Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Zimny chów

W pół roku przejechał 50 000 km. Choć Mitsubishi Colt pokonywał trasy, jakie przejeżdżają wszystkie samochody biorące udział w testach długodystansowych, był poddany cięższej próbie. Dlaczego? Bo jeździł głównie zimą.

2007-01-18
Mitsubishi Colt Gdy ponad pół roku temu zaczynaliśmy test, nowy Mitsubishi Colt kosztował 49 090 zł. Dziś u niektórych dilerów taki samochód możemy kupić za 46 990 zł.

To był piątek, 14 października 2005 roku. Licznik testowego Mitsubishi Colta 1.3 wskazywał przebieg 5 km. Biedactwo, jeszcze nie wiedziało co je czeka. My też nie wiedzieliśmy. Wprawdzie zapowiadano śnieżną i mroźną zimę, lecz prognozy długoterminowe nauczyliśmy się traktować jak wróżenie z fusów. Ale wiedzieliśmy coś, czego testowe Mitsubishi nie wiedziało - w ciągu pół roku przejedzie taki dystans, jaki inne Mitsubishi pokonują w okresie około czterech lat. A do tego jeszcze te nasze ciężkie nogi. Jak już testować, to porządnie.

Colt szybko wpadł w oko kobietom, które dały się uwieść podświetlanym na zielono półprzezroczystym elementom deski rozdzielczej, wielkim lusterkom zewnętrznym i zwinności w miejskim ruchu. O tym, jak bardzo kobiety kochają małego Colta, przekonałem się w korespondencji od jednej z nich, oburzonej moim utyskiwaniem na łazienkowy design deski rozdzielczej.

Oberwało mi się też za szaloną jazdę z Wrocławia do Warszawy, kiedy to napisałem, że "wyciskałem" z Colta 180 km/h. Ludzie, przecież ja to robię dla Was! Choć nie chroni mnie żaden immunitet i nie pobieram diet na utrzymanie biura. Dzięki mnie dowiedzieliście się, że to maleństwo z równie małym silnikiem może "wciągnąć" nawet 15,6 l na 100 km. Oczywiście przy spełnieniu jednego warunku - pedał gazu jest cały czas wciśnięty w podłogę. Poza tym przekonałem się, że nawet przy takiej prędkości Mitsubishi Colt świetnie trzyma się drogi a jego układ kierowniczy jest bardzo dobry.

Testowy Colt zaliczył też typowe porównanie, stając do walki z Fiatem Grande Punto i Toyotą Yaris. Zajął trzecie miejsce, bo m.in. nie mógł pochwalić się dobrą elastycznością, choć znakomicie rozpędzał się od zera do setki. Poza tym jego silnik nie należy do najoszczędniejszych - podczas jazdy po mieście spalał średnio 9,2 l/100 km. A na dystansie 50 000 km zużył przeciętnie 8,3 l/100 km. A przecież ten silnik ma 1,3 l pojemności.

Koszty eksploatacji

Koszty eksploatacji
Koszty stałe za 1 rok*
Rejestracja180,00
Ubezpieczenie OC**1 319,00
Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km
Paliwo (4162 l x 4,23 zł)17 605,26
Przeglądy1 350,00
Naprawy0,00
Koszty razem20 454,26
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu49 090
Szacunkowa wartość na koniec testu37 700
Nominalny spadek wartości11 390
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)31 844

 

Wyposażenie

Cena wersji testowanej na początku testu (zł) 49 090
Cena wersji testowanej na końcu testu (zł) 49 990

 

 

Wyposażenie seryjne:

poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, ABS + EBD, trzy zagłówki siedzeń tylnych, klimatyzacja manualna, regulacja wysokości kierownicy, centralny zamek zdalnie sterowany, elektrycznie regulowane szyby w przednich drzwiach, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, składane oparcia tylnych foteli, przesuwane tylne fotele, cztery głośniki, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia.

 

 

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego:

radioodtwarzacz CD, lakier metalizowany

 

 

Ceny wg cennika oficjalnego importera – MMC Car Poland

Podobała mi się możliwość wymontowywania foteli tylnego rzędu. Kilka razy wykorzystałem to, by usiąść i łapać pierwsze promienie wiosennego słońca, lub przewieźć nieco większy ładunek. Bo umieszczenie go w bagażniku o pojemności ledwie 220 l graniczyłoby z cudem. Czasami, przy mniejszym bagażu, wystarczyło przesunąć tylne fotele do przodu. To rozwiązanie jest godne polecenia.

