Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Zapraszamy do trójki

Volkswagen Passat Variant, Renault Laguna Grandtour i Fiat Croma - dwa tradycyjne kombi oraz model, który jest już w połowie drogi do vana. W teście wersje napędzane popularnymi silnikami Diesla.

2006-07-25
Test porównawczy Fiat Croma,Renault Laguna,Volkswagen Passat Fiat jest nowicjuszem w segmencie, w którym Volkswagen i Renault to starzy wyjadacze. Owszem, w latach osiemdziesiątych była już Croma, ale dwadzieścia lat to w świecie samochodów cała epoka.

Fiat jest nowicjuszem w segmencie, w którym Volkswagen i Renault to starzy wyjadacze. Owszem, w latach osiemdziesiątych była już Croma, ale dwadzieścia lat to w świecie samochodów cała epoka.

W pewnym skrócie, dzisiejsza Croma to jedyne dziecko, jakie Fiat zdążył zmajstrować przy udziale General Motors, zanim Amerykanie uciekli sprzed ołtarza. "Budę" dużego Fiata posadzono na podwoziu Opla Vectry, a pod maskę trafiły m.in. turbodiesle z Turynu. Niektóre detale Croma dziedziczy nie tyle po Vectrze, co po Saabie 9-3 (o czym świadczy np. stacyjka na tunelu środkowym). Nadwozie Fiata to coś pomiędzy kombi a vanem oraz najlepszy dowód na to, że nawet mistrz Giugiaro miewa słabsze dni.

Z kolei Passat to ten, do którego niektórzy w klasie średniej równają. Obecny model to typowy konserwatywny Volkswagen, dla którego szczytem ekstrawagancji są (coraz szybciej wychodzące z mody) okrągłe elementy w przednich i tylnych lampach, szczytem elegancji zaś - wiadro chromu rozlanego na osłonę chłodnicy i ściekającego aż po dolną krawędź zderzaka. W Wolfsburgu mają jednak silny argument na takie złośliwości, który na dodatek trudno zbić, wyraża się on bowiem liczbą sprzedanych egzemplarzy Passata.

Najstarsze w tym gronie Renault w ubiegłym roku zostało poddane kuracji odmładzającej oraz otrzymało nowe silniki. Niedługo Lagunie stuknie sześć lat, ale wciąż jest to samochód konkurencyjny - a przy tym podobnie jak poprzedni model, stylizowany w sposób, który uodparnia na starzenie się.

Jedną z zalet Laguny zawsze była przestronna kabina, której, mimo przybywania coraz bardziej wyrośniętej konkurencji, nie ma specjalnie czego zarzucić. Owszem, i Volkswagen i Fiat oferują nieco więcej na tym polu, ale nie na tyle, żeby były to różnice decydujące. Nadmuchane nadwozie Fiata - Croma jest o 8 cm wyższa niż Passat i aż o 15 cm niż Laguna - okazuje się nie tylko najbardziej przestronne, ale i najwygodniejsze, dzięki świetnemu dostępowi do wnętrza oraz niemal płaskiej podłodze z tyłu.

"Funkcjonalność" i "komfort" były najważniejszymi wyrazami w słownikach projektantów wnętrz wszystkich trzech aut. Fiat wyrywa się do przodu z umeblowaniem ∫ la kabina auta typu MPV - fotele i kanapa umieszczone dość wysoko oraz dźwignia zmiany biegów wyrastająca z konsoli środkowej. Z kolei tradycyjnie bardzo miękkie fotele Renault albo od razu polubisz, albo natychmiast znienawidzisz - zależnie od samopoczucia po pierwszej dłuższej trasie. Natomiast tak samo przy pierwszym, jak i dziesiątym spotkaniu Passat będzie zaskakiwał jakością wykonania, rzeczywiście zauważalnie wyższą niż w wypadku testowych rywali. Tworzywa, tapicerka, instrumenty, przełączniki, odgłosy, montaż są prawie jak z modeli premium. (Wyjątkiem jest tylko kiepskie "drewno na wysoki połysk", ale ono nie jest obowiązkowe). Jeśli w jakiejś dziedzinie Volkswagen podnosi poprzeczkę w klasie średniej, to właśnie pod względem wrażenia wysokiej jakości - i tego mu nikt nie odbierze, przynajmniej na razie.

Tak samo jak zwycięstwa w wyścigu zbrojeń bagażników. Passat kombi za tylnymi siedzeniami pomieści aż 600 litrów (!) oraz udźwignie ponad 550 kilogramów (!) i ten wynik katapultuje go w obszary nieosiągalne dla nikogo innego w tej klasie. Z drugiej strony, trudno cokolwiek wytykać Cromie i Lagunie, które między oparciem kanapy a tylną klapą pomieszczą pół oraz prawie pół metra sześciennego bagażu (odpowiednio, 500 i 475 litrów). Fiat dostaje minusa za bardzo przeciętną, jak na pojazd o masie własnej blisko 1,7 tony, ładowność - tylko 400 kg.

