Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

Gonimy europejską czołówkę. Przynajmniej w kwestii jakości dróg. Przy okazji wyjazdu nad morze lub w góry warto się temu przyjrzeć i docenić nie tylko równy asfalt i nowe odcinki, ale podziękować rządowi za prezent, czyli darmowy przejazd autostradą A1. Dlaczego właśnie tam i dlaczego w weekendy? Bo korki, zmęczenie i... w zeszłym roku też tak było. Rezygnacja z opłat ma nas kosztować 50 mln zł. Ale czy ludzie na wakacje jeżdżą tylko z południa na północ? Apeluję o równouprawnienie i otwarcie szlabanów również na A2 i A4 albo przynajmniej pociągnięcie do odpowiedzialności osób, które zaprojektowały za mało bramek poboru opłat na tak ruchliwych autostradach.

Nie mam złudzeń, że konsekwencji nie będzie. Podobnie jak w przypadku wycinania filtrów DPF w autach z silnikami Diesla. Jak pisze w „Temacie numeru” Artur Włodarski, to właśnie diesle produkują najwięcej toksycznych związków, które wdychamy, uprawiając jogging lub siedząc na trawce przy grillu (spalona kiełbasa też truje). Producenci aut, by sprostać coraz ostrzejszym normom Unii Europejskiej, stosują drogie filtry, a Polak w trosce o swój portfel zamiast je wymieniać woli usuwać. Z jakimi konsekwencjami?

O tym w „Dieslom dziękujemy” na stronie 84. Pewnie dlatego coraz więcej samochodów ma silniki benzynowe. I to nie byle jakie. Najnowsza Alfa Romeo Giulia kusi V6 prosto z Ferrari (str. 11), a BMW zdradza nam tajemnice hybrydowego X5 (str. 32). Diesla nie uświadczyliśmy też podczas przeglądu wszystkich generacji Subaru Imprezy STI (str. 106) ani na Rajdzie Portugalii, na którym jako pierwsza redakcja w historii fabrycznego teamu VW braliśmy udział w przygotowaniach i obsłudze eliminacji WRC. Postanowiliśmy też sprawdzić benzynowy silnik 1.2 TSI i do testu na 50 tys. km zaprosiliśmy Skodę Fabię (str. 68). I czy komuś jeszcze potrzebne są diesle?

Polecamy:

Test SsangYonga Tivoli. Koreańska marka tym modelem chce podbić rynki na Starym Kontynencie. Nowy design i poprawiona jakość. Czy mały SUV odmieni oblicze marki, tak jak udało się to Kii?

Europejska plaga silników Diesla. Miały być oszczędne i ekologiczne, a wyszło jak zwykle. Szkodzą naszemu zdrowiu, a my jeszcze za to płacimy. W Polsce trujemy się podwójnie, wycinając filtry DPF. Jak to jest z silnikami wysokoprężnymi?

AMiS 08/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 RENAULT TALISMAN

Następca Laguny – tylko silniki turbo, w sprzedaży pod koniec roku

11 ALFA ROMEO GIULIA

Szerokie koła, masywny tył, silnik V6 od Ferrari i zupełnie nowy styl

12 AUTA PO LIFTINGU

Audi A4, Kia Cee’d, Mercedes A Fiat 500 + nowy Nissan Micra

16 FINANSE

Koszt wypożyczenia auta za granicą. Co to jest wartość rezydualna

18 GADŻETY

4 smartwatche – co dają kierowcy. Uwaga na kamerę w samochodzie!

20 BEZPIECZEŃSTWO

Jak działa system e-call. Co jest zdrowego w niezdrowym jedzeniu

22 SERWIS

Jak się pozbyć insektów z szyb i lakieru. Warsztat na godziny

PIERWSZA JAZDA

24 MAZDA MX-5

Nowy model kusi, by w każdy kolejny zakręt wejść jeszcze szybciej

28 OPEL KARL

Miejski maluch, ale przestronny. Za co najmniej 36 tysięcy złotych

29 HONDA CIVIC TYPE R

Dzięki turbosprężarce moc silnika podskoczyła o 109 KM do 310 KM

30 TOYOTA AURIS

Po liftingu, chociaż od premiery minęły dopiero trzy lata. Nowe silniki

32 BMW X5 xDrive 40e

Dwutonowa hybryda z zespołem napędowym o mocy 313 KM

33 MITSUBISHI L200

Ugładzony „wół roboczy” nadal udźwignie tonę ładunku, z 4x4

34 RENAULT KADJAR

Zgrabny kompaktowy crossover, z silnikiem 1.2 za 89 tysięcy zł

36 HYUNDAI TUCSON

Następca ix35 – z mnóstwem systemów asystujących kierowcy

37 MERCEDES GLE

Face lifting Klasy M – jeszcze bardziej terenowa i „asfaltowa”

TESTY

38 SSANGYONG TIVOLI

Nowy kompaktowy SUV mało znanej marki. Z benzynowym 1.6

44 TRZY KOMPAKTY

Każdy w innym stylu – BMW 2 Active Tourer, Mercedes GLA i Volvo V40

50 HYUNDAI I TOYOTA

W tym roku przeszły lifting – i40 oraz Avensis z dieslami

56 SKODA I VOLKSWAGEN

Superb to obszerna limuzyna, Passat udaje mniejszego niż jest

62 TRZY NISSANY

Juke, Qashqai i X-Trail – lepsze od tradycyjnych hatchbacków

68 SKODA FABIA

Z silnikiem 1.2 pod maską na starcie testu na 50 000 km

TECHNIKA

72 ZAWIESZENIA

Opcjonalne kontra standardowe, nie tylko w autach luksusowych

78 BAJTY I ELEKTRONY

Smartfon kieruje autem na parkingu + inne nowe wynalazki

80 WIRTUALNY ŚWIAT

Przednia szyba jak ekran, przezroczyste słupki dachowe

82 LAKIER JAK NOWY

Przepis na polerowanie – samemu lub w warsztacie

TEMAT NUMERU

84 KONIEC DIESLI?

Trują o wiele bardziej niż silniki benzynowe. Jak rozbroić tę minę?

AUTOKOMIS

90 MITY O „FRANCUZACH”

Współczesne samochody na „F” wcale nie psują się częściej niż inne. Sprawdzamy, co jest prawdą, a co mitem w opiniach o nich.

94 STRONY INTERNETOWE

Poprosiliśmy 10 potencjalnych klientów, by przetestowali strony internetowe producentów aut. Ranking niesubiektywny.

98 UŻYWANE BMW X5

Wzięliśmy pod lupę 4-letnie auto z salonowego komisu, o przebiegu 60 tys. km. Czy jest warte aż 199 000 zł?

102 GIULIETTA CZY A3?

Alfa ma niepowtarzalny styl, Audi jest świetnie wykonane, ale dość nudne i ma droższe części. Wybieramy Alfę.

104 ŁOWCA OKAZJI

Pani Iza z Volvo V50 chce się przesiąść do mniejszego auta. Warunek – zmieścić ma się także pies. Pomagamy wybrać.

ADRENALINA

106 SUBARU STI

Historia pisana technicznym postępem i kurzem oesów

114 RAJDY OD KUCHNI

3 miliony stron zapisków technicznych i 900 kg jedzenia

STAŁE RUBRYKI

119 W NASTĘPNYM NUMERZE

Testy: Renault Espace; Kia Sportage, Nissan Qashqai i Renault Kadjar; sportowe maluchy. Audi R8

120 RANKING I CENY

50 popularnych modeli; Golf i Mazda 3 – koszty utrzymania