Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Zafira, Scenic, Verso i Touran – rodzina na swoim

Przestrzeń oswojona. W rodzinie vanów zmiana pokoleń - właśnie pojawiły się nowe Renault Grand Scénic i Toyota Verso. Czy pokonają zasiedziałych na rynku Opla Zafirę i Volkswagena Tourana? Porównujemy wersje siedmiomiejscowe.

2009-07-31
Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Verso i Volkswagen Touran Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Verso i Volkswagen Touran

Polityka prorodzinna to wielce skomplikowana materia. Różne bywały już pomysły na umilenie życia przyszłym rodzicom - od rozdawania gotówki (becikowe) po wydłużenie urlopu macierzyńskiego. Mimo to zdecydować się na potomka wielu Polakom nadal nie jest łatwo. A to nie koniec problemów. Równie trudno zdecydować się na wybór najlepszego samochodu dla rodziny. Gdy małe kombi okaże się nie dość pojemne, SUV nazbyt wyzywający, a mały bus po prostu za drogi - pozostają jeszcze kompaktowe vany, które (jeśli los sprawi rodzicom psikusa) można zamówić także w wersji siedmiomiejscowej.

W wypadku modeli stających do naszego testu trzeci rząd siedzeń jest oferowany seryjnie tylko w Oplu Zafirze, w pozostałych wypadkach za odmianę siedmiomiejscową trzeba zapłacić więcej niż za egzemplarz z pięcioma fotelami. W wypadku VW Tourana różnica w cenie między wersją pięcio a siedmiomiejscową wynosi 3300 zł. Z kolei za dopiero co wprowadzonego do sprzedaży siedmiomiejscowego Renault Scénica zapłacić trzeba o 2000 zł więcej niż za model z identycznym silnikiem i wyposażeniem, tyle że z pięcioma fotelami na pokładzie. W wypadku Toyoty Verso różnica wynosi tylko 1000 zł. Opel jako pierwszy już w 1999 r. wpadł na pomysł zainstalowania dwóch dodatkowych siedzeń, całkowicie chowanych w podłodze. Nie odstąpił od niego także w Zafirze drugiej generacji, z 2005 roku. Przywracanie złożonych foteli Zafi ry do pozycji pionowej przypomina magiczną sztuczkę. Podróż w nich można zaproponować nawet dorosłym, oczywiście tylko na krótkich dystansach. Jednak zanim ktokolwiek zdoła się do owych foteli dostać, musi najpierw zdemontować nieporęczną podłogę bagażnika, postawić do pionu siedzisko kanapy drugiego rzędu i dosunąć je do oparć foteli kierowcy i pasażera - trudniej już się nie da.

Touran w drugim rzędzie ma trzy pojedyncze fotele. Można je nie tylko przesuwać osobno wzdłuż, ale, po zdemontowaniu środkowego, pozostałe skrajne zamontować bliżej siebie. Renault tego nie potrafi, choć też ma osobne fotele. Mocne strony Scénica to wysoki komfort na wszystkich siedzeniach i miłe niespodzianki w tylnej części nadwozia - na przykład roleta chroniąca przed słońcem, mnóstwo schowków, niektóre nawet zamykane.

Toyota punktuje z kolei swoistym rodzajem systemu easy-entry, oferowanego przez zewnętrzne fotele w drugim rzędzie siedzeń - w żadnym z testowanych samochodów nie wsiada się łatwiej do tyłu niż właśnie w Verso. Za to z samym komfortem jest już gorzej - boki foteli są słabo wyprofilowane, a ich wypełnienie daje tak mocne oparcie dla pleców jak paczka pampersów.

Co innego Renault, którego pokryte skórą fotele (wersja Privilege, dopłata 5000 zł) mają zamontowane tzw. zagłówki relaksujące. Wystarczająco sprężyste, szerokie fotele w pierwszym i drugim rzędzie nie dają powodów do narzekań. W VW i Oplu bardzo dobrze wyprofilowane fotele sportowe (odpowiednio, w wersjach Highline i Sport) należą do wyposażenia seryjnego. Pasażerowie siedzący z tyłu również mogą w pełni zażywać wygody. W porównaniu z Touranem i Zafirą podróżujący w Renault mają nieco gorzej, bo szerokie fotele francuskiego auta umieszczone są blisko szyb, a te im wyżej, tym bardziej pochylone są ku wnętrzu auta, tak że podróżni o wysokim wzroście mogą ich niechcący dotykać głową.

Dzięki kanciastej sylwetce auta takie rzeczy nie grożą w Touranie. Jego wnętrze jest nie tylko obszerne, ale i najbardziej funkcjonalne. Nie dotyczy to tylko dotykowego ekranu, umieszczonego zbyt nisko.

Opel z kolei zainstalował tempomat w dźwigience kierunkowskazu - podczas skręcania łatwo niechcący go uruchomić. Zgodnie ze swoim francuskim pochodzeniem, Grand Scénic wykazuje znacznie więcej fantazji w doborze kształtów i kolorów. Ekran komputera pokładowego umieszczony na środku tablicy rozdzielczej rozbłyska różnymi zestawieniami barw, dostarczając wiedzy nie tylko o prędkości jazdy i liczbie obrotów silnika, lecz także informując o całym mnóstwie innych parametrów.

Także Toyota Verso ma zainstalowane centralnie wskaźniki, które, dlatego że analogowe, są czytelniejsze niż wyświetlacz w Renault. Wyjątek to miniaturowe wskaźniki automatycznej klimatyzacji i radia w Verso. Pod względem zachowania podczas jazdy Verso przypomina Tourana. Obydwa modele pokonują kolejne kilometry drogi ze stoickim spokojem i lekką podsterownością, niezależnie czy nawierzchnia jest sucha, czy mokra. Gdy młody ojciec za kierownicą Verso lub Tourana zacznie za bardzo szarżować, łagodnie działające ESP przywoła go do porządku. To samo dotyczy Renault, którego zawieszenie zestrojono bardziej miękko, komfortowo i dlatego w skrajnych warunkach jego nadwozie nieco bardziej się kołysze. Gdy silnik jest poddawany zmiennym obciążeniom, także tył Scénica lekko wychyla się do zewnętrznej. Mimo to francuskie auto stale pozostaje pod kontrolą.

Jego przeciwieństwem okazuje się Zafira. Żaden z testowanych vanów tak długo i precyzyjnie nie trzyma się asfaltu po wewnętrznej stronie zakrętu jak Opel, żadnym innym nie da się tak szybko przejeżdżać zakrętów, że nawet tacie lub mamie za kierownicą może się zakręcić w głowie. Precyzyjna praca układu kierowniczego, minimalna podsterowność w sytuacjach krytycznych, prawie całkowity brak reakcji na zmiany obciążenia silnika to zalety Opla. Zafira w wersji Sport ma sztywniej zestrojoną tylną oś i sztywniejsze amortyzatory, dodatkowo testowy egzemplarz jest wyposażony w opony szczególnie predysponowane do sportowej jazdy. Za dopłatą można wyposażyć Opla w elektronicznie regulowane zawieszenie. Rodzicom wszystko to może sprawiać wiele radochy, u dzieci przyspieszenia poprzeczne mogą za to wywołać żołądkowe sensacje. Oczywiście w tak przyrządzonym modelu komfort jazdy pozostawia sporo do życzenia.

Zafira ma nie tylko twarde resorowanie - poprzecznie nierówności i podłużne muldy dają o sobie znać nawet na kierownicy. Na dodatek we wnętrzu słychać jak drga nadwozie i "mruczą" opony. Za to w modelu Renault panuje spokój - auto neutralizuje wszelkie nierówności podłoża, a towarzyszy temu wyczuwalne kołysanie nadwozia. Jednak gdy samochód jest obciążony, jego zdolność do "połykania dziur" maleje. W Touranie przeciwnie - komfort jazdy zwiększa się wraz z obciążeniem auta; gdy jest pusty, Touran słabiej radzi sobie zwłaszcza z krótkimi pofałdowaniami drogi. W sumie Volkswagenowi udało się znaleźć najlepszy kompromis między dobrymi właściwościami jezdnymi a komfortem, z nieznaczną przewagą nad Toyotą Verso. "Japończyk" tylko gdy jest obciążony kołysze się na podłużnych nierównościach drogi. Ponadto, ponieważ jego układ kierowniczy pracuje bardzo lekko, trudno jest precyzyjnie korygować tor jazdy.

Za to praca skrzyni biegów Verso może uchodzić za wzór. Dźwignia znajduje się tuż pod ręką i z niezwykłą łatwością i precyzją wybiera kolejne przełożenia sześciobiegowej skrzyni. To dobrze, bo 147-konnemu benzynowemu silnikowi na niskich obrotach brakuje trochę siły. Za to może się on pochwalić małym zużyciem paliwa (średnio w teście 9,4 l/100 km). Opel potrzebuje o litr więcej. Ale najbardziej rozczarowuje nowa 1,4-litrowa jednostka z doładowaniem w modelu Renault - wprawdzie ma wyczuwalnie większą dynamikę, ale też największe spożycie na 100 km. Lampka wskazująca konieczność zmiany biegu nie jest w stanie pomóc w zmniejszeniu apetytu na paliwo.

VW całkiem rezygnuje z tego rodzaju pomocników. Ponieważ pokaźny moment obrotowy o wartości 220 Nm występuje już przy 1250 obrotach, silnik nie jest zbyt mocno forsowany. By jechać oszczędniej, wystarczy po prostu pozostawić wybrany wyższy bieg. Jednak pod względem zużycia paliwa, na specjalnej trasie pomiarowej, VW zdołał pokonać Toyotę tylko o marne 0,1 litra benzyny.

Niestety, japońscy inżynierowie oszczędzali nie tylko na zużyciu paliwa, ale też na jakości wykonania. Tworzywa we wnętrzu, niektóre nieprecyzyjnie spasowane, raczej nie spełniają oczekiwań, jakie klienci mają wobec aut tej marki. Zwłaszcza że i cena Verso nie jest szczególnie atrakcyjna, chociaż Touran ceni się jeszcze wyżej. Mimo to Toyota plasuje się w teście na drugim miejscu za Volkswagenem. Ale to właśnie niemłody już model VW ma do zaoferowania młodej rodzinie najwięcej.

