Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

Podziwiam mojego znajomego, który co roku zmienia auto. Nie ma chwili, byśmy przy okazji spotkania nie rozmawiali o tym, co warto kupić, czym jeszcze nie jeździł i na co aktualnie poluje. Przypuszczam, że w jego przypadku to już choroba. I to za każdym razem inna. Było dwudziestoletnie coupé Mercedesa, stary Saab, a nawet terenowy Nissan Patrol. Nie ma w tym logiki, jest przyjemność. Celuje w auta używane za ok. 20 tys. zł. Pojeździ takim cudem rok, góra dwa i pod młotek. Handlarzem nie jest, ale na żadnym pojeździe na razie nie stracił. Ba, na ostatnim zyskał, ale szybko całą sumę przeznaczył na... coś nowego.

Ostatnio zachorował na amerykańskiego klasyka. I tak w jego garażu nie mieści się Lincoln Continental Mark III z 1969 r. Wszystkim, którym brakuje odwagi na takie motoryzacyjne eksperymenty polecam temat numeru „Złote czasy dla klasyków” na str. 92. Podpowiadamy jak kupić sobie „fajne” auto, czego się nie bać, podejmując taką decyzję, a na co zwracać szczególną uwagę.

Jeśli bardziej trzeźwo stąpasz po ziemi i szukasz mniej ekstrawaganckiego samochodu, ale używanego, sprawdź ofertę dealerów. Choć na co dzień sprzedają fabrycznie nowe auta (ok. 300 tys. rocznie), zaczynają dostrzegać, że w Polsce sprzedają się głównie te używane (ok. 800 tys.). W tekście „Prawie jak nowe” sprawdzamy, które marki mają dla nas ciekawą ofertę (str. 102).

Nie zapominamy też o nowościach. W tym miesiącu nasze serca podbiło Audi R8 (str. 24), Mercedes GLC (str. 28) i Porsche w najmocniejszej cywilnej odmianie GT3 RS. Jedyny test w Polsce tego ostatniego modelu, znajdziecie na stronie 36. A ceniącym spokój polecam test nowego Renault Espace’a (str. 54) oraz porównanie trzech crossoverów średniej wielkości (str. 48). Jak się okazuje, stara gwardia trzyma się mocno.

Polecamy:

Test Porsche GT3 RS. Najgłośniejsze, najbardziej ekstremalne i bezkompromisowe Porsche 911 przywitaliśmy z otwartymi ramionami. I spaliliśmy nim trochę gumy. Prawdopodobnie ostatnia "911" z wolnossącym silnikiem w teście.

Rynek klasycznych samochodów kwitnie w Polsce. Rejestruje się coraz więcej zabytkowych samochodów, rośnie też na nie moda, a co za tym idzie także ceny. To ostatni gwizdek, żeby sprawić sobie klasyka. Podpowiadamy co się wiąże z zakupem takiego auta i co jest dobrym youngtimerem.

AMiS 09/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 FERRARI 488 SPIDER

Najbardziej aerodynamiczny kabriolet w historii marki i z silnikiem turbo

12 SUV CZY KOMBI?

Pierwsze – modne, drugie tańsze. Jakie nowe modele pojawią się w najbliższej przyszłości

16 FINANSE

Ile średnio kosztują auta w Polsce, kto może liczyć na zniżkę

18 BEZPIECZEŃSTWO

Znaki drogowe przyczyną wypadków? Co UE majstruje przy autach

20 SERWIS

Ile oleju między przeglądami mogą zużywać współczesne silniki

22 GADŻET

Stylowe ubrania z logo marki; fotelik odporny na ostrzał karabinu

PIERWSZA JAZDA

24 AUDI R8

Osiągi bliskie supersamochodom; jest bardziej sportowy niż Mercedes AMG GT

28 MERCEDES GLC

Każdy z napędem 4x4, znacznie wyższa jakość niż miał GLK

30 FIAT 500

Lekko odświeżony – nowe lampy, więcej chromu, nowe multimedia

31 MAZDA 6

Ponownie w wersji z napędem 4x4, tylko jako kombi i tylko z dieslem

32 HONDA HR-V

Wraca po latach – teraz jako praktyczny i modny crossover

34 SEAT ALHAMBRA

Z oszczędniejszymi silnikami; najlepszy diesel o mocy 150/180 KM

35 VW TOURAN

Jeszcze większe nadwozie i rozstaw osi: rozsiądziesz się po królewsku

TESTY

36 PORSCHE 911 GT3 RS

Najbardziej ekstremalna wersja „911”– 500 KM i 3,3 s do setki

42 AURIS, FOCUS I CIVIC

Różne silniki – który daje najwięcej frajdy, a który najmniej pali?

48 TRZY CROSSOVERY

Kadjar, Qashqai i Sportage – model najnowszy i najdroższy wcale nie okazał się najlepszy

54 RENAULT ESPACE

Duży i ciężki van, a jednak jazda nim daje kierowcy dużo frajdy

60 OBCIĄŻONE AUTA

Badamy 8 modeli – jak jeżdżą załadowane, a jak „na pusto”

68 TOYOTA AVENSIS

Z benzynowym silnikiem 1.8 i dodatkami za 18 tysięcy zł staje do testu na 100 000 km

TECHNIKA

86 AUTA NA WODÓR

Pierwsze modele już można kupić. Czy H2 to paliwo przyszłości?

90 ŚLADAMI POSTĘPU

Od kierownicy po klakson – co się zmieniło w motoryzacji i dlaczego aż tak bardzo

TEMAT NUMERU

92 KLASYKA W CENIE

Kiedy stary samochód zyskuje status klasyka, czyli jak zacząć zabawę z youngtimerem

AUTOKOMIS

98 UŻYWANY OPEL ASTRA IV

Jeden z najbardziej udanych Opli ostatnich lat. Przyjrzeliśmy się egzemplarzowi z 2011 roku ze 150 000 km na liczniku.

102 UŻYWANE Z SALONU

W salonach 15 marek kupisz używany samochód z gwarancją. Zalety są oczywiste, nawet jeśli cena jest nieco wyższa.

ADRENALINA

104 BŁOTNA PRZEPRAWA

Terenowa jazda, czyli jak nie utknąć na szlaku i jak przygotować się do wypadu na bezdroża

108 RAJDOWA VICTORIA

Tym razem zwycięstwo pod Grunwaldem odnieśli Niemcy, czyli półmetek sezonu WRC

STAŁE RUBRYKI

111 W NASTĘPNYM NUMERZE

Redakcyjny plebiscyt „Best Cars 2016”; Jaguar XE kontra BMW 3 i Infiniti Q50; Hyundai Tucson; BMW Gran Tourer i Opel Zafira; nowości frankfurckiego IAA

112 CENY NOWYCH AUT

Ranking sprzedaży, premiery nowych modeli, koszty utrzymania