Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

Słowo automobil, czyli pojazd, który porusza się sam, można dzisiaj potraktować dosłownie. To m.in. zasługa koncernu Audi, który na niemieckim torze Hockenheim testuje właśnie model RS7. Za jego kierownicą nie siedzi człowiek, auto jest sterowane wyłącznie przez komputer sprzężony z mnóstwem czujników widzących, słyszących i czujących to, co dzieje się wokół. Ten przykład nie jest jedyny: w tym samym czasie na drogach Kalifornii trwają testy samochodu Google’a, również uczącego się samodzielnej jazdy. Rozdział w historii motoryzacji nazwany „autonomiczną jazdą” został otwarty i nic nie wskazuje na to, żeby ten kierunek miał prowadzić w ślepą uliczkę.

Co więcej, według zapewnień specjalistów pierwsze seryjne samojeżdżące auta pojawią się na drogach jeszcze przed rokiem 2020. Do tego czasu będą ciągle rozwijane sposoby „widzenia” otoczenia oraz algorytmy sterujące zachowaniem tych samochodów.

O ile działanie systemów rozpoznających to, co dzieje się wokół auta wydaje się dość proste, o tyle odpowiednie reagowanie automatycznie jeżdżących aut na konkretne sytuacje drogowe budzi o wiele więcej kontrowersji. W jaki sposób zachowa się samochód, gdy komputer stwierdzi niebezpieczeństwo wypadku? Czy zamiast zderzyć się z jadącą z naprzeciwka ciężarówką wybierze wariant bezpieczniejszy dla kierowcy i skręci na chodnik w kierunku przechodzących ludzi? Kto w takim przypadku poniesie odpowiedzialność za skutki wypadku – koncern, który wyprodukował to auto, czy może programista odpowiedzialny za przygotowanie algorytmu i reakcji na zagrożenie? A może mimo wszystko człowiek znajdujący się wewnątrz, który niepotrzebnie zawierzył technice? Takich pytań jest o wiele więcej. Poznasz je i odpowiedzi na nie, czytając temat numeru poświęcony w całości samochodom poruszającym się bez kierowcy.

AMiS 02/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 PREMIERA MIESIĄCA

Mercedes GLE Coupé, czyli luksusowy SUV ze sportowym zacięciem, silnikami od 258 KM wzwyż i napędem 4x4. Konkurent BMW X6

12 NOWE MODELE

Jeszcze w tym roku pojawią się maluchy Opel Karl i Hyundai i20 Coupé. Zadebiutuje też m.in. nowa Skoda Superb

18 PIENIĄDZE

Ekstrawyposażenie za złotówkę. Jak wycofać rejestrację, gdy auto z salonu okazało się uszkodzone

20 BEZPIECZEŃSTWO

Więcej Polaków jeździ „na haju” niż po alkoholu. Czy tramwajom i autobusom wolno więcej?

21 SERWIS

Czy warto tankować paliwo 98-oktanowe i czy unikać aut o dużym przebiegu kilometrów

24 GADŻETY

Hity z listy rzeczy zbędnych w samochodzie. Filmik z wypadku zamieszczony w internecie – czy to zgodne z prawem?

25 SPORT

Licealiści w Formule 1, czyli FIA zmienia przepisy. Co kierowcy mają na kaskach + sportowe nadzieje 2015 roku

PIERWSZA JAZDA

26 LR DISCOVERY SPORT

SUV-twardziel pokona wodę o głębokości 60 cm, ale także świetnie sprawdzi się na co dzień

30 SEAT LEON X-PERIENCE

Kombi z napędem 4x4 i ceną 120 tys. zł – dla fanów Seata

31 FIAT 500X

Także w wersji z 9-biegową skrzynią automatyczną i z napędem na cztery koła

32 LEXUS RC-F

Silnik V8, napęd na tył, kubełkowe fotele i piękne nadwozie, czyli Lexus na sportowo

34 CITROEN C4

Z nowym trzycylindrowym silnikiem 1.2 jest oszczędny i żwawy

35 VW BEETLE

Współczesny Garbus dla dwojga – wygodny, bezpieczny, ale drogi

TESTY

36 FORD MONDEO

Przestronny i bardzo dobrze jeździ, ale raczej nie jest najlepszy w klasie. Test wersji z benzynowym silnikiem 1.5 o mocy 160 KM

42 MAŁE I STYLOWE

Renault Captur, Fiat 500, Citroën DS3 i Seat Mii w wersjach specjalnych: lajfstajl, retro, róż i mango

48 LUKSUSOWE LIMUZYNY

Mercedes C200 kontra Infiniti Q50 i Volvo S60. Pod maskami benzynowe silniki 184-245 KM

56 RAPID PO 50 TYS. KM

Zero awarii, niedrogi przegląd dopiero po 30 tysiącach km

TECHNIKA

68 TECHNIKA OD ŚRODKA

Prześwietlamy podzespoły techniczne aut, od silnika po opony

72 NA PRZEBITĄ OPONĘ

Test zestawów naprawczych do kół – kleją szybko i skutecznie

75 PO DŁUGIM POSTOJU

O co powinieneś zadbać, żeby nawet po półrocznym postoju samochód sprawnie ruszył

76 GDY AUTO JEDZIE SAMO

To nie utopia, ale fakt. Już dzisiaj po autostradach auta mogłyby jeździć samoczynnie. Ze światem komunikują się dzięki radarom, kamerom i czujnikom.

OKAZJE RYNKOWE

84 ZAMIAST GOLFA

Na liście używanych aut Golf jest pierwszy. Ale kilka innych modeli wcale nie jest gorszych – zależy, na co położyć nacisk. Wybraliśmy 7 konkurentów.

88 OUTLANDER NR II

SUV Mitsubishi (z lat 2007-12) był u nas popularny, bo łączył praktyczność i komfort z możliwościami terenowymi. 5-letnie auto kupisz za ok. 50 tysięcy zł.

90 KULTOWY DATSUN

Egzotyczna marka, europejski wygląd, charakter amerykańskiego muscle cara i japońska niezawodność – Datsun 260Z z 1976 roku odnowiony przez konesera.

94 MAZDA 6 (2007-12)

Dość przeciętna pod względem niezawodności – najgorsza przypadłość to awaria wtryskiwaczy w turbodieslach 2.0 i 2.2 CD. Tankuj tylko dobre paliwo!

ADRENALINA

96 LAFERRARI

Po Pista di Fiorano jeździmy najmocniejszym Ferrari w historii

STAŁE RUBRYKI

103 W NASTĘPNYM NUMERZE

W teście vanów: Citroën C4 Picasso, Kia Carens i Renault Scénic. Pierwszy test nowego Opla Corsy. Porównanie SUV-ów z różnych klas. Test standardowych systemów ogrzewania w 8 autach

104 CENY NOWYCH AUT

Według rankingu modeli najpopularniejszych na polskim rynku