Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. prow.
Roman Popkiewicz

Rozwiń

Tak – jesteśmy wielkimi fanami Porsche 911, dokładnie tak samo jak innych wielkich samochodów. Takich, których nazwę wystarczy wymówić i wszystko staje się jasne. Dziś Porsche to z punktu widzenia liczb przede wszystkim Panamera, Cayenne i najnowszy hit rynkowy Macan – ich produkcja i sprzedaż wielokrotnie przewyższają sprzedaż „911”. Ale to Carrera niesie flagę Porsche. To tamte – wszystkie bez wyjątku i nie przez przypadek – mają rysy twarzy podobne do „911”, a nie na odwrót.

Niniejsze wydanie to spojrzenie na to, czym dzisiaj jest Porsche 911, jakie były jego dzieje oraz na to, co następuje właśnie teraz, czyli na wymianę silników wolnossących na turbodoładowane. To spojrzenie na początek nowej epoki w historii Carrery. To ogromna zmiana, a dla fanów „911” kontrowersyjna – tak samo jak kontrowersyjne było wprowadzenie w modelu 996 silników chłodzonych cieczą. Ale zmiana nieuchronna. Tak samo jak wszystkim miłośnikom „911”, nam też szkoda wolnossących bokserów, ale przepisy dotyczące emisji spalin są takie jakie są. Poza tym mamy wrażenie, że nie tylko o emisje chodzi, lecz również o potencjał nowych silników. W sytuacji kiedy w zasadzie wszyscy rywale mają już jednostki doładowane i wyciskają z nich kolejne dziesiątki koni mechanicznych, „Carrerze nowej ery” łatwiej będzie utrzymać się z przodu. Przy czym „911” nigdy nie chodziło o ostateczną moc. Miała za to – i ma – kombinację mocy, masy, zawieszenia i aerodynamiki, która daje jedyne w swoim rodzaju wrażenia z jazdy. Ciekawe jak się zmienią, teraz przyprawione na smak turbo. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że Porsche 911 będzie pisało swoją historię dokładnie tak samo, jak robiło to przez ostatnie 52 lata, czyli śladami opon na asfalcie.  

Polecamy:

Test Porsche 911 GT3 RS. Najbardziej odjazdowa, najgłośniejsza i najostrzejsza wersja "911". Osiągi na papierze w najmniejszym stopniu nie oddają tego, co dzieje się w tym aucie po dodaniu gazu.

Porsche 911 po liftingu. Jedni powiedzą, że kolejna ewolucja, jak w przypadku każdego faceliftingu. Drudzy skrytykują, głównie ze względu na zmianę w silniku. W "911" po liftingu po raz pierwszy w historii pojawiły się tylko motory turbodoładowane.

POLE POSITION

6 Porsche 911 po liftingu

Wiele nowości, przede wszystkim – silniki

12 Silniki turbo

Ich historia to kronika postępu technicznego

14 Wersje 911 Carrery

Rodzina „911” składa się z 24 modeli – przewodnik

16 Kluczyki Carrery

Od zwykłego, metalowego po minikomputer

18 Porsche Club Poland

Działa od 12 lat, ma wsparcie Porsche AG

20 Plebiscyt Best Cars

Porsche w oczach czytelników „auto motor i sport”

22 Gama modeli Porsche

Od roadstera, przez coupé, po Panamerę i SUV-y

24 Przyszłość

Mission E, czyli e-Porsche

JAZDY

26 Test 911 Turbo S

Ten model łączy osiągi supersamochodu z możliwością komfortowej jazdy przez cały rok

32 Test 911 GT3 RS

Jego osiągi nawet w przybliżeniu nie oddają tego, co dzieje się po dodaniu gazu

38 Pięć generacji Porsche 911

Wrażenia z jazdy modelami pięciu wybranych generacji „911”

44 Szkoły jazdy Porsche

Każdy może doskonalić swoje umiejętności za kółkiem pod okiem świetnych instruktorów

48 Wrażenia z jazdy 918 Spyderem

Teoretycznie zużywa mniej benzyny niż Toyota Prius, a na torze jest rzeczywiście szybszy od Bugatti Veyrona. Powstało tylko 918 egzemplarzy

PRZEWODNIK

54 Wszystkie generacje Porsche 911

Od 1963 do 2015 roku – siedem rozdziałów kroniki Carrery

70 Najbardziej kultowe i najbardziej nietypowe

Ekstremalne wersje drogowe, tajne prototypy i zwycięskie auta sportowe

74 Kokpity

Jak przez lata zmieniała się deska rozdzielcza „911”

MAGAZYN

76 Pasjonaci

Pięć znanych osób, użądlonych przez Porsche, opowiada o swojej fascynacji „911”

82 Technika

To, co kryje się pod skórą auta i jest niewidoczne to często dzieła sztuki inżynierskiej

88 Gadżety

Porsche oferuje szeroki wybór akcesoriów – do kupienia zarówno w salonach marki, jak i w sklepie internetowym

HISTORIA

92 Porsche 911 – to już ponad pół wieku

Przez pierwsze 10 lat istniało po prostu jako „911”, w 1972 r. dostało przydomek Carrera

96 52 wersje „911”

Galeria – od „901” z 1963 r. po współczesny GT3 RS

98 Porsche P1 z 1898 r.

Pierwszy model Porsche miał silnik elektryczny i zasięg 80 km

102 Noc w muzeum

W magazynie przy muzeum Porsche jest miejsce na 336 aut – wśród nich są takie rarytasy jak „Moby Dick”

SPORT

108 Zwycięstwa w wyścigu Le Mans 24h

W 2015 roku Porsche po raz 17. zwyciężyło w największym wyścigu świata

114 Wrażenia z jazdy Porsche GT3 Cup i RSR

Dostaliśmy do rąk dwa wyczynowe modele „911” – i przeżyliśmy trzęsienie ziemi