Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Za sam wygląd

Są tacy, którzy kupiliby go za sam wygląd. I wreszcie można go kupić - General Motors rozpoczyna oficjalną sprzedaż Hummera H3 w Europie.

2007-03-29
Hummer H3 Nadwozie Hummera ma nadzwyczaj pancerny wygląd.

Kwadratowe kształty, małe okienka, wystające błotniki, wysoko podniesiony przedni zderzak, wielkie koła. Militarny, pancerny wygląd. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych kombinacji w świecie czterech kółek. Do tej pory oglądana głównie w samochodowych katalogach i na filmach. Teraz oficjalnie, z pełną homologacją oraz fabryczną gwarancją, Hummer zajeżdża do nas.

H3 wygląda jak mniejsza wersja wojskowego H1 (który już nie jest produkowany) - proporcje obydwóch aut są niemal identyczne. Najmniejszy Hummer nie jest jednak mały - ma prawie 4,8 metra długości, na szerokość brakuje mu do dwóch metrów zaledwie centymetra i jest prawie tak samo wysoki jak szeroki.

Militaria kończą się na nadwoziu. Wnętrze H3 jest zaprojektowane bardziej klasycznie - masywna konsola, gruba kierownica i wykończenie w użytkowym stylu, bez żadnych falbanek. Jest ciaśniej niż można się spodziewać (co nie znaczy, że ciasno), chociaż poczucie przestronności na pewno cierpi na tym, że okna są tak małe. Tworzywa - zwyczajne na oko, ale przyjemne w dotyku; dziwią natomiast niedoróbki, a konkretnie - miejscami niedokładne łączenie poszczególnych elementów. Być może to jakaś przypadłość pierwszych serii H3 w europejskiej specyfikacji - oby, bo w tej klasie takie rzeczy nie powinny mieć miejsca.

W ofercie jest jeden silnik - benzynowa, pięciocylindrowa jednostka ma pojemność 3,7 l i osiąga 245 KM oraz maksymalny moment obrotowy 328 Nm. Bardziej niż szczytowe wartości jest jednak ważne to, że w przedziale 2000-6000 obr/min jest do wzięcia 90 procent maksymalnego momentu obrotowego. Silnik współpracuje z czterobiegowym automatem lub - po raz pierwszy w dziejach Hummera - z pięciobiegową przekładnią mechaniczną. Jakąś wadą na pewno jest brak turbodiesla, który w ofercie ma się pojawić za półtora roku.

Na drodze jedną rzecz Hummer robi celująco - zwracanie uwagi przechodniów. Na ten samochód gapi się każdy. Gorzej jest z dynamiką i szybkością jazdy. W zakrętach H3 zachowuje się w sposób cywilizowany, chętnie reagując na zmiany kierunku jazdy. Trzeba tylko dostosować własne wymagania do masy i wymiarów nadwozia. Ze względu na szerokość karoserii nie jest to samochód na wąskie drogi, ale zwykłe przemieszczanie się niewiele różni się od jazdy SUV-em. Nierówności są wybierane sprawnie, chociaż od czasu do czasu potrafi zatelepać kabiną zdradzając, że zestrojenie zawieszenia jest w dużym stopniu terenowe. Na pewno najmocniejszą stroną nie jest widoczność z wnętrza, za to jak na swoje wymiary zewnętrzne H3 jest zaskakująco poręczny - średnica zawracania wynosi tylko 11,3 m.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy, pięciomiejscowy samochód terenowy, długość x szerokość x wysokość 4782 x 1989 x 1872 mm, rozstaw osi 2841 mm, masa własna 2269 (2306) kg, pojemność bagażnika 835/1577 l, pojemność zbiornika paliwa 87 l.
SilnikBenzynowy, rzędowy, 5-cylindrowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, pojemność skokowa 3653 cm3, moc 180 kW (245 KM) przy 5600 obr/min, maks. moment obrotowy 328 Nm przy 4600 obr/min. Przekładnia 5-biegowa mechaniczna lub 4-biegowa automatyczna; reduktor. Napęd na cztery koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 (11,5) s, prędkość maksymalna 158 km/h, średnie zużycie paliwa 13,8 (14,5) l/100 km
CenyHummer H3 167 560 zł

Mały Hummer jest seryjnie wyposażany w układ stabilizacji toru jazdy (zwany w nomenklaturze General Motors StabiliTrak). Ma oczywiście stały napęd na cztery koła, jest wyposażony w przekładni ę redukcyjną, a za dopłatą można do- łożyć blokadę tylnego mechanizmu różnicowego oraz bardziej agresywne prze- łożenie reduktora - 4,03:1 zamiast 2,64:1. Hummer zapewnia, że uzbrojony w to wszystko H3 wykazuje się takimi samymi umiejętnościami, jak legendarny H1.

Stawiamy dolary przeciwko orzechom, że zdecydowana większość sprzedawanych w Europie egzemplarzy najprawdopodobniej nie poczuje pod kołami niczego innego niż asfalt. A szkoda, bo H3 najlepiej czuje się poza czarnym. Pomimo nieco zabawkowego wyglądu, jest to hardcorowa terenówka. Prześwit wynosi 21,6 cm, co jeszcze nie jest rekordem świata, ale dalej jest coraz lepiej. Fabrycznie montowane opony (asfaltowo-terenowe) mają rozmiar 265/75, co przekłada się na zewnętrzną średnicę wynoszącą aż 32 cale. Pozwala to, a także rozstawienie kół praktycznie na samych rogach nadwozia, na uzyskanie imponujących wartości kątów natarcia i zejścia - odpowiednio, 37,5 i 34,6 stopnia. H3 potrafi pokonać kałuże głębokie na 61 cm i wspina się na blisko 41-centymetrowe krawężniki. To ostatnie może przydać się w miastach. W zasadzie nie powinno być problemów z parkowaniem.

By zademonstrować możliwości auta, Hummer zafundował nam terenowy tor przeszkód, który rozpoczynał się przejazdem przez rampę o nachyleniu prawie 60%, czyli mówiąc obrazowo taką, gdzie po pokonaniu 10 m wspinasz się na wysokość pięciu metrów. Jadąc w górę widzisz tylko niebo, a w miejscu trzyma cię bardziej oparcie fotela niż siedzisko, natomiast zjeżdżając - dosłownie stoisz na pedałach. Wrażenie jest fantastyczne, a Hummer zapewnia, że takiego nachylenia nie pokona żaden inny seryjnie produkowany drogowy samochód. Na deser H3 "wytrzymuje" też 40% przechyły boczne.

Pierwszym i na razie jedynym oficjalnym dealerem Hummera w Polsce jest warszawska firma Auto-Pol-Service. Ceny startują od niecałych 168 tys. zł za wersję podstawową, a H3 są objęte gwarancją na 4 lata lub 100 tys. km. Sprzeda ż rusza od kwietnia. Komu Hummera?

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Hummer, autor

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Są tacy, którzy kupiliby go za sam wygląd. I wreszcie można go kupić - General Motors rozpoczyna oficjalną sprzedaż Hummera H3 w Europie.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij