Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

Odwiedziłem ostatnio Bałtów i tamtejszy park dinozaurów. Choć to nie wakacyjny weekend, parkingi były zapełnione do granic możliwości, głównie kilkunastoletnimi autami. Jeśli trafiło się nowe, to crossover lub SUV. Patrząc na najpopularniejsze segmenty rynku motoryzacyjnego (nie tylko w Polsce) i analizując listy zakupowe Polaków (str. 112), można przypuszczać, że niebawem sedany i kombi skończą jak iguanodony. Wymrą i trafią do muzeum. A wszystko przez nas, kupujących. Aż 64% Polaków planujących zakup auta wybierze SUV-a lub crossovera. Do 2017 roku na rynek trafi aż 50 różnych modeli w tych segmentach (str. 12). Dlaczego? Bo uważamy, że te auta są wygodniejsze i bardziej funkcjonalne. Krótkotrwała moda zmieniła się w coś więcej, w styl życia. Jeśli jeździsz crossoverem, jesteś aktywny i nie boisz się wyzwań. No i stać Cię na duże auto, czyli jesteś majętny.

SUV-y i crossovery może i są wygodniejsze i funkcjonalne, w końcu wszystko wzięło się od ciężarówek, a w nich kierowca też siedzi wygodnie i dużo widzi. Tylko czy na drodze punkt widzenia nie zależy od punktu siedzenia (str. 78)?

Rzadko wspomina się, że SUV-y są paliwożerne (Land Rover Discovery Sport w naszym porównaniu zużył blisko 12 l/100 km, str. 48) i więcej kosztują (polecam uwadze rubrykę „cena” w teście Fiata 500X, str. 42), dlatego trzeba znaleźć złoty środek. Czy jest nim Toyota i-Road (str. 38)? Raczej nie. A może odmieniony Renault Espace (str. 30)? Wątpliwe. Dobrze, że wciąż żyją takie dinozaury jak 659-konna Corvette Z06 (str. 100). Ciasna, paliwożerna i niefunkcjonalna - a cieszy.

Polecamy:

Pół rok przed premierą jeździmy Oplem Astrą V. Od debiutu Opla Astry w 1991 roku jego kolejne wcielenia były coraz większe i cięższe. Astra nr 5 zrywa z tą tradycją – jest krótsza i niższa oraz nawet o 200 kg lżejsza niż poprzednia.

3x nieoczywiste SUV-y. Jest coś w fakcie, że najlepiej sprzedające się modele takich marek jak Volvo czy Lexus to SUV-y. Naprzeciw Lexusa NX i Volvo XC60 staje Land Rover Discovery Sport – i mamy pojedynek na bestsellery.

AMiS 06/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 PREMIERA MIESIĄCA

Honda HR-V – mały crossover napakowany elektroniką

12 NOWE SUVY

Od Range Rovera Evoque’a w wersji cabrio po „terenowego” Smarta

14 NOWE MARKI

Zapomniane marki i modele wracją po latach – MG, Morgan, Datsun

16 SERWIS

Klimatyzacja – prawda i mit; jak dbać o skórzaną tapicerkę

18 GADŻETY

Co możesz zrobić, żeby zarazić swoje dziecko pasją do motoryzacji

20 FINANSE

Filtry DPF – wynalazek kosztowny dla kierowcy

22 BEZPIECZEŃSTWO

Otyli są bardziej narażeni na obrażenia. Kiedy wolno złamać przepisy

24 WYDARZENIA

Poznań Motor Show; Subaru dla Czytelnika „auto motor i sport”

PIERWSZA JAZDA

26 NOWY OPEL ASTRA

Znacznie lżejszy i z nowymi silnikami. Premiera za pół roku

30 RENAULT ESPACE

Całkiem inny – niższy i zgrabniejszy, to już corossover a nie wielki van

32 OPEL CORSA OPC

Mały ścigacz – uzyskuje 129,5 KM z jednego litra pojemności silnika

34 FORD S-MAX

Elegancka limuzyna w przebraniu vana. Z mnóstwem schowków

36 VW GOLF ALLTRACK

Kombi z napędem na cztery koła i zwiększonym prześwitem

37 BMW 640 COUPÉ

Ze sportowym układem wydechowym, który zmienia swoje brzmienie

38 TOYOTA I-ROAD

Tylko 3 koła i 5 KM mocy, a jednak to świetna drogowa zabawka

40 MERCEDES CLA 200

Shooting Brake, czyli kombi, za którym oglądają się przechodnie

41 MAZDA CX-9

Wbrew downsizingowi – SUV z 3,7-litrowym V6 o mocy 277 KM

TESTY

42 FIAT 500X

Udany crossover ze 140-konnym turbodieslem 2.0 Multijet i z napędem na cztery koła

48 3 NIEOCZYWISTE SUVY

Lexus NX, LR Discovery i XC60 – hybryda kontra dwa diesle

56 3 X KOMBI Z DIESLEM

Mondeo ma świetne hamulce, Mazda 6 – bardzo dobry silnik, Insignia się nie wyróżnia

62 I30 KONTRA LEON

Wersje o sportowym usposobieniu, z silnikami o mocy 180 KM

68 CITROËN C4 CACTUS

Początek testowej przygody na dystansie 50 000 km. Wersja z silnikiem 1.2 o mocy 110 KM

TECHNIKA

72 UWAGA, PIESZY!

Test systemów City-Safety w sześciu autach różnych klas

76 Z AUTA NA SKUTER

9 zasad i wskazówek, dzięki którym z przesiadki na jednoślad będzie Pan zadowolony

TEMAT NUMERU

78 ŚWIAT ZZA KIEROWNICY

Od tego czym jedziesz, zależy co widzisz i jak się zachowujesz na drodze. Od TIR-a, po rower

AUTOKOMIS

84 NISZOWE, NIETYPOWE

8 awangardowych modeli, które nie zrobiły kariery i dziś kosztują 30% tego, co dawniej – np. Renault Avantime 3.0 V6 za 20 tys. zł.

88 SKODA FABIA II

Wyszukaliśmy w komisie wersję kombi z 1.9 TDI za 21 900 zł. Próbna jazda wykaże, czy warto takie auto kupić.

92 SCÉNIC CZY C4?

Z zewnątrz nieduże, ale dla rodzin z dziećmi są lepsze niż kombi. Scénic jest bardziej komfortowy, a C4 większy.

94 CITROËN DS 23

Wyruszamy na przejażdżkę modelem, którym jeździli de Gaulle i Fantomas. Nasz egzemplarz urodził się w 1972 roku.

98 ŁOWCA OKAZJI

Pan Marek chce kupić samochód z mocnym dieslem i napędem 4x4, niekoniecznie SUV-a. Doradzamy, jaki model wybrać.

ADRENALINA

100 CORVETTE Z06

Najmocniejszą seryjną Corvette wszech czasów – po Nevadzie

104 LE MANS 24H

Największy wyścig świata, 56 załóg w całodobowym sprincie

STAŁE RUBRYKI

111 W NASTĘPNYM NUMERZE

Test Volvo XC90; nowe Skoda Superb, Audi Q7 i Ford Mustang, Audi RS; auta z fabrycznym LPG

112 CENY NOWYCH AUT

Oraz ranking najpopularniejszych aut w Europie i SUV-ów w Polsce