Tekst: Jens Dralle
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Touran 1.4 TSI Highline Verso 1.8 Sol Plus Grand Scenic 1.4 TCE Privilege Zafira 1.8 Sport
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4R/4R/4
Moc kW (KM)103 (140)108 (147)96 (130)103 (140)
Przy obrotach (/min)5600640055006300
Poj. skokowa cm31390179813971796
Maksymalny moment obrotowy (Nm)220180190175
Przy obrotach (/min)1250400022503800
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4407/1794/16594440/1790/16304560/1845/16754467/1801/1635
Rozstaw osi (mm)2678278027702703
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,2/11,511,3/11,211,8/11,611,7/11,6
Poj. zbiornika paliwa (l)60606058
Masa własna (kg)1567147815601505
Dopuszczalne obciążenie (kg)583647520590
Poj. bagażnika (l)695/1989607/1696678/2083645/1820
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/14801490/15101475/14751455/1460
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1080/10001065/9951100/9751050/980
Rozmiar opon205/55 R16 V Continental Sport Contact 2215/55 R17 W Bridgestone Turanza ER 300205/55 R17 H Continental Prem. Contact 2225/45 R17 V Bridgestone Potenza RE050
CO2 (limit) g/km166162168177
OsiągiTouran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
0-80 km/h (s)6,87,07,67,5
0-100 km/h (s)10,110,311,311,5
0-120 km/h (s)14,114,516,616,4
0-140 km/h (s)19,820,823,223,4
0-160 km/h (s)27,729,936,133,7
Prędkość maksymalna (km/h)200190195197
Elastyczność Touran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,4/10,711,2/16,38,8/12,211,5/17,0
Elastyczność Touran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
80-120 km.h na V/VI biegu11,5/14,217,2/24,413,1/16,317,6/b.d.
Próba jazdy Touran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
(Slalom 18 m ) km/h59,0/58,060,8/58,560,6/59,662,7/60,8
Próba jazdyTouran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
Test wymijania ISO (km/h)120,7/121,8122,2/121,8123,0/118,6123,8/123,8
Próba jazdy Touran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h69/6770/6969/6871/70
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h48/5355/5447/5252/51
Zużycie paliwaTouran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,08,99,49,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,15,75,86,0
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,26,97,17,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,66,77,16,9
Maksymalne (l/100 km)11,611,313,613,4
średnie podczas testu (l/100 km)9,59,410,610,4
zasięg (km)632638566558
Poziom hałasu (dB)Touran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
przy 80 km/h dB(A)63656465
przy 100 km/h dB(A)67676668
przy 120 km/h dB(A)69716771
przy 140 km/h dB(A)72737074
przy 160 km/h dB(A)74757375
Droga hamowania (m)Touran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39383937
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)39393938
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39393937
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)76757472
Ceny i wyposażenieTouran 1.4 TSI HighlineVerso 1.8 Sol PlusGrand Scenic 1.4 TCE PrivilegeZafira 1.8 Sport
Cena modelu testowanego (zł)94 040 zł90 900 zł85 300 zł87 800 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ taktak/ 2000
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak/ taktak/ taktak/ taktak/ 400
Klimatyzacja automatycznataktaktak800 zł
Lakier metalizowany2240 zł1900 zł1850 zł1900 zł
Czujnik parkowaniataktaktak1600 zł
Trzeci rząd siedzeń 3300 zł1000 zł2000 złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Touran 1.4 TSI Highline 379 Wyposażony w lubiący obroty silnik TSI, bardzo dobrze wykonany Touran okazuje się samochodem ekonomicznym. Kanciaste nadwozie jest funkcjonalne i oferuje najwięcej miejsca we wnętrzu.
Verso 1.8 Sol Plus 347 Przemyślany system żonglowania fotelami, bardzo dobrze pracująca skrzynia biegów i oszczędny silnik to atuty Verso. Niskie zużycie paliwa jest okupione słabą dynamiką.
Grand Scenic 1.4 TCE Privilege 338 Gdyby komfortowy, nie nadmiernie drogi i oryginalny Grand Scénic miał silnik nie aż tak łakomy na paliwo, mógłby znacznie skuteczniej deptać Touranowi po piętach.
Zafira 1.8 Sport 336 Mocna strona Zafi ry to jej właściwości jezdne, które jednak są okupione zbyt dużymi wyrzeczeniami ze strony komfortu. Opel zbiera nie tak wiele mniej punktów niż jego nowocześniejsi konkurenci.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 81 250 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Porownanie pojemnosci nie jest obiektywne, bo Touran ma ok. 700l tylko w wersji 5 sosobowej bez opcji 2 foteli z tylu. Za to juz w tej wersji ma pojemnosc 600l czyli mniejsza niz Zafira. Poza tym w Zafirze te foteliki tez mozna wykrecic zyskujac dodatkowe miejsce.Nie wiem dlaczego ktos uwaza, ze system Flex7 jest niewygodny, w praktyce latwiej sie go uzywa niz konkurentow. Jednym ruchem odsuwa sie nieco kanape i po pochyleniu jednego z oparc mozna wchodzic bardzo wygodnie do tylu. A zeby rozlozyc dodatkowe foteliki wystarczy tylko zlozyc oslone podlogi i lekko przesunac kanape do przodu. Do wszystkiego potrzeba niewiele sily. Poza tym nie trzeba zdejmowac zaglowkow ani chowac je w jakies skrytki. Kanapa ma swoje wady ale i zalety, jest duzo wygodniejsza do siedzenia. 3 foteliki sa zwykle bardzo ciasne i nawet 2 osoby maja niewygodnie pod tylkiem i plecami, bo to jednak dosc male samochody.Tak naprawde Zafira jest bardzo komfortowym samochodem dla 4 duzych osobnikow + 2 dzieci, inne to juz raczej 2+5 dzieci, bo dorosli z tylu maja ciasnote.
    ~cbm80, 2010-01-21 06:40:10
  • avatar
    zgłoś
    Przestrzeń oswojona. W rodzinie vanów zmiana pokoleń - właśnie pojawiły się nowe Renault Grand Scénic i Toyota Verso. Czy pokonają zasiedziałych na rynku Opla Zafirę i Volkswagena Tourana? Porównujemy wersje siedmiomiejscowe.
    auto motor i sport, 2009-07-31 11:35:59
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij