Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

W ramach postanowień noworocznych proponuję powziąć jedno szczególnie – nie będę łamał przepisów ruchu drogowego. Od nowego roku taryfikator mandatów wprawdzie drastycznie nie drożeje, ale stracić prawo jazdy będzie znacznie łatwiej niż dotychczas („Marny los kierowcy” str. 68). Znikają np. kursy reedukacyjne – kosztowały 300 zł, ale kasowały aż 6 punktów karnych. Pirat drogowy mógł z takiego kursu korzystać najwyżej raz na pół roku. Zdobyć prawo jazdy też będzie trudniej, choć terminy wejścia w życie stosownych przepisów w chwili zamknięcia tego numeru „auto motor i sport” cały czas nie były znane. Ma wrócić zielony listek, zapowiedziano kursy doszkalające i dwuletni okres kontrolny dla świeżo upieczonych kierowców. Na przeszkodzie stoi tylko CEPiK, a w zasadzie brak bazy danych kierowców i samochodów. Jego budowę MSWiA zleciło dawno temu Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu.

Proponowane zmiany są ważne, ale kierowcy wolą inny rodzaj emocji. Czy obok Mercedesa 300 SL Gullwinga można przejść obojętnie? Nie, tym bardziej jeśli 60-letnie auto warte blisko 6,5 mln zł potraktujemy wedle współczesnych procedur testowych i zmierzymy jak przyspiesza, jak hamuje i jak radzi sobie w slalomie (str. 54). Emocji nie brakowało nam także podczas jazd nowościami – Lexusem RX (str. 30), Renault Talismanem (str. 26) i Mercedesem-AMG C 63 S Coupé (str. 40). Ciekawe, czy do któregoś z tych aut trafi kiedyś diesel. Okazuje się, że takie silniki jednak mogą nie truć tak, jak pokazała afera z dieslami VW (str. 74).

Na koniec zabieramy Was na przejażdżkę nieziemskim wynalazkiem (str. 88). Jako jedyni w Polsce mogliśmy usiąść za kierownicą wyczynowego Renault R.S. 01, który startuje we własnej serii wyścigowej, a w nowym roku być może pojawi się w wyścigach samochodów klasy GT3. Niesamowite wrażenia!

Polecamy:

Pierwsze jazdy - Megane i Talisman. Na rynek wkraczają dwie nowości od Renault. Obydwie są bardzo zbliżone do siebie stylistyką i jednostkami napędowymi, ale walczą w zupełnie innej klasie. Megane IV chce zrzucić z tronu Golfa, a Talisman na celownik bierze Passata. Czy im się uda?

Test Mercedesa 300 SL. Takie perły jak 300 SL kupują zazwyczaj (bogaci) kolekcjonerzy i odpicowane wstawiają do ciepłych garażów. Jednak my wzięliśmy tego klasyka za 6,5 mln zł i poddaliśmy go zwykłej procedurze testowej, jak w przypadku dziesiątku innych aut. Zobacz, jak go oceniliśmy.

AMiS 01/2016 - Spis treści

POLE POSITION

8 Fiat 124 Spider

2-miejscowy roadster przypomina protoplastę sprzed 50 lat

12 Nowości 2016

13 nowych modeli – od dużego SUV-a Skody po Mercedesa E

16 Auto-kalendarz

Daty premier nowych aut z podziałem na marki i miesiące

18 Finanse

Używane auto – na co jeszcze wydasz pieniądze po zakupie

20 Bezpieczeństwo

Drogi przyszłości będą informować o korkach i zmieniać barwę podczas gołoledzi

24 Gadżet

5 prezentów, które ucieszą każdego motomaniaka

PIERWSZA JAZDA

26 Renault Talisman

Następca Laguny. Duży (4,8 m), wygodny, elegancki

30 Lexus RX

Duży, przestronny SUV, także w wersji hybrydowej

32 Renault Mégane

Nigdy dotąd nie było tak blisko Golfa. Nowe GT jeździ świetnie

34 VW e-Golf

Przejechanie tym „elektrykiem” 100 km kosztuje do 10 zł

36 Nissan X-Trail

Już nie tylko z dieslem, ale też z benzynowym o mocy 163 KM

38 Seat Ibiza Cupra

Teraz z silnikiem 1.8 zamiast 1.4 i tylko z mechaniczną skrzynią

40 Mercedes-AMG C 63 S

Nowe coupé ma mniejszy, ale równie mocny silnik (510 KM)

TEST

42 Ford S-Max

Nowy, praktyczny van, który daje przyjemność z jazdy.

48 Skoda Octavia

Porównanie trzech wersji: zwykłej 1.4 TSI, RS 230 i Scout

54 Mercedes 300 SL

Na testowym torze warte 6 mln zł auto sprzed 60 lat

60 Skoda Fabia

Przegląd tylko za 632 zł i łuszczący się lakier – bilans testu na dystansie 50 000 km

64 Nissan Pulsar

Kompaktowy model właśnie staje do próby na 50 000 km

TEMAT NUMERU

68 Nowe przepisy 2016

Prawo jazdy będzie trudniej zdobyć, za to łatwiej stracić

TECHNIKA

72 Matowy lakier

Ma niepowtarzalny wygląd, lecz jego pielęgnacja to wyzwanie

74 Czyste diesle

Są takie, ale wymagają drogiego i skomplikowanego osprzętu

AUTOKOMIS

76 Używany VW Passat

Model B6 choć mocno pożądany, nie jest bezawaryjny

80 Osobowe z 4x4

Dają więcej bezpieczeństwa; są o 10% droższe od zwykłych

87 Kuga czy CR-V

Najlepsze są z silnikami Diesla; mogą mieć napęd na 4 koła

ADRENALINA

88 Renault R.S. 01

Powstało do wyścigów Renault Sport Trophy, ma 550 KM

STAŁE RUBRYKI

95 Za miesiąc

Testy porównawcze: Klasa S, BMW 7 i A8; CR-V, Tucson i Outlander. Ken Block w akcji

96 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, rynkowe debiuty, koszty utrzymania