Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Z tarczą - Toyota Corolla Verso

Gdy rozstawaliśmy się z Toyotą Corollą Verso, miała na liczniku 95 tysięcy km - pod naszym "kierownictwem" przejechała 75 tys. km i nadal imponowała trwałością.

2005-11-22

Oczywiście to nie znaczy, że Toyota gościła tylko na stacjach benzynowych i co 15 000 kilometrów na przeglądach gwarancyjnych.

W lipcowym podsumowaniu stwierdziliśmy konieczność wymiany przednich tarcz hamulcowych z okładzinami i (z tyłu) szczęk hamulca ręcznego, co przy przebiegu wynoszącym 75 000 km jest całkiem zwyczajnym zużyciem eksploatacyjnym; zwłaszcza że auto do lekkich nie należy, a niektórzy z nas, ci z większym temperamentem, próbowali z Corolli wydobyć sportowego ducha. Przy okazji lipcowego przeglądu (550 zł) wymiany tarcz dokonano, co uszczupliło kieszeń o 1552 złote. Natomiast działającą w kratkę przez całe lato klimatyzację naprawiono, gdy Verso przechodzi- ło przegląd przy 90 000 km przebiegu - koszt sprężarki klimatyzacji i jej wymiany na całe szczęście poniósł gwarant (5740 zł sprężarka klimatyzacji i 170 zł jej wymiana). Wcześniej wymieniono przednią szybę, która nie wytrzymała bliskiego spotkania z kamieniem; koszt - 1601 zł.

Za trochę dokuczliwe usterki można uznać zacinanie się zaczepu pokrywy schowka na środkowej konsoli oraz regulacji górnego mocowania pasa bezpieczeństwa przedniego fotela pasażera. Natomiast zewnętrzny pas bezpieczeństwa, "obsługujący" tylny prawy fotel, przestał samoczynnie się zwijać - te usterki pozostały do końca testu. Jak na wielu użytkowników, to niedużo.

Inna usterka to zaparowywanie od wewnątrz lewego przed niego reflektora. Tapicerka jak i plastiki wnętrza, choć trochę trzeszczą, nie zdradzają nad wyraz bogatej przeszłości auta.

Koszty eksploatacji

Koszty eksploatacji

Koszty stałe za 1 rok*
Rejestracja180 zł
Ubezpieczenie OC**1849 zł
Koszty eksploatacji na dystansie75 000 km
Paliwo (7168 l x 4,35 zł)31 181 zł
Przeglądy3850,55 zł
Naprawy3153 zł
Koszty razem40 213,55 zł
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu101 721 zł
Szacunkowa wartość na koniec testu63 300 zł
Nominalny spadek wartości38 421 zł
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)78 635 zł

Verso, im starsze, tym wydaje się lepsze. Gdy miało za sobą 95 000 km stało się żwawsze, a apetyt na paliwo zmalał - przy średniej prędkości 74 km/h spalało 7,2 l/100 km. Średnie zużycie spadło o 0,31 l/100 km, a maksymalne zarejestrowane w drugiej części testu wyniosło 12,35 l/100 km (uprzednio o 1,4 litra paliwa więcej). Natomiast podczas pokonywania części testu (na trasie liczącej 25 129 kilometrów) wyniosło średnio 8,94 l, czyli o 0,9 l/100 km mniej niż gdy Verso miało przebieg 50 tys. km. Przyspieszenie 0-100 km/h poprawiło się o 0,3 sekundy, a elastyczność na tradycyjnie mierzonych zakresach - co najmniej o 0,7 s. Hamulce, pomimo wymiany tarcz i klocków, nie poprawiły się niestety w istotny sposób.

Zespół napędowy okazał się niezawodny; nie było wycieków olejów silnikowego i przekładniowego. Również zawieszenie Corolli jest jej mocnym punktem. Pomimo że stało się nieco głośniejsze, nadal pewnie utrzymuje ją na wybranym torze jazdy, zapewniając wystarczający zapas bezpieczeństwa. Oględziny zawieszenia potwierdziły, że tak musi być - gdy nie ma luzów, a amortyzatory nie skapitulowały przed polskimi drogami, samochód musi dobrze jeździć.