Volkswagen jest też górą podczas sprawdzianu z wuefu. Sprint oraz przyspieszanie w biegu wychodzą mu najlepiej w tym gronie. Silnik Passata - 140-konny 2.0 TDI dobrze znany z modeli wszystkich marek koncernu z wyjątkiem Bentleya i Lamborghini - bardzo szybko reaguje na gaz i może się wydawać że to on, a nie Multijet Fiata, jest najmocniejszy w tym gronie. Być może właśnie te szybsze reakcje są okupione nieco wyższym średnim zużyciem paliwa, ale przynajmniej w zamian dostajemy najlepsze osiągi. Zaskakująco dynamiczna okazuje się Laguna z nowym 130-konnym silnikiem 1.9 dCi (Renault ma też w ofercie nowego turbodiesla 2.0 dCi o mocy 150 KM, jednak wersja z tym silnikiem nie była dostępna do testu), która nie ustępowała specjalnie pod względem dynamiki jazdy. Silnik Renault jest charakterem bliski jednostce Fiata - moc rozwija spokojnie i bardzo równomiernie, a główna różnica polega na tym, że szybciej zaczyna brakować mu tchu. Jednak silniki Diesla najwięcej czasu spędzają w niskim i średnim zakresie obrotów, a tu Renault nie musi się z niczego tłumaczyć. Na wyższych biegach Laguna okazywała się nawet szybsza niż Croma, najwyraźniej ze względu na zestopniowanie skrzyni biegów. Na osiągi Renault nie mogły też nie mieć wpływu kilogramy, a konkretnie ich skromniejsza ilość - o ponad 100 mniej niż u Volkswagena i aż o 200 (!) mniej niż ma grubas Fiat.

Najwięcej punktów Laguna traci tam, gdzie musi się wykazać jej układ jezdny. Zawieszenie Renault wykorzystuje kolumny McPhersona z przodu oraz anachroniczną w tej klasie belkę skrętną z tyłu i nie potrzeba nawet ostrych prób, by się przekonać, że ani pod względem właściwości jezdnych, ani jeśli chodzi o komfort, możliwości Laguny nie sięgają tak daleko jak Passata i Cromy. Renault ratuje poziom komfortu bardzo miękkim zestrojeniem zawieszenia, ale i tak można go określić najwyżej jako przyzwoity. Za to przyczepność i kontakt kół z nawierzchnią, a także precyzja "nadmiernie wspomaganego" układu kierowniczego są tylko przeciętne.

Fiat w zakrętach radzi sobie lepiej, niż mógłby na to wskazywać jego wzrost, ale to nie jest zaskoczeniem, bo dawca układu jezdnego Cromy był solidny. O właściwości jezdne dbają (tak jak w wypadku Volkswagena) kolumny McPhersona z przodu plus układ wielowahaczowy z tyłu - i bardzo dobrze radzą sobie z dużym i ciężkim nadwoziem. Układ jezdny dość długo nie dopuszcza do znacznych przechyłów nadwozia, a kiedy one się pojawią, są trzymane pod kontrolą. Nierówności są tłumione szybko, a układ kierowniczy daje bardzo dobre wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami - słowem, trudno znaleźć tu jakikolwiek mankament.

Pod względem dynamiki układu jezdnego Passat, niezależnie od rodzaju drogi oraz typu zakrętów, daje sobie radę z włosko-francuskim duetem. To jeden z tych samochodów, na których można polegać, że każdą robotę na drodze wykonają porządnie, na tej samej zasadzie, na jakiej możemy mieć pewność, że markowy mikser będzie dobrze mielił, a porządna pralka dobrze zrobi swoje. Volkswagen trzyma się drogi jak należy i jest bardzo pewny siebie. Układ kierowniczy, choć precyzyjny, nie zapewnia dobrego, bezpośredniego, wyczucia skrętu kół, ale taka to już uroda elektrycznego wspomagania. I nie ma chyba nawierzchni, na którą układ zawieszenia Passata nie zostałby przygotowany. Owszem, od czasu do czasu jakąś nierówność zdarzy mu się wybrać twardo, ale komfort jazdy jest poświęcany tylko w sytuacjach, w których idzie o zapewnienie jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią. Passat jest pod tym względem jak Golf, tylko większy i wygodniejszy.

Ćwiczenia sprawnościowe nie były jednak zdominowane przez Volkswagena. Podczas prób hamowania najbardziej popisał się Fiat, uzyskując na zimnych hamulcach świetny wynik 38 m. I pomimo że droga hamowania Cromy na ciepło wydłużyła się do 41 m, był to również najlepszy rezultat w tym teście.

