Od redaktora:

Red. prow.
Adam Majcherek

Rozwiń

Jak każdej wiosny odwiedziliśmy genewską wystawę samochodową, by sprawdzić, jakich nowości możemy spodziewać się w najbliższych latach na naszych ulicach. Wygląda na to, że nie uda nam się uniknąć ery samochodów autonomicznych. Kolejni producenci testują już takie auta na drogach Europy i przybliżają nas do chwili, gdy nie my będziemy wozić, ale to nas powiozą. I to już około 2020 roku, jeśli pozwolą na to przepisy. Wszyscy obiecują jednak, że kierowca zawsze będzie miał możliwość przejęcia kontroli nad autem i poprowadzenia go tak, jak będzie chciał. Ale czy będzie chciał – to inne pytanie. Gdy nowe modele będą konstruowane z myślą o autonomiczności i z nastawieniem na ekologię, może się skończyć tym, że staną się po prostu nudne, a różnić się będą głównie stylizacją. Tak szaloną jak np. nowej Toyoty C-HR albo supergrzeczną jak ta Kii Niro. Wymieniamy je w jednym zdaniu, bo obydwa modele mają być stosunkowo tanim pomysłem na hybrydę, oczywiście w jedynie dziś słusznym nadwoziu crossovera. Kię zobaczymy w salonach jeszcze w tym roku – ma kosztować niewiele ponad 80 tys. zł; C-HR zadebiutuje w 2017 r.

Za to już dziś można kupić testowaną przez nas nową Kię Sportage (str. 36), pierwszy od lat nowy model Fiata – Tipo (str. 50), czy Priusa czwartej generacji (str. 32). Ekologiczne umiejętności współczesnych aut sprawdziliśmy natomiast w teście systemów eco, dającym odpowiedź, czy da się jechać zgodnie z ekowskazówkami, nie tamując ruchu (str. 68). Wyniki nie nastrajają optymistycznie.

Dla oszczędnych, którzy zamiast salonów dealerskich wolą odwiedzać komisy, przygotowaliśmy natomiast zestawienie najmniej awaryjnych samochodów, opracowane na podstawie wyników badań Dekry (str. 76). A na deser polecamy pierwszy w tym roku kontakt z Formułą 1, widzianą oczami kierowcy (str. 84).

Polecamy:

Pierwsza jazda VW Tiguanem. Nowym VW Tiguanem jeździliśmy długo przed wiosenną premierą. Jak działa jego silnik 2.0 TDI 150 KM, sprawdzaliśmy wśród śniegów Laponii.

Raport Dekry 2016. Dekra przebadała 15 milionów samochodów, zanim opracowała ranking niezawodności 2016. Sprawdź, jakie są najmniej usterkowe auta używane o przebiegu powyżej 100 tys. km.

AMiS 04/2016 - Spis treści

POLE POSITION

8 Nowe modele

Ateca – pierwszy SUV Seata i inne nowości salonu samochodowego w Genewie

16 Alpine Vision

Po 20 latach Renault wskrzesza sportową markę – model koncepcyjny już gotowy

18 Bezpieczeństwo

Systemy automatycznego hamowania; które miejsca w aucie są bezpieczne; wiek opon

20 Serwis

Czy warto myć podwozie; gdzie sprawdzić historię auta

22 Finanse

Opony całoroczne – kiedy zakup się opłaca; ceny paliwa

24 Technologie

Kierownica auta F1 – co do czego służy; fotelik z aplikacją

PIERWSZA JAZDA

26 VW Tiguan

W wersjach z 4Motion można teraz wybierać tryby jazdy

29 Kia Optima

Wygodna i bezstresowa – prawie jak niemieckie auto

30 Ford Focus RS

Nowy model po raz pierwszy z 4x4 i trybami jazdy do wyboru

32 Toyota Prius

Nieeuropejski wygląd i nietuzinkowa technologia – nowa generacja hybrydowego auta

33 Alfa Romeo Giulietta

Po face liftingu: z nowym silnikiem 1.6 o mocy 120 KM

34 Jaguar F-Pace

Układ 4x4 sprawia, że ten SUV jest szybki w zakrętach

TEST

36 Kia Sportage

W nowej odsłonie jeszcze bardziej spopularyzuje w Polsce koreańską markę

42 Renault Talisman &Co

Następca Laguny staje do walki z Mazdą 6 i VW Passatem

50 Fiat Tipo

Nowy kompakt Fiata w cenie niższej niż Bravo. Z silnikiem 1.6

56 Toyota Avensis

Po 50 tys. km: pali 10 l/100 km, 3 przeglądy kosztowały 1572 zł

TEMAT NUMERU

62 Co auto wie o Tobie

Auto zapisuje gdzie parkowałeś, do kogo dzwoniłeś i czy nie jeździsz zbyt agresywnie

TECHNIKA

68 Tryby jazdy eko

Czy słuchając ich wskazań da się podróżować normalnie

74 Nowe wynalazki

Wydawanie autu poleceń na odległość i anioł stróż w chmurze elektronicznych danych

AUTOKOMIS

76 Auta bezawaryjne

65 modeli o przebiegu ponad 100 tys. km – ranking Dekry

80 Audi A6 z lat 2004-11

Najlepszy silnik to 3.0 TDI, naprawa aluminiowego zawieszenia kosztuje nawet 2,5 tys. zł

ADRENALINA

84 Formuła 1

Co widzi i czuje kierowca F1, prognozy na sezon 2016

90 Audi R8 na oesie

610-konny bolid na rajdowej drodze Stu Zakrętów

STAŁE RUBRYKI

95 Zapowiedzi

Test opon letnich 215/60 R17, Mercedes C450 AMG, Toyota Prius, Renault Kadjar

96 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, premiery