Statystyka i technika

Statystyka i technika
Początek testu29.09.2004 r.
przy stanie licznika (km)19 925
Podsumowanie testu7.09.2005 r.
przy stanie licznika (km)95 127
Liczba przejechanych kilometrów w teście75 202
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)9,53
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)7,03
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)13,74
Łączne zużycie paliwa na dystansie 75 000 km (l)7168
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1794
Moc kW (KM)95 (129)
przy obrotach 1/min6000
Maksymalny moment obrotowy Nm170
przy obr. 1/min4200
Masa własna modelu testowanego (kg)1430
Dopuszczalne obciążenie (kg)605

Nieco gorzej wypadł układ kierowniczy Corolli. Tak, jak powinien, daje poczucie więzi z nawierzchnią drogi, ale niepotrzebnie "przenosi" co większe jej wyboje, szarpiąc kierownicą.

Zderzaki i drzwi Corolli warto by wyposażyć w listwy ochronne - wszak jej naturalnym środowiskiem są zatłoczone centra miast, gdzie wielkie połacie drzwi Verso stanowią łatwy cel. A tak, nasz okazały van jest poobijany z każdej strony, jakby brał udział w rally-crossie.

Toyota Corolla Verso potwierdziła swoje zalety. Dobrze jeździ, lepiej przyspiesza, a zużycie paliwa spadło. Niestety, częste przeglądy (co 15 000 km) i kilka niezbędnych napraw podwyższyły koszt eksploatacji.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia autor i T. Jaźwiński

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata
Koszty w rozłożeniu na różne okresy*
1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 180 180 180
Ubezpieczenie OC 1849 3698 5547
Paliwo 31 181 31 181 31 181
Przeglądy 3851 3851 3851
Naprawy 3153 3153 3153
Spadek wartości 38 421 44 221 48 321
Koszty razem 78 635 86 284 92 233
Koszt jednego kilometra*
Przebieg w km 75 000 rocznie 37 500 rocznie 25 000 rocznie
Ze spadkiem wartości 1,05 1,15 1,23
Bez spadku wartości 0,54 0,56 0,59

Dane testowe

po 50 tys. Kmpo 95 tys. Km
Dane testowe
po 50 tys. Km po 95 tys. Km
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) 10,7 10,4
Elastyczność 60 - 100 km/h IV/V bieg (s) 10,5/14,2 9,7/13,4
Elastyczność 80 - 120 km/h IV/V bieg (s) 11,1/16,5 10,4/15,6
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Droga hamowania ze 100 km/h na ciepło (m) 46 (obciążony) 45 (nieobciążony)

Przeglądy i naprawy

przejechane kmkoszt w zł
Przeglądy i naprawy
przejechane km koszt w zł
Przegląd po 30 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtrów oleju i przeciwpyłkowego, płynu hamulcowego 31 500 811,96
Przegląd po 45 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju 45 500 470,64
Przegląd po 60 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtrów oleju, przeciwpyłkowego i powietrza, płynu hamulcowego, świec zapłonowych 60 389 1167,95
Przegląd po 75 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtrów oleju, przeciwpyłkowego i powietrza 78 001 550,00
Przegląd po 90 000 km, wymianaoleju silnikowego, filtrów oleju, przeciwpyłkowego i powietrza, płynu hamulcowego,płynu chłodzącego 94 250 850,00
Naprawy i usterki
Odkleiło się lusterko wewnętrzne 30 765 (gwarancja)
Zaklinowanie mocowania górnego pasa bezpieczeństwa fotela przedniego prawego 34 494 (nie naprawiono)
Uszkodzony prawy pas bezpieczeństwa Kanapy 69 210 (nie naprawiono)
Wymiana tarcz i okładzin hamulcowych (przód) 78 001 1232,00
wymiana szczęk hamulca ręcznego (tył) 320,00
wymiana szyby przedniej 1601,00
Wymiana sprężarki klimatyzacji 94 280 (gwarancja)
Zaparowany reflektor przedni lewy 94 440 (nie naprawiono)
Koszty razem 7 003,55 zł
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 78 400 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Proszę Państwa, na przyszłość warto by dodać w jaki typ silnika (diesel/benzyna) wyposażona jest jednostka którą testowaliście
    ~Zulu, 2009-03-18 13:31:11
  • avatar
    zgłoś
    Gdy rozstawaliśmy się z Toyotą Corollą Verso, miała na liczniku 95 tysięcy km - pod naszym „kierownictwem" przejechała 75 tys. km i nadal imponowała trwałością.
    auto motor i sport, 2008-02-05 12:04:28
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij