Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Wojna domowa - Skoda Octavia Scout kontra Yeti

Jest jakaś perwersja w tym, żeby pod względem użyteczności, cech praktycznych i ogólnego tzw. sensu porównywać ze sobą dwie Skody. Ale tak już jest, kiedy w ofercie pojawią się modele, które do takiego porównania się nadają. Naprzeciwko siebie stają więc - Skoda "przemyślane rozwiązania" Octavia i Skoda "przemyślane rozwiązania" Yeti.

2010-01-20
Skoda, Octavia, Scout, Yeti Zbudowane na tym samym podwoziu, z takim samym silnikiem i  układem napędowym – Yeti i Octavia Scout

 

Porównanie ułatwia fakt, że obydwa auta korzystają z benzynowej jednostki 1.8 TSI. W sytuacji silnie zorientowanej na turbodiesle jak obecnie, łatwo ten silnik przeoczyć, a to przecież perełka. W zwykłej Octavii kombi można go mieć za niecałe 75 tys. zł (przyzwoicie), Yeti za 84 tys. (znośnie), ale w Scoucie za 103 tys. zł (paranoja). Nieprzesadzona pojemność, bezpośredni wtrysk, turbosprężarka i moc 160 KM czynią z niego godnego następcę słynnego 1.8T. Silnik jest niesamowicie dynamiczny (wg zmierzonych osiągów Scout 2.0 TDI są do setki wolniejsze o prawie dwie sekundy), elastyczny jak turbodiesel (maksymalny moment obrotowy już od 1500 obr/min) i przy łagodnym traktowaniu bardzo oszczędny (ze średnim zużyciem w realnym świecie poniżej 7 l/100 km). Do silnika jest podpięta sześciobiegowa mechaniczna przekładnia.

Yeti to jeden z najlepszych nowych samochodów ubiegłego roku, głównie ze względu na stopień dopracowania. Trudno znaleźć w nim nawet średnio istotne niedostatki. 4,2-metrowe nadwozie jest nieprzesadnie duże, ale dzięki wyższemu wzrostowi i wyższej pozycji siedzeń wnętrze Skoda ma bardzo przestronne. Kabina przypomina mieszankę Octavii i Superba, klasyczna obsługa nie pozwala się pogubić. Jakość, wyposażenie, właściwości jezdne, komfort - tak, tak, tak i tak. Udogodnienia i funkcjonalność są wywindowane raczej wysoko - jakaś forma słów bagaż i bagażnik pojawia się w cenniku Yeti 15 razy (!) w kontekście przestrzeni, siatek, haczyków, schowków i podświetlenia. Yeti daje też możliwość aranżacji układu tylnych siedzeń w taki sam sposób, w jaki daje się to robić w Roomsterze - można je przesuwać, zamontować dwa zamiast trzech, wymontować tylko jedno itp. To duży plus, jeśli ktoś często z tego korzysta. Nawet stylizacja nadwozia wyrywa się z tradycyjnie wstrzemięźliwego (z braku lepszego słowa) świata Skody. Zgadza się, resorowanie jest sztywnawe, ale jakoś trzeba utrzymać wysokie nadwozie pod kontrolą. Zgadza się też, że Yeti nie jest tani, ale podwozie Octavii/Golfa to zaawansowana konstrukcja, poza tym żaden SUV tani nie jest.

Yeti ma jednak pecha, że trafia na Octavię w uterenowionej wersji Scout (na bazie której został zresztą skonstruowany). Ulatnia się więc jego i tak w dużej mierze iluzoryczna - bo mało kto używa tych aut poza asfaltem - przewaga w postaci zwiększonego prześwitu i napędu na cztery koła. Na zwykłych drogach, w każdej możliwej kategorii Octavia okaże się lepsza. Bardziej dynamiczna nie tylko z miejsca, ale przede wszystkim już w ruchu, co ma większe znaczenie na co dzień, wyraźnie oszczędniejsza (średnie testowe zużycie niższe o ponad pół litra), ostrzejsza w zakrętach. Pomimo wyższego o 6,5 cm wzrostu w porównaniu ze zwykłą Octavią kombi, Scout wcale nie sprawia wrażenia mniej pewnego siebie. Przechyły nadwozia nawet przy dużych siłach bocznych są niespecjalnie duże - auto tylko nieco bardziej przysiada przy ostrym hamowaniu, ale to wszystko.

