Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Szymon Piaskowski

Rozwiń

Gatunek RS

Historia sportowych Audi zaczęła się stosunkowo niedawno, ale rozpędu nabrała w takim tempie, w jakim przyspieszają modele S, RS i R8. To znaczy szybko, obłędnie szybko.

Na początku było słowo. A tym słowem było quattro. Jeszcze w latach 80., zanim wyprodukowano pierwsze Audi z literami S lub RS w nazwie, niemiecka marka z sukcesami startowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata.

Widok Audi Quattro pędzącego w szerokim poślizgu i wypluwającego płomienie z końcówek wydechu to klasyczny obrazek z rajdowych oesów. Audi wyprodukowało oczywiście także model cywilny – z napędem 4x4 na zwykłych drogach prowadzony przez zwykłych kierowców dostarczał niezwykłych wrażeń. Ale era szybkich Audi dopiero nadchodziła. Do stworzenia pierwszych seryjnych, ale sportowych modeli zatrudniono pododdział Audi – firmę quattro GmbH (niedawno zmieniła nazwę na Audi Sport GmbH), która przygotowywała również auta wyczynowe.

Przedsmakiem tego, co miało wkrótce nastąpić były dwa modele – S2 oraz 100 S4. Rewolucja spod znaku RS przyszła w 1994 r., kiedy przy współpracy z Porsche na drogi wyjechał jeden z najbardziej kultowych modeli w historii nie tylko Audi, ale i całej motoryzacji – RS2. W praktycznym nadwoziu kombi zamknięto 315-konny silnik oraz, rzecz jasna, napęd quattro.

Od tej pory literki RS stały się synonimem praktyczności na co dzień i fenomenalnych osiągów. Na str. 16 prezentujemy wszystkie sportowe Audi – obecne i te sprzed lat. Pojawienie się nowych modeli RS 4, RS 6, RS 3 czy wreszcie supersportowca R8 to jedno, a duża aktywność Audi w wielu dyscyplinach sportowych to drugie.

Niedługo będziemy śledzić wyścigi bolidów z napędem elektrycznym (Formuła E), w które Audi angażuje się coraz bardziej. Z kolei 18-letni rozdział pt. „Le Mans” przeszedł do historii wraz z końcem sezonu 2016 – ale cóż to był za czas! O tej wspaniałej karcie w historii Audi piszemy na stronie 96., z nostalgią wybieramy się też na Col de Turini (s. 118), słynny odcinek Rajdu Monte Carlo. I to z nie byle kim, bo z samym Walterem Röhrlem, który zaprosił nas na fotel pilota.

Nie zapominamy o współczesnych modelach, które w fenomenalny sposób łączą funkcjonalność na co dzień ze sportowymi emocjami. Wrażenia z jazdy m.in. RS 7 i RS 6 w ultraszybkich wersjach performance można znaleźć na str. 46 i str. 62. Dywizja szybkich Audi to również mocne SUV-y – pełne nowoczesnych rozwiązań SQ7 (test na str. 70) dosłownie wgniata w fotel dzięki swojemu potężnemu momentowi obrotowemu (900 Nm!). Na deser zostawiliśmy fascynującą technikę – od laserowych świateł po wspaniały, wolnossący silnik V10 (str. 82). Przyjemnej lektury!

Polecamy:

Rozwiń

Historia RS-ów

Historia sportowych samochodów Audi zaczęła się od debiutu Quattro i RS2. Przez lata powstało wiele modeli, ale od początku łączy je jedno – osiągi.

Rozwiń

HIGH TECH 

Od silników przez układy napędowe, hamulce, superkomputery, laserowe światła aż po systemy audio i skomplikowane instalacje elektryczne – technika Audi RS jest pisana przez duże „T”. Na kolejnych stronach – przegląd najbardziej interesujących rozwiązań.

POLE POSITION

10 Audi RS 3 Limousine

Do setki w 4,1 s, pod maską 5-cylindrowy silnik turbo

14 Kultowe silniki

Najciekawsze silniki w modelach RS

16 Historia RS-ów

Od RS2 do R8 – rodzina sportowych Audi

18 Audi w Best Cars

Jak oceniają markę Czytelnicy „auto motor i sport”

20 Jazda w przyszłość

O autonomicznych autach i automatycznym parkowaniu

24 Audi w sporcie

DTM, rallycross, Formuła E – wyczynowe samochody Audi

26 Audi Exclusive

Unikalne dodatki – lakiery, tapicerki, obręcze

28 Gama modeli S i RS

Wszystkie sportowe modele

JAZDY

42 R8 V10 plus

Ultrasportowiec z jednym z najwspanialszych silników świata – wolnossącym V10

46 RS 7 performance

Wygląda zjawiskowo, ale prawdziwa zabawa zaczyna się, gdy wciskasz w nim gaz

50 TT RS

2+2-miejscowe coupé w najdzikszej wersji osiąga 400 KM i załatwia setkę w 3,7 s

54 S8 plus

Na nocną przejażdżkę zabieramy najbardziej luksusowe auto z gamy Audi S i RS

60 S1

Najmniejszy model w gamie ma nadwozie ze sportowymi dodatkami i silnik o mocy 231 KM

63 RS 6 performance

Pod maską kombi kryje się silnik o ogromnej mocy

68 SQ5

SUV o dwóch twarzach – z jednej strony bardzo wygodny, z drugiej bardzo szybki. Pod maską – 340 KM

70 SQ7

Z kilkoma rozwiązaniami technicznymi unikalnymi na skalę światową. Auto jedyne w swoim rodzaju

76 S5

Wygodne coupé z silnikiem V6 o mocy 354 KM

TECHNIKA

82 Rozwiązania techniczne w RS i R8

Przyglądamy się m.in. silnikom, laserowym światłom i ceramicznym hamulcom

90 Tuning

O tym, co można sobie w aucie zmodyfikować

92 Akcesoria Audi Sport

Nie tylko samochody – od torby na kije golfowe po narciarskie gogle sygnowane logo Audi Sport

SPORT

96 Historie z Le Mans

O zwycięstwach Audi w najsłynniejszym wyścigu

102 RS 5 DTM

Za kierownicą wyścigowego auta z serii DTM

108 Puchar TT Cup

Kuźnia wyścigowych talentów

112 Rajdowa grupa S

Wsiadamy do auta, które było projektem z serii „ściśle tajne”

118 Rajdowa grupa B

118 Rajdowa grupa B W Audi Quattro wracamy na słynny odcinek Rajdu Monte Carlo – Col de Turini