Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

To prawda, nie produkujemy żadnego własnego samochodu. To prawda, źle trafiliśmy wybierając upadające Daewoo. Ale to już historia. Nie ma co wypominać Czechom niemieckiej Skody. Trzeba cieszyć się z tego, co mamy. W raporcie „Jeszcze nie zginęła. Polska motoryzacja” (str. 84) pokazujemy, że w światowym przemyśle motoryzacyjnym i tak znaczymy wiele.

Produkujemy Fiaty, Ople i Volkswageny. Wytwarzamy części i akcesoria dla największych światowych marek. Nasi inżynierowie i menedżerowie zajmują wysokie stanowiska w największych międzynarodowych koncernach, a styliści pracują nad modelami, którymi będziemy jeździli w przyszłości.

Testując Maserati Quattroporte (str. 38) mamy pewność, że są w nim części „made in Poland”. Zachwycając się najnowszym Mercedesem AMG GT S (str. 40), z tyłu głowy tli się myśl: co w tym aucie jest „naszego”? Może pasy, tapicerka? Może poduszki powietrzne albo szyby? Fabryki się tym nie chwalą. Nie mogą, bo lista poddostawców to tajemnica.

Tajemnicą za to nie jest fakt, że w porównaniu maluchów (na str. 58) czeska Fabia odpiera ataki rywali, a Mazda CX-3 (str. 28) robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. A propos Mazdy, jeździliście kiedyś trzydziestoletnim autem z zerowym przebiegiem? Jeśli nie, to koniecznie przeczytajcie „Spotkanie po latach” (str. 92) – znaleźliśmy Mazdę 626 o przebiegu 21 km (!) i porównaliśmy ją z nową „szóstką”. A jeśli jeszcze macie wątpliwości, czy przyszłość należy do hybryd, polecam lekturę porównania Audi A3 e-tron z BMW i3 REx „Drogo, żeby tanio” (str. 46) oraz tekst „Według zegarka” (str. 114). Z Porsche Caymana GT4 (str. 108) przesadziliśmy autora do hybrydowego Aurisa i wysłaliśmy na Rajd Monte Carlo Nowych Energii. Tym razem w roli pilota. Przyjemnej lektury.

Polecamy:

Pierwszy w Polsce test Mercedesa AMG GT. Po dużym i ciężkim SLS-ie przyszła pora na coś lekkiego. Jest mały, zwinny i niesamowicie szybki. Jeszcze żaden Mercedes nie prowadził się tak precyzyjnie. W teście sprawdzamy, czy Mercedes AMG GT da rade odebrać klientów Porsche 911.

Test opon letnich 225/50 R 17. Nowoczesne opony nie mają łatwego zadania. Muszą być idealnie przyczepne na mokrym i na rozgrzanym asfalcie, do tego o niskich oporach toczenia, żeby auto zużywało jak najmniej paliwa. I jeszcze żeby były ciche. Sprawdzamy, które letnie gumy najlepiej spełniają te sprzeczne wymagania.

AMiS 05/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 KIA OPTIMA

Nowy model ma poważnie zawalczyć m.in. z Passatem i Mondeo

12 NOWOŚCI

Amerykańska premiera SUV-ów z całego świata – duże, ale eko

18 FINANSE

Gdzie sprawdzić przed kupnem używane auto; tania jazda motocyklem

20 BEZPIECZEŃSTWO

Jak głośna muzyka i słuchawki w uszach izolują kierowcę od otoczenia

22 SERWIS

Gwarancja – co robić, a czego nie, żeby jej nie stracić; olej do aut z LPG

23 ŁATWA JAZDA

Dobrze dobrane okulary sprawią, że auta z przeciwka Cię nie oślepią

26 GADŻETY

Nawigacje na smartfona – bez internetowego łącza; zestaw dwu kamer

PIERWSZA JAZDA

28 MAZDA CX-3

Mały crossover z wolnossącym silnikiem i napędem na cztery koła

32 AUDI TT ROADSTER

Dwuosobowa wersja TT ze składanym dachem. Setka w 4,9 sekundy

34 LEXUS NX 200T

Pierwszy Lexus z silnikiem wspomaganym turbosprężarką

36 OPEL INSIGNIA

Ze zmodernizowanym dieslem 2.0 CDTI – ma większą moc i mniej pali

38 MASERATI QUATTROPORTE

Zwraca uwagę klasą. Ma silnik V6 osiągający 410 KM i napęd 4x4

TESTY

40 MERCEDES AMG GT

Ma silnik V8 o mocy 510 KM, setkę zalicza w 3,8 s, a kosztuje 845 tys. zł

46 AUDI A3 e-tron vs BMW i3

Mają po jednym silniku spalinowym i jednym elektrycznym. Pierwsze 100 km kosztuje 20 lub 7 złotych

52 SUZUKI VITARA

Udany crossover, który całkiem sprawnie radzi sobie także poza asfaltem. Z napędem AllGrip

58 MAŁE AUTA MIEJSKIE

Sześć małych aut, które spełniają codzienne potrzeby, a niektóre dają nawet frajdę z jazdy

66 SUBARU OUTBACK

Kombi Subaru jest bardziej uniwersalne niż wiele SUV-ów

72 OPEL CORSA

Najchętniej kupowane prywatne auto w Polsce staje do testu na dystansie 50 000 km

TECHNIKA

76 TEST OPON LETNICH

Dziewięć gum w rozmiarze 225/50 R 17 do aut klasy średniej

80 INSTALACJA LPG

Nowość – LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa

82 MYCIE, ALE Z GŁOWĄ

9 błędów popełnianych podczas mycia auta i jak ich uniknąć

TEMAT NUMERU

84 POLSKA MOTORYZACJA

Jaka była, ale głównie – jaka jest. A trzyma się całkiem nieźle

ADRENALINA

108 PORSCHE CAYMAN GT4

385 KM i tylny napęd – samochód idealny na tor

114 EKO-MONTE

Monte Carlo Nowych Energii, czyli nasza załoga w rajdzie o kropelce

STAŁE RUBRYKI

119 W NASTĘPNYM NUMERZE

Jeździmy nowymi: Oplem Astrą V, Fordem S-Maxem, Jaguarem XE i Renault Espace’em. Testy: Fiat 500X oraz LR Discovery Sport vs Lexus NX i vs Volvo XC60

120 CENY NOWYCH AUT

Według rankingu modeli najpopularniejszych na polskim rynku