Octavia okazuje się w porównaniu z Yeti wyraźnie wygodniejsza. Pomimo całego technicznego pokrewieństwa, komfort resorowania jest w Scoucie wyraźnie wyższy, tłumienie nierówności jest szybkie i ciche i praktycznie żadne wibracje z zawieszenia nie są przenoszone na nadwozie. Do tego Scout ma lepiej wyciszone wnętrze. Same kabiny pasażerskie są porównywalne - aż do oparć tylnych siedzeń. Za nimi rządzi już Octavia, z prawie o połowę większym(!) bagażnikiem (605 l kontra 416 l) i o 90 kg większą ładownością. Wreszcie, z zewnątrz obłożony plastikowymi osłonami i na większych kołach Scout wygląda wyjątkowo atrakcyjnie, jak coś w rodzaju Audi Allroad w wersji "light".

Obydwa samochody potrafią zanurzyć koła w lekkim błocie, mają taki sam 18-centymetrowy prześwit i taki sam napęd na cztery koła, realizowany przez sprzęgło Haldex. Trzeba się jednak postarać o naprawdę trudne warunki, żeby Scout zaczął się potykać o swoje dłuższe zwisy, a Yeti mógł wykorzystać możliwości pakietu off-road (niedostępny w Octavii). Poza tym będzie remis.

Być może, gdyby miał do czynienia ze zwykłą Octavią kombi - Yeti byłby górą. Ale nie ma i nie jest. Z drugiej strony, powab Scouta więdnie niemal doszczętnie ze względu na astronomiczną cenę. Nie zmienia to jednak faktu, że w tej parze to Octavia jest lepszym samochodem.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Mariusz Barwińśki

