Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

Jak będzie wyglądał samochód przyszłości i czy w ogóle będzie miał normalną kierownicę? Czy kierowca będzie sam prowadził takie auto, czy wystarczy tylko, że wpisze właściwy adres do komputera, a samochód sam cało i bezwypadkowo poprowadzi go do celu? Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania. Im głębiej zanurzaliśmy się w temat, tym wizja miast przyszłości powoli zaczęła wykraczać poza granice naszej wyobraźni. Kropkę nad „i” postawił raport ONZ, według którego do 2050 roku w miastach ma mieszkać 64% ludności globu, a nie jak dzisiaj 46%. Oznacza to tyle, że w rozwiniętych krajach Azji możemy spodziewać się aglomeracji, w których mieszkać będzie ponad 200 milionów ludzi!

Czym stanie się samochód dla mieszkańców tak wielkich miast? Środkiem transportu, czy też mało funkcjonalną i drogą
w utrzymaniu zabawką? Problemem będzie nie tylko zaparkowanie auta, ale sam sposób kierowania ruchem. Widok asfaltowych nitek wiszących na wysokości kilku kondygnacji przestanie być wyłącznie sceną z filmów science fiction. Być może przyszli użytkownicy samochodów wcale nie będą ich kupowali. Już dzisiaj w samej tylko UE auta na „godziny” wynajmuje 700 000
ludzi. W 2020 roku liczba wypożyczanych pojazdów ma wzrosnąć do 15 milionów! Czy zatem nikt już nie kupi samochodu dla samej przyjemności jeżdżenia? W tym wydaniu „auto motor i sport” pomostem pomiędzy teraźniejszością a przyszłością jest artykuł poświęcony BMW i8. Technologie zastosowane w tym aucie, takie jak konstrukcja skupiona wokół zestawu akumulatorów, szkielet z kompozytów, nowoczesne ultralekkie i cienkie
siedzenia, przeplatają się z tym, co najbardziej cenimy we współczesnych
autach – znakomitym prowadzeniem i sportowymi osiągami. Jak jeździ się tym autem oraz jakie problemy napotkali konstruktorzy projektując i8, zdradzamy
na stronie 100.

Polecamy:

Toyota Aygo - Ekstrawagancki wygląd, elementy wyposażenia dotąd niespotykane w autach tej klasy i możliwość zmiany wyglądu zależnie od pory roku czy swojego humoru. I choć Toyota Aygo będzie najmniejsza w gronie maluchów, to jednak ma bardzo duże aspiracje, by wedrzeć się już w przyszłym roku do pierwszej trójki klasy najmniejszych aut.

VW Passat - Lider klasy średniej ma duże aspiracje, by oderwać się od goniących go rywali i dobić do przedstawicieli segmentu premium. Ciekawe, czy nowoczesna technologia, wysoka jakość wykonania, komfort na najwyższym poziomie sprawią, że ósma generacja Passata znów będzie rządzić na europejskich drogach.

AMiS 08/2014 - Spis treści

POLE POSITION

8 VW PASSAT

Teraz na bogato – nowy Passat ma się mierzyć z Mercedesem, ale kosztować mniej. Zobaczymy

12 NOWE MODELE

13 SUV-ów na najbliższe cztery lata. Wśród nich Ford Edge i Yeti

16 PO KIESZENI...

Nawet gdy nie jesteś sprawcą wypadku, możesz słono zapłacić

18 TERAZ MOTOCYKL

Od 1 września możesz jeździć niektórymi motocyklami, mając samochodowe prawo jazdy

20 PRZED AWARIĄ

7 rzeczy, które powinieneś sprawdzać w aucie, żeby się nie psuło

22 LOKALIZATOR

GPS namierzy skradziony pojazd i daje 20% zniżki w autocasco

23 ABSURDY W F1

Iskry spod podwozia i podwójne punkty mają uatrakcyjnić Formułę 1

PIERWSZA JAZDA

24 CITROEN C4 CACTUS

Kłuje, ale w oczy – głównie oryginalną stylizacją. Kolejny crossover dla mieszczuchów

28 ALFA ROMEO GIULIETTA

Najmocniejsza Giulietta ever ma silnik z Alfy 4C; setka w 6 sekund

30 MITSUBISHI OUTLANDER

Z benzynowym silnikiem 2.0 (150 KM) ma napęd tylko na przód

31 MERCEDES E

Na jednym tankowaniu przejedzie Polskę z góry na dół i z powrotem

32 RENAULT FLUENCE

Wygodny sedan w rozsądnej cenie, z silnikiem czerpiącym ponoć z F1

33 CITROEN C1

Mały, nietani, za to ładny i stylowy. Z silnikiem 1.2 bardzo żwawy

34 AUDI A3 E-TRON

E – jak elektryczny, ale może też jeździć w trybie hybrydowym

TESTY

36 TOYOTA AYGO

Trzycylindrowy silniczek uzyskujący 69 KM pali średnio 5,9 l/100 km

42 TEST MALUCHÓW

Fiesta, Polo, Rio, 208 i Clio, czyli największe hity z polskiej listy przebojów

50 SUV, KOMBI I VAN

Kia Sportage, Peugeot 308 SW i VW Golf Sportsvan kosztują podobnie, a mają różne nadwozia

58 MULTIVAN I KLASA V

Ten pierwszy stawia na funkcjonalność, ten drugi dorzuca prestiż

64 MASERATI GHIBLI

Jedno z największych aut w klasie biznes. 275-konny diesel przyspiesza do setki w 6,3 s

70 SKODA RAPID

Jako Spaceback trochę udaje kombi i wpada w oko przechodniom. Przed nią 50 000 km

TECHNIKA

74 FOTELIKI DLA DZIECI

Uderzają w przeszkodę z prędkością 51 km/h, niektóre się połamały. Test 12 fotelików

OKAZJE RYNKOWE

86 AUTA NA LPG

Wystarczy średnio 11 miesięcy, aby zwrócił się koszt instalacji gazowej. Przedstawiamy 16 modeli, w których bez ryzyka można zamontować LPG.

92 GOLF VI - MONOGRAFIA

Volkswagena Golfa szóstej generacji z polecanym przez nas silnikiem 2.0 TDI (140 KM) można kupić za 40 tys. złotych. Lepiej uważać na motory 1.2 i 1.4 TSI.

94 CLIO CZY PUNTO?

Fiat Punto Evo jest solidny, Clio III ma lepsze zawieszenie i większe wnętrze. Miejskie klasyki, które sprawdzą się także w trasie – radzimy, którego wybrać.

96 ŁOWCA OKAZJI

Tym razem poszukujemy dla naszego Czytelnika auta z dużym bagażnikiem i wyjątkowo trwałego, by wystarczyło na wiele lat. Exeo, Octavia czy Cee’d?

98 BMW 5 - CO SIĘ PSUJE

Używane BMW 5 E60 w raportach awaryjności Dekry i TÜV wypada przeciętnie, lecz na rynku wtórnym nadal kosztuje niemało.

ADRENALINA

100 BMW i8

Na drodze i8 wygląda jakby miało za chwilę unieść się w powietrze, schować koła i odlecieć

106 PO RAJDZIE POLSKI

W czołówce w tym roku nie dojechał do mety żaden Polak. Co się stało?

STAŁE RUBRYKI

111 W NASTĘPNYM NUMERZE

Audi S1, Mini Cooper S, Renault Clio RS; Nissan X-Trail; BMW 2 Active Tourer; test 9 terenówek

112 CENY NOWYCH AUT

Według rankingu modeli najpopularniejszych na polskim rynku