Normalną rzeczą są też rozbieżności przy kasie. Za podstawową wersję Cromy Fiat chce tyle samo, ile Renault wywiesza na klamce Laguny (90 700 zł; są różnice w wyposażeniu, np. podstawowa wersja Cromy ma układ ESP w standardzie, natomiast Laguny - nie). Z kolei Volkswagen nie po to wyrabiał sobie markę, żeby teraz za to nie liczyć. Passat kosztuje więc aż o 12 tys. zł więcej. Czy jest tego wart? To akurat każdy zainteresowany musi rozstrzygnąć sam.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Passat Variant 2.0 TDI Trendline Croma 1.9 Multijet 16V Active Laguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)103 (140)110 (150)96 (130)
Przy obrotach (/min)400040004000
Poj. skokowa cm3196819101870
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320320300
Przy obrotach (/min)180020002000
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 6-biegowamechaniczna 6-biegowamechaniczna 6-biegowa
Dł / szer / wys (mm)4774/1820/15174756/1775/15974713/1774/1439
Rozstaw osi (mm)270927002748
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,8/10,711,4/11,510,9/10,9
Poj. zbiornika paliwa (l)706268
Masa własna (kg)157216561460
Dopuszczalne obciążenie (kg)568394455
Poj. bagażnika (l)603/1731500/1610475/1515
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/15101485/14851440/1460
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1005/9751040/9751020/965
LOdieseldieseldiesel
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4
OsiągiPassat Variant 2.0 TDI TrendlineCroma 1.9 Multijet 16V ActiveLaguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
0-80 km/h (s)7,27,47,8
0-100 km/h (s)10,410,611,1
Prędkość maksymalna (km/h)206210201
Elastyczność Passat Variant 2.0 TDI TrendlineCroma 1.9 Multijet 16V ActiveLaguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,2/10,27,9/13,37,9/12,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,0/9,88,5/11,48,4/11,1
Elastyczność Passat Variant 2.0 TDI TrendlineCroma 1.9 Multijet 16V ActiveLaguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
80-120 km/h na VI biegu12,717,015,4
Zużycie paliwaPassat Variant 2.0 TDI TrendlineCroma 1.9 Multijet 16V ActiveLaguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km8,08,27,8
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,04,95,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,06,16,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,85,25,0
Maksymalne (l/100 km)10,99,39,9
średnie podczas testu (l/100 km)8,78,08,3
zasięg (km)805775819
Droga hamowania (m)Passat Variant 2.0 TDI TrendlineCroma 1.9 Multijet 16V ActiveLaguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)413841
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)424143
Ceny i wyposażeniePassat Variant 2.0 TDI TrendlineCroma 1.9 Multijet 16V ActiveLaguna Grandtour 1.9 dCi Authentique
Cena modelu podstawowego (zł)102 900 zł90 700 zł90 700 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
Boczne poduszki powietrzne z tyłu1450 zł1300 zł1000 zł
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ 2900
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka2250/1550 zł1500/1200 zł2600/brak
Klimatyzacja manualnataktaktak
Klimatyzacja automatycznabrak (dostępny w wersji Highline)3000 zł1750 zł
Lakier metalizowany2330 zł1800 zł2100 zł
Obręcze kół z lekkich stopów 16”1000 zł2000 zł2000 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Passat Variant 2.0 TDI Trendline 374 Komfort, wysoka jakość, bardzo dobre osiągi i ogromne możliwości ładunkowe – zestaw cech Passata okazuje się najlepszy. Wady? Wyższe niż u rywali zużycie paliwa.
Croma 1.9 Multijet 16V Active 364 Pierwszy od 20 lat duży Fiat pod każdym względem jest solidny, ale pod żadnym nie wyjątkowy. Największe zalety to komfort i ekonomia; znakomity samochód na dłuższe trasy.
Laguna Grandtour 1.9 dCi Authentique 324 Upływ czasu daje się we znaki mniej niż można by się spodziewać. Laguna wciąż jest konkurencyjna – ma przestronne wnętrze i niezły silnik, ale tylko przeciętny układ zawieszenia.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 390 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-4, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kolejny beznadziejny test promujący niemiecki złom za wielkie pieniądze
    ~Bartek, 2008-07-27 22:38:14
  • avatar
    zgłoś
    Mam w domu Cromę (150 KM diesel) i Lagunę (2l benzyna), więc znam oba auta dobrze. Laguna ma najlepsze zawieszenie i komfort. Fiat - wielka przestrzeń, ale sporo niedoróbek w ergonomii i komforcie, których nie powinno być we flagowym aucie Fiata.
    ~WS, 2008-03-16 23:30:42
  • avatar
    zgłoś
    Volkswagen Passat Variant, Renault Laguna Grandtour i Fiat Croma - dwa tradycyjne kombi oraz model, który jest już w połowie drogi do vana. W teście wersje napędzane popularnymi silnikami Diesla.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij