77 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Poduszka chroniąca kolana kierowcytakbrak
ABS/ESPb.d./ takb.d./ brak
ABS+EBD/BAStak/ taktak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory ksenonowetak/ b.d.brak/b.d.
Lakier metalizowany1900 złtak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ b.d.tak/ b.d.
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Kluczyk hands freetakbrak
Elektrycznie sterowane okno dachowebraktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 82 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Toyota bardzo straciła pod względem jakościowym wykonania wnętrza jak i karoserii, mino, iż testowany civic jak i corolla są produkowane w Turcji to honda jest wykonana o wiele lepiej. Biorąc pod uwagę silniki to nadal uparcie Toyota stosuje propagandę typu "mały silnik-mało pali" tylko, że ten samochód waży sporo ponad tonę i by jeździć normalnie to musimy wcisnąć pedał gazu nieco bardziej i jak widzimy w teście spala ona więcej niż 1.8 Hondy. Według mnie Toyota trochę stoi w miejscu, co do innowacyjności zastosowanych w wygląd wnętrza tego samochodu, w hondzie mamy sporo nowoczesnych, cyfrowych wyświetlaczy a w Toyocie dalej staromodne analogowe zegary ale to kwestia gustu i może przyzwyczajenia innym się podoba innym nie. Obu producentów należy skarcić za to, że w wielu krajach europejskich jak i w Polsce obowiązuje całoroczna jazda z włączonymi światłami mijania jednak ani Honda ani Toyota nie zastosowała automatycznego włączania świateł. Ktoś powie, że toyota ma większy bagażnik, owszem ma, ale za to honda ma pełnowymiarowe koło zapasowe i to za sprawą naszych, polskich dróg (w innych krajach o lepszym standardzie dróg jest koło dojazdowe, przez co wzrasta pojemność bagażnika porównywalnie do toyoty) w sumie można zyskać kilka dodatkowych litrów po przez wyjęcie 2 elementów pod wykładziną bagażnika koło zasobnika z narzędziami. Podsumowując całe porównanie tych aut Honda wypada znacznie lepiej od swojego konkurenta pod względem wykonania, zastosowania nowoczesnych technologii oraz nowoczesnego wyglądu zarówno z wewnątrz jak i z zewnątrz samochodu. Wybór należy jak zawsze do kupujących szczególnie, że ceny porównywanych samochodów są bardzo zbliżone do siebie.
    ~Paweł, 2010-08-15 22:26:42
  • avatar
    zgłoś
    Honda i Toyota, Civic i Corolla - odwieczni rywale z jednego podwórka, tym razem w teście porównawczym. Czy na dobre wyszło im, że dojrzały i urosły do tego stopnia, że śmiało mogą konkurować z większymi modelami, jak Accord czy Avensis?
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij