Od redaktora:

Red. prow.
Adam Majcherek

Rozwiń

Producenci pilnują siebie nawzajem, by nie dać się wyprzedzić w wyścigu do naszych portfeli. Dzięki temu nowe auta prezentują bardzo wyrównany poziom i często są do siebie bardzo podobne.My w testach zwracamy więc uwagę na najdrobniejsze niuanse, czasem nawet niezauważalne podczas zwykłej eksploatacji. Nasze oceny w testach nie wynikają jednak z przypadku czy upodobań testującego – działamy według ścisłych procedur. Przyjęliśmy założenia, ile punktów należy się za daną pojemność bagażnika, a ile za drogę hamowania. Opracowaliśmy standardy, według których oceniamy wyposażenie czy przestronność wnętrza. Doprecyzowane są również wymogi dotyczące zachowania się auta w slalomie i podczas testu łosia – wszystko po to, by stworzyć obiektywną ocenę każdego samochodu, który pojawia się w naszym teście.

Co jakiś czas spotykamy się też w gronie redaktorów zagranicznych edycji „auto motor i sport”, by potwierdzić, że wszyscy stosujemy te same reguły. To pozwala nam np. przygotowywać takie testy jak wielki test SUV-ów z aktualnego wydania (s. 42). I to właśnie precyzyjne pomiary uzmysłowiły nam na przykład, jak wielki postęp robią koreańskie auta kolejnych generacji i jak niewiele dzieli je od europejskiej czołówki. Ale nie tylko procedury nam w głowie – staramy się także porównywać samochody nie do końca porównywalne. Tak jest w wypadku hybrydowych Volvo XC90 i Toyoty RAV4 (s. 52). Przybliżamy tematy techniczne, jak wpływ aerodynamiki na zużycie paliwa (s. 70). A żeby nie było cały czas bardzo poważnie, opowiadamy jak jeździ się koncepcyjną Skodą za 3 miliony euro (s. 90) i co potrafi przygotowana do wyścigów Mazda MX-5 Cup (s. 86). Na deser zapraszamy do lektury tematu numeru, w którym wspominamy samochody gwiazd rock and rolla – wiedzielście, że boski Elvis kupił kiedyś jednego dnia 14 Cadillaców?

AMiS 06/2016 - Spis treści

POLE POSITION

8 Renault Koleos

Nowy, większy, także z napędem na cztery koła. W sprzedaży w 2017 roku

12 Nowe modele

Ford Ka, Skoda Yeti, Nissan Micra – premiery w tym roku i w dwóch najbliższych

14 Tylko w Chinach

Modele europejskich marek, w wydłużonych wersjach

16 Bezpieczeństwo

Przejazd dla karetki; „zimówki” używane latem; specyficzne znaki na autostradach

20 Serwis

Czy więcej oktanów daje większą moc; spray kontra guma do żucia; serwis szyberdachu

24 Gadżet

Porsche z Lego; samochodowa stacja multimedialna

PIERWSZA JAZDA

26 Jaguar F-Pace

Pierwszy crossover brytyjskiej marki. Z 300-konnym V6

30 Maserati Levante S

Potężny SUV z gatunku Gran Turismo, setka w 5,2 sekundy

32 Porsche 718 Boxster S

Cztery cylindry zamiast sze- ściu, ale moc większa o 35 KM

34 Hyundai Elantra

Ładniejszy, lepiej wykonany, bardziej przestronny i z oszczędnym dieslem

TEST

36 Mercedes E

Nowy model, nowe silniki, nowe funkcje automatycznej jazdy – komfort po staremu najwyższy

42 Kompaktowe SUV-y

7 popularnych modeli. Wygrywa Tiguan, ale Sportage jest najbardziej wart swojej ceny

52 RAV4 i XC90

Dwie hybrydy o imponujących osiągach. Toyota zużywa w trasie tylko 5,5 l/100 km, Volvo osiąga setkę w 6,4 sekundy

58 DS 4 Crossback

Ma być odpowiednikiem Mini Countrymana. Pod maską silnik 1.2 turbo o mocy 130 KM

TEMAT NUMERU

64 Auta gwiazd rocka

Pink Cadillac Presleya, Shelby GT 500 Morrisona, psycho deliczne Porsche Janis Joplin i inne

TECHNIKA

70 Aerodynamika

Nawet 80% paliwa zużywane o przez auto może być przeznaczane na pokonanie oporu powietrza

AUTOKOMIS

76 Jak kupować auto

Samochód z drugiej ręki – gdzie kupować, jak zweryfikować dokumenty, co sprawdzić podczas próbnej jazdy

82 Jeep Grand Cherokee

Model pierwszej generacji z rzadko spotykanym silnikiem 5.9 V8 o mocy 241 KM

ADRENALINA

86 Mazda MX-5 Cup

Mała lekka, z dużym rozstawem osi – idealna wyścigówka

90 Skoda Vision S

Kosztuje 3 mln euro i istnieje tylko w jednym egzemplarzu

STAŁE RUBRYKI

95 Zapowiedzi

Porsche Boxster Spyder, Hyundai Elantra, Alfa Romeo Giulia, Opel GT, Le Mans 24h

96 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, premiery