Dane techniczne

  Octavia Scout 1.8 TSI Yeti 1.8 TSI
Poj. skokowa cm317981798
Układ napędowy
Moc maksymalna160 KM160 KM
Przy obrotach (/min)4500-62004500-6200
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250250
Przy obrotach (/min)1500-45001500-4500
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4584/1784/15334223/1793/1691
Rozstaw osi (mm)25752578
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)6060
Wymiary i masy
Masa własna (kg)15681577
Dopuszczalne obciążenie (kg)577488
Poj. bagażnika (l)605/1655416/1760
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1420/14101445/1440
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1030/9901040/980
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km10,310,1
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km6,26,9
Zużycie paliwa (średnie) l/km7,78,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,87,3
Maksymalne (l/100 km)11,811,1
średnie podczas testu (l/100 km)8,99,5
Emisja CO2 g/km182189
Osiągi
0-80 km/h (s)5,65,9
0-100 km/h (s)8,48,8
0-130 km/h (s)14,515,1
Prędkość maksymalna (km/h)211200
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,7/10,18,2/11,0
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,0/11,18,6/12,0
80-120 km/h na VI biegu14,215,3
Poziom hałasu przy 80 km/h dB(A)6264
Poziom hałasu przy 100 km/h dB(A)6567
Poziom hałasu przy 130 km/h dB(A)6971
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3838
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3839
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3839
Ceny i wyposażenie
Poduszki boczne/kurtynytak / taktak / 1600 zł
ABS/ESPtak / taktak / tak
Klimatyzacja automatycznatak1900 zł zł
Lakier metalizowany1850 zł zł1850 zł zł
Centralny zamektaktak
Felgi aluminiowetak1500 zł zł
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)103 400 zł83 800 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieJako kombinacja cech jest nie do pobicia przez Yeti. Ale z ceną powyżej 100 tys. zł, nawet pomimo bardzo bogatego wyposażenia, nie może liczyć na żadną sprzedaż.Pod względem funkcjonalności Yeti ustępuje innej Skodzie, więc wszystko zostaje w rodzinie. Jest doskonale dopracowany, ma świetny silnik, a nadwozie długości Fabii kombi kryje o rozmiar większą kabinę.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zależy jakie masz preferencje i czego oczekujesz od samochodu.
    ~Samuraj, 2011-07-15 09:50:51
  • avatar
    zgłoś
    Co mam więc kupić Yeti czy Octavie scout ?
    MonaVieDiament, 2011-07-15 03:22:38
  • avatar
    zgłoś
    Przecież to różne zagadnienia są. Jaki byłby sens porównywania Yeti ze zwykłą Octavią FWD? Nie ma, a przy porównaniu ze Scoutem przewaga napędu nie istnieje. A porównanie Scouta do 4x4 wynika z tego, że jak ktoś chce czterołapa to ma do wyboru 4x4, Scouta i Yeti. Scout jest wyraźnie droższy i ciężko znaleźć argumenty by do niego dopłacać. Chyba logiczne, że szukając czterołapa nie kupi FWD...A zwykła Octavia 4x4 kosztuje mniej więcej tyle co Yeti. Tyle, że to nie jest art o niej.
    esper, 2010-01-21 15:21:25
  • avatar
    zgłoś
    Nie robię wielkiego halo. Art. jest po prostu pełen błędów gramatycznych i merytorycznych.'esper' napisał(-a):[...]A z pierwszym, autor ma chyba prawo wyrazić swoją opinię? Scout jest sporo droższy od zwykłej Octavii 4x4 a różnica w prześwicie niekoniecznie jest warta takiej dopłaty. A jak ktoś szuka auta do off roadu, to nie wchodzi do salonu Skody.Zaraz, zaraz, to w końcu czego dot. art. zwykłej octavii 4x4 i scouta, czy yeti i scouta?? Widzę, że wszyscy są zorientowani o czym piszą.Szkoda czasu i atłasu.
    ~dasz, 2010-01-21 15:14:43
  • avatar
    zgłoś
    dasz, chyba nie przeczytałeś artu z uwagą. Apropo drugiego zastrzeżenia, autor pisze o przewadze Yetiego nad zwykłą Octavią, która to przewaga ulatnia się w tym przypadku, bo konkurentem jest Octavia Scout. I tyle. Nie wiem z czego robisz wielkie halo.A z pierwszym, autor ma chyba prawo wyrazić swoją opinię? Scout jest sporo droższy od zwykłej Octavii 4x4 a różnica w prześwicie niekoniecznie jest warta takiej dopłaty. A jak ktoś szuka auta do off roadu, to nie wchodzi do salonu Skody.
    esper, 2010-01-21 14:24:42
  • avatar
    zgłoś
    Przepraszam, czy ten art. pisał Polak?"Ale z ceną powyżej 100 tys. zł, nawet pomimo bardzo bogatego wyposażenia, nie może liczyć na żadną sprzedaż."Pała! Nie ma jak lanie wody:"Yeti ma jednak pecha, że trafia na Octavię w uterenowionej wersji Scout (na bazie której został zresztą skonstruowany). Ulatnia się więc jego i tak w dużej mierze iluzoryczna - bo mało kto używa tych aut poza asfaltem - przewaga w postaci zwiększonego prześwitu i napędu na cztery koła."bo za chwile autor pisze, że:"[..]mają taki sam 18-centymetrowy prześwit i taki sam napęd na cztery koła, realizowany przez sprzęgło Haldex."No to ma taki sam prześwit i napęd, czy może coś się ulotniło??Dalej:"Trzeba się jednak postarać o naprawdę trudne warunki, żeby Scout zaczął się potykać o swoje dłuższe zwisy, a Yeti mógł wykorzystać możliwości pakietu off-road (niedostępny w Octavii). Poza tym będzie remis."Widać jak autor przygotował się do napisania tego artykułu nawet nie zapoznał się ze specyfikacjami octavii.Wyjątkowo skąpe i nieprofesjonalne porównanie dwóch aut. Zupełnie jakby odwalona na szybko praca domowa z folderów reklamowych.
    ~dasz, 2010-01-21 14:06:57
  • avatar
    zgłoś
    Jest jakaś perwersja w tym, żeby pod względem użyteczności, cech praktycznych i ogólnego tzw. sensu porównywać ze sobą dwie Skody. Ale tak już jest, kiedy w ofercie pojawią się modele, które do takiego porównania się nadają. Naprzeciwko siebie stają więc - Skoda „przemyślane rozwiązania" Octavia i Skoda „przemyślane rozwiązania" Yeti.
    auto motor i sport, 2010-01-20 16:48:41
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij