Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

Przed laty kabriolet był oznaką wysokiego statusu społecznego, zasobności portfela i dobrego smaku. Takich aut nie spotykało się często na ulicach, więc zawsze budziły emocje. Kilkadziesiąt lat później kabriolety nieco spowszedniały, choć bez przesady. A jak sytuacja wygląda dzisiaj? Według badań przeprowadzonych przez Pricewaterhouse Coopers jeszcze w 2007 roku z taśm montażowych zjeżdżało ponad 827 000 "samochodów bez dachu", które znajdowały nabywców przede wszystkim w Europie i Stanach Zjednoczonych. Zaledwie sześć lat później, na tych samych rynkach koncernom udało się sprzedać tylko 444 000 takich pojazdów. Czyżby kończyła się era kabrioletów?

Dzisiaj oznaką wysokiego statusu stały się samochody elektryczne, takie jak Tesla czy BMW i3. Współczesny odbiorca przywiązuje więcej wagi do ekologii niż do wolności, jaką daje kabriolet. Zamiast lekkości ceni siłę, pewnie stąd bierze się popularność wszechobecnych SUV-ów i crossoverów. Są skrojone na każdy wymiar – począwszy od miejskich, niedużych na tych najpotężniejszych kończąc. Na dodatek, większy prześwit pozwala w nich na odrobinę szaleństwa w terenie albo w mieście pełnym betonowych pułapek i wysokich krawężników. Ale gdzie kończą się granice możliwości współczesnych SUV-ów? W tym numerze "auto motor i sport" postanowiliśmy to sprawdzić, biorąc do testu 9 takich aut, różniących się sposobem przekazywania napędu do kół. Wspólny był tylko poligon. Czy SUV-y radzą sobie na wyrypach równie skutecznie jak prawdziwe terenówki? Zapraszam na stronę 54.

Na deser polecam materiał o autach używanych. Wybraliśmy 10 modeli, które mogą dać wiele radości do chwili aż trafią do serwisu. A trafiają często, bo wybraliśmy auta szczególnie usterkowe. Sprawdź więc koniecznie, których "używek" nie kupować – na str. 82.

Polecamy:

BMW 2 Active Tourer - BMW, wzorem wielu innych producentów, wchodzi w coraz bardziej egzotyczne dla siebie segmenty rynkowe. Seria 2 w odmianie Active Tourer to auto, które ma w sobie coś z kombi i szereg rozwiązań typowych dla minivanów. No i przedni napęd. A tego bawarska marka jeszcze nigdy nie oferowała. A poza tym to BMW pełną gębą.

Nissan X-Trail - w wielkim uproszczeniu - nowy X-Trail to po prostu większe wcielenie Qashqaia, z bardziej przestronną kabiną i pojemniejszym bagażnikiem. Terenu się nie boi, ale tylko tego umiarkowanie trudnego. Zdecydowanie lepiej sprawuje się na asfaltowej nawierzchni. Taka jest jednak natura dzisiejszch SUV-ów.

AMiS 09/2014 - Spis treści

POLE POSITION

8 MAZDA 2

W kolejnym wydaniu to jedno z przestronniejszych małych aut, teraz z nowym dieslem pod maską

12 NOWE MODELE

Klasa średnia – od Octavii CC, przez Insignię po Mercedesa CLC

16 UWAGA, RADAR!

Komu wolno mierzyć prędkość Twojego auta i karać mandatem

18 PŁOMIENNA PRZYGODA

Jak i kiedy używać gaśnicy, gdy spod maski wydobywa się dym

19 KRECHA NA CAŁEGO

Sprawdzamy, czym można skutecznie usunąć rysy na lakierze

20 NA DWÓCH KOŁACH

Rowery sygnowane przez firmy samochodowe

21 NIEDROGA ADRENALINA

Wrak Race, czyli najpierw auta warte kilka stówek walczą na torze, potem lądują na złomowisku

PIERWSZA JAZDA

22 BMW 2 ACTIVE TOURER

Bogato wyposażone BMW 2 kosztuje od 108 900 zł – czy zagrozi bardziej pospolitym vanom?

26 SKODA OCTAVIA SCOUT

„Terenowa” Octavia potrafi na wertepach nie mniej niż SUV-y

27 TOYOTA YARIS

Tak mocno zmieniona, że prawie można ją nazwać nowym modelem

28 MERCEDES C ESTATE

Kombi z prawie 500-litrowym bagażnikiem i hybrydowym napędem

29 FIAT PANDA CROSS

Jeszcze bardziej terenowa odmiana Pandy 4x4. Z góry zjeżdża sama

30 SEAT LEON ST

Kombi z napędem 4x4 – z zakrętów wyjeżdża jak po szynach

TESTY

32 NISSAN X-TRAIL

Podobny do Qashqaia; z dieslem 1.6 zużywa średnio 6,8 l/100 km

38 MAŁE. SPORTOWE

Audi A1 Sportback, Mini Cooper S i Renault Clio RS, czyli pojedynek maluchów z 200 KM pod maską

46 MALUCHY ZA 40 TYS. ZŁ

Nowy Citroën C1 kontra Skoda Citigo, Hyundai i10 i Fiat Panda

54 SUVY I TERENOWE

Twardy pojedynek – co które auta naprawdę potrafią w terenie

62 SEAT NA DŁUGI DYSTANS

Leon kombi rozpoczyna maraton na dystansie 50 tysięcy km

TECHNIKA

66 20 LAT GWARANCJI

Co i jak się zmieniło w samochodowych multimediach

70 DLA MNIEJ SPRAWNYCH

Peugeot 208 dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim

72 SYSTEM EYESIGHT

Widzi przeszkody na drodze, ingeruje, gdy grozi zderzenie

74 TAŃSZA EKSPLOATACJA

9 prostych sposobów na oszczędzanie paliwa podczas jazdy

TEMAT NUMERU

76 PRZESIĄDŹ SIĘ NA DWA KÓŁKA!

...i spójrz na drogę po nowemu. Od 24 sierpnia niektórymi motocyklami można jeździć mając tylko samochodowe prawo jazdy. Zobacz, co zyskasz na przesiadce z auta, jak sobie radzić w miejskim ruchu i jaki motocykl wybrać.

OKAZJE RYNKOWE

82 LISTA WYBOJÓW

10 używanych aut, które najlepiej omijać z daleka, bo albo psują się dużo częściej niż inne, albo na ich utrzymanie trzeba wydać krocie.

88 KULTOWA MAZDA

Wymuskana MX-piątka z początków produkcji jest dziś powodem dumy swojego właściciela. Auto z 1989 roku trzyma się świetnie.

92 UŻYWANA DACIA DUSTER

Nawet najstarszy SUV Dacii nie będzie miał więcej niż 4 lata, takie auto kupisz za ok. 20 tys. zł. Polecamy wersje z silnikiem 1.6.

94 i30 CZY AURIS?

Dzięki i30 Hyundai dogonił konkurencję – auto jest duże i solidne. Toyota zapewnia wyższy komfort. Jaki model wybrać?

96 MIEJSKI STYL

Ewa szuka niebanalnego auta. Ma mieć USB i regulację wysokości fotela. Pomagamy wybrać między Mito, Capturem i Fiestą.

98 FOCUS Z LAT 2004-2011

Typowe usterki jednego z najpopularniejszych kompaktów. Wśród nich: wymiana rozrządu po 120 tysiącach km.

ADRENALINA

100 F1: PÓŁMETEK SEZONU

Mercedes dominuje totalnie, na szczęście daje powalczyć własnym kierowcom między sobą

106 MY W RAJDÓWCE

W fotelu pilota doświadczamy szalonej jazdy Skodą S2000

STAŁE RUBRYKI

111 W NASTĘPNYM NUMERZE

Porównanie: Porsche Macan i BMW X4; test Citroëna C4 Cactusa; jak uchronić auto przed kradzieżą; Rolls-Royce Wraith

112 CENY NOWYCH AUT

Według rankingu modeli najpopularniejszych na polskim rynku