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata
Koszty w rozłożeniu na różne okresy*
1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 180 180 180
Ubezpieczenie OC 1 319 2 638 3 957
Paliwo 17 605 17 605 17 605
Przeglądy 1 350 1 350 1 350
Naprawy 0 0 0
Spadek wartości 18 590 22 590 23 440
Koszty razem 39 044 44 363 46 532
Koszt jednego kilometra*)
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 0,78 0,89 0,93
Bez spadku wartości 0,41 0,44 0,46

Statystyka i technika

Statystyka i technika
Początek testu14.10.2005
przy stanie licznika (km)5
Podsumowanie testu22.04.2006
przy stanie licznika (km)50 005
Liczba przejechanych kilometrów50 000
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)8,32
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)4,81
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)15,57
Łączne zużycie paliwa (l)4162
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1332
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)75,0 x 75,4
Moc kW (KM)70 (95)
przy obrotach 1/min 6000
Maksymalny moment obrotowy Nm125
przy obrotach 1/min4000
Masa własna modelu testowanego (kg)970
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1460
Dopuszczalne obciążenie (kg)490
Rozmiar opon175/65 R14

W jedną z ostatnich podróży Mitsubishi Colt udał się w kierunku Krakowa z dwojgiem starszych ludzi na tylnych siedzeniach. Kilka lat jeździli oni Coltem poprzedniej generacji. Stwierdzili, że w nowym jest zaskakująco sporo miejsca z tyłu. Ale zauważyli także, że poprzedni miał bardziej sportowy charakter. Nie przypadła im też do gustu stylistyka karoserii nowego Colta. Warto posłuchać i takich opinii.

Czas przejść do dolegliwości, które nie ominęły testowego Colta. Już po pierwszych pięciu dniach, a w tym czasie samochód przejechał prawie 2400 km, pojawiły się niepokojące stuki, dobiegające gdzieś z tylnej części podwozia. Wkrótce okazało się, że przyczyną było uszkodzenie tylnego prawego amortyzatora. Samochód trafił do autoryzowanego serwisu, gdzie dokonano wymiany amortyzatora w ramach gwarancji. Biorąc pod uwagę, że sprawność tego typu elementów ma wpływ na bezpieczeństwo, testowy Colt otrzymał żółtą kartkę.

W tym samym czasie zaczęły się też problemy ze schowkiem przed fotelem pasażera - plastikowa blokada odmówiła posłuszeństwa i schowka nie dało się zamknąć. Można z tym jeździć, ale takie drobne niedociągnięcia potrafią uprzykrzyć życie.

Blokadę schowka naprawiono w ramach gwarancji i od tego czasu trzeba było przyłożyć sporo siły, żeby go otworzyć. Ale przynajmniej już się nie zepsuł do końca testu. Od tamtej pory skończyły się też problemy z samochodem.

Od czasu do czasu testowego Colta dopadały drobne urazy, będące efektem braku rozwagi kierujących - nie zawsze tych, którzy siedzieli za kierownicą Mitsubishi. Samochód kilka razy został delikatnie uderzony i obtarty.

Mroźną i śnieżną zimę testowy Colt zniósł bez najmniejszych awarii, jakby stworzono go do tak zimnego chowu. Wraz z odwilżą nadeszła próba wytrzymałości układu zawieszenia.

Osiągi zmierzone w teście

Osiągi zmierzone w teście
Przyspieszenie 0-50 km/h (s)3,6
Przyspieszenie 0-80 km/h (s)8,1
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,2
Przyspieszenie 0-130 km/h (s)25,2
Elastyczność 60-100 km/h IV/V bieg (s)13,7/19,1
Elastyczność 80-120 km/h IV/V bieg (s)14,8/23,2
Prędkość maksymalna (km/h)180
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno/na ciepło (m)41/43

Najbardziej ucierpiało ogumienie. W tak małym bagażniku jak u Colta nie udało się wygospodarować miejsca na koło zapasowe, dlatego auto wyposażono w sprężarkę oraz preparat uszczelniający. Dziury w polskich drogach potrafią do tego stopnia zniszczyć oponę, że nie pomo- że cały bagażnik środków uszczelniających - to rozwiązanie sprawdza się jedynie przy drobnych przebiciach opony.

Gdy testowy Colt przejechał ponad 50 000 km, rzeczoznawca ocenił jego stan techniczny i ustalił wartość końcową. W ciągu półrocznej eksploatacji na dystansie 50 000 km cena samochodu spadła z 49 090 zł do 28 200 zł - na tyle wyceniono auto, noszące liczne ślady intensywnej eksploatacji. Gdybyśmy usunęli wszystkie usterki i uszkodzenia, końcowa wartość Colta wyniosłaby 37 700 zł.

Przeglądy i naprawy

przejechane kmkoszt w zł
Przeglądy i naprawy
przejechane km koszt w zł
Przegląd po 20 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju 20 000 600,00
Przegląd po 40 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju, płynu hamulcowego 40 160 750,00
Naprawy i usterki
Wymiana tylnego prawego amortyzatora 3 284 gwarancja
Naprawa blokady zamknięcia schowka 3 768 gwarancja
Koszty razem 1 350,00


 

 

Zalety i wady

 

 

plusBardzo dobre właściwości jezdne

 

plusDynamiczny silnik

 

plusDobra pozycja za kierownicą

 

plusSporo miejsca na tylnej kanapie

 

plusDobre warunki gwarancji

 

 

 

minusZa długie przełożenia na dwóch ostatnich biegach

 

minusWysokie zużycie paliwa

 

minusBardzo mały bagażnik

 

minusSkromne wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa biernego



Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 102 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W pół roku przejechał 50 000 km. Choć Mitsubishi Colt pokonywał trasy, jakie przejeżdżają wszystkie samochody biorące udział w testach długodystansowych, był poddany cięższej próbie. Dlaczego? Bo jeździł głównie zimą.
    auto motor i sport, 2007-11-30 11:07:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij