Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

Fotoradary straży miejskiej poszły w odstawkę. Niektóre zlicytowano na cele charytatywne, inne stoją w piwnicach i się kurzą. Swoje już zarobiły, jak ktoś policzył – astronomiczne 1,3 miliarda zł. Teraz w Polsce władzę nad pomiarem prędkości przejęła w całości policja i GITD, czyli instytucje, które z lubością korzystają z nowoczesnych systemów monitorujących ruch. Odcinkowy pomiar prędkości, kosztujący 5,5 mln zł, powoli zaczyna działać. Pierwsze żniwo już zebrał (str. 20). Przez trzy tygodnie kamery w czterech punktach kraju zarejestrowały 1500 wykroczeń.

Co to będzie gdy zaczną działać we wszystkich 29 miejscach?! Szkoda, że nie poszliśmy drogą Słowaków. Oni zamiast wydawać pieniądze na drogie kamery i radary, po prostu podnieśli ceny mandatów. Jeśli przekroczysz dozwoloną prędkość o 50 km/h, zapłacisz nawet 800 euro (3400 zł). U nas najdroższe wykroczenie to 500 zł, chyba że złapiemy kumulację (1000 zł). No, ale każdy ma swój pomysł na przyszłość. Ta w Porsche i Ferrari widziana jest przez pryzmat „turbo”. Po 19 latach ery silników wolnossących chłodzonych cieczą niemiecka firma wprowadza turbosprężarki. Podczas pierwszego testu przekonaliśmy się, że 911 Carrera S nie straciła z tego powodu ani grama charakteru, zyskała za to moc i moment obrotowy (str. 34). Ferrari też zdecydowało się na sprężarkę. Pięć gwiazdek w testach o czymś świadczy (str. 40). W drodze ku przyszłości legendarne marki stroniące od dopalaczy dogoniły te bardziej masowe. Silniki turbo są w trzycylindrowym Oplu Astrze i Kii Cee’d (oba kompakty zestawiliśmy w porównaniu na str. 54), a także w najtańszym modelu Porsche – Boxsterze, którym jeździliśmy po zamarzniętych drogach Kanady (str. 94). Zatem niech moc będzie w Wami. Szczególnie podczas lektury naszego tematu extra (str. 70). 

Polecamy:

Testy - Porsche 911 Carrera S i Ferrari 488 GTB. Rewolucja ma na imię turbo. Po wielu latach dwie legendarne marki wprowadzają do swoich kultowych modeli silniki turbodoładowane. Czy samochody stracą swój charakter? A może wspomagacze wyjdą im na dobre? Sprawdzamy w teście.

Gaz LPG na sportowo. Sportowe samochody, auta z silnikami diesla a ostatnio hybrydy – na gaz przerobić można każde auto. Porsche Panamerę, Toyotę Prius i Fiata 500. Powód? Koszty paliwa. Instalacja zwrócić się może już po 30 tys. km.

AMiS 02/2016 - Spis treści

POLE POSITION

8 Mercedes E

Z touchpadem w kierownicy i efektem pyłu gwiezdnego...

12 Nowe modele

Volvo S90 – konkurent Mercedesa E; BMW X3; nowości Audi na lata 2016-2018

16 Finanse

Leasing – opłaty dodatkowe; assistance na same ferie

18 Serwis

Aplikacje do mierzenia osiągów samochodu; skuteczne ładowanie akumulatora

19 Technologie

Silniki przy każdym kole, zamiast pod maską

20 Bezpieczeństwo

5 faktów o włamaniach do samochodowej elektroniki

PIERWSZA JAZDA

24 Fiat Tipo

Nowy model, stara nazwa. Rodzinne auto, solidne i niedrogie

28 Audi A4

Z nowym silnikiem 2.0 TFSI spala średnio 9 l/100 km

30 Ford Mondeo

Z napędem na cztery koła może mieć tylko silnik Diesla

31 Hyundai Santa Fe

Kolejny SUV z rodzaju tych standardowych; dość drogi

TEST

34 Porsche 911 Carrera S

Z benzynowym turbo i osiągami lepszymi niż miała wersja z silnikiem wolnossącym

40 Ferrari 488 GTB

Po raz pierwszy z turbodoładowanym silnikiem. Setka w 3,1 s, 300 km/h w ciągu 25,6 s

46 Klasa S, A8 i BMW 7

„Siódemka” ma mnóstwo gadżetów, ale wśród aut luksusowych nadal rządzi Klasa S

54 Cee’d i Astra

Z silnikami o pojemności 1,0 l, ale całkiem żwawe na co dzień

60 Trzy SUV-y

CR-V, Outlander i Tucson – wszystkie z napędem 4x4, ale z różnymi skrzyniami biegów

66 Mitsubishi ASX

Do testu na dystansie 50 000 km staje model z benzynowym silnikiem 1.6

TEMAT NUMERU

70 Star Cars

Które auto w castingu do „Gwiezdnych Wojen” dostałoby rolę Vadera, a które Hana Solo

TECHNIKA

74 Gaz na bogato

Do samochodów sportowych, hybryd i modeli z dieslem

AUTOKOMIS

76 Używany Mini Cooper

Trudno znaleźć zadbany egzemplarz, ale warto szukać

80 Modele dla 7 osób

18 propozycji na każdą kieszeń. Najlepsze roczniki i wersje

86 Kultowe BMW 535i

25-letni odnowiony egzemplarz jeszcze zyskał na uroku

90 Łowca okazji

Szukamy dostawczego auta z dużym bagażnikiem

93 Który wybrać

Mazda 3 czy Seat Leon?

ADRENALINA

94 Nowe Porsche Boxster

3000 km drogami wokół Wielkiego Jeziora Niewolniczego

98 Daleko od szosy

Z Serbii do Rumunii, czyli Skodą Yeti w poprzek Karpat

STAŁE RUBRYKI

103 Zapowiedzi

Testy: Renault Mégane, BMW X1, Infiniti Q30; reflektory

104 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, rynkowe debiuty, koszty utrzymania