Od redaktora:

Adam Majcherek

Rozwiń

Europejczycy częściej wybierają modele Audi, BMW i Mercedesa niż Citroëna, Fiata czy Nissana. Znaczące zwiększenie udziału w rynku niemieckiej trójce umożliwiła „demokratyzacja” luksusu. Producenci
osiągnęli to poprzez wprowadzanie mniejszych (czyt. tańszych) modeli oraz tworzenie nisz (np. suv-coupé jak BMW X4, czy sedan-coupé jak Mercedes CLA), w których masowe marki jeszcze nie mają swoich przedstawicieli.

Aspiracje klientów odgrywają coraz większą rolę przy zakupie auta. Uwzględniając niezłą sytuację finansową Europejczyków, możemy oczekiwać, że „parcie na premium” będzie rosło. Gdy zapytaliśmy jednego
z menedżerów w Volkswagen Bank Polska o to, czy nie boi się, że nowe formy finansowania, dzięki którym modele Audi stają się bardziej przystępne cenowo, rozmienią status premium marki na drobne, stwierdził, że absolutnie nie. Dopóki klient dostaje produkt odpowiedniej jakości, dopóty nie ma się co martwić o utratę statusu producenta samochodów klasy premium. Ci, którzy dotąd jeździli autami klasy średniej chętnie przesiadają się do kompaktów, czy kompaktowych crossoverów z „lepszymi znaczkami na masce”. Bo gdy kalkulują sobie korzyści, jakie wynikają z nowych form
finansowania, w których przodują te marki oraz mniejszą utratę wartości i popyt na auta niemieckiej trójki na rynku wtórnym, stwierdzają, że taki zakup się opłaca. Analitycy rynkowi zwracają jednak uwagę, że definicja produktu luksusowego, czy produktu premium zaczyna się rozmywać. Auta popularnych marek wyglądają bardzo dobrze i mogą być świetnie
wyposażone. Do tego coraz więcej producentów aspiruje do grona premium – Ford wprowadził Vignale, PSA promuje DS-a, a Hyundai rozwija
markę Genesis. I przy bardzo wyrównanym poziomie jakościowym i podobnym zaawansowaniu technicznym wszyscy muszą szukać własnych, niestandardowych sposobów na przyciągnięcie klienta. Zapowiada się
interesujący wyścig. 

Polecamy:

Rozwiń

Ferrari F12tdf

Oto kolejny rekordzista, czyli najmocniejsze w historii drogowe Ferrari z klasycznym układem napędowym. Pod maską 780 KM. 

Rozwiń

BEST CARS 2017

W tegorocznej edycji plebiscytu Best Cars nagrodą dla czytelnika jest PEUGEOT 3008 GT – zupełnie nowy model francuskiego producenta. Oddaj głos i wygraj!

AMiS 10/2016 - Spis treści

POLE POSITION

8 Skoda Kodiaq

Duży SUV Skody z silnikami o mocy 125-190 KM i napędem 4x4. W sprzedaży od 2017 r.

12 Nowości

Modele koncepcyjne Citroëna, Mercedesa i Cadillaca

16 Bezpieczeństwo

Gry komputerowe – jak wpływają na zachowanie kierowców; ustawienie fotela w aucie

20 Technologia

Wirtualne crash-testy; badania nad autami autonomicznymi

22 Finanse

Nowy rodzaj leasingu; zniżki ubezpieczeniowe dla młodych

PIERWSZA JAZDA

26 Ferrari F12 tdf

Najszybsze Ferrari z klasycznym układem napędowym

30 Kia Optima SW

Pierwsze kombii Kii w klasie średniej; bagażnik ma 550 l

32 BMW 7

Hybryda plug-in – dobiera rodzaj zasilania do warunków na drodze, oszczędzając energię

33 Suzuki SX-4 S-Cross

Po face liftingu tylko z turbodoładowanymi silnikami

34 Skoda Citigo

W wersji Monte Carlo udaje samochód sportowy

36 Jeep Wrangler

Edycja na 75-lecie marki. Z silnikiem V6 o mocy 284 KM

38 Toyota Yaris

W wersji Hybrid Selection z bogatszym wyposażeniem

39 Audi S8 Plus

Rozpędza się do 305 km/h, ma 10 trybów pracy zawieszenia

TEST

40 Maserati Levante

Pierwszy SUV Maserati – z dieslem o mocy 275 KM

46 Crossovery

Nissan Juke, Peugoet 2008 i Suzuki Vitara – dwa z silnikami turbo, jeden z wolnossącym

54 Toyota Mirai

Z wodoru i tlenu produkuje prąd. I przejeżdża 400 km

60 Auta sportowe

Mieszanka wybuchowa – Abarth 595 Competizione, BMW M2, Ford Focus RS i Porsche 911 Turbo S

68 Benzyna czy diesel

Dla czterech par aut wyliczyliśmy, czy wyższy wydatek na diesla zwróci się i kiedy

74 Nissan X-Trail

Do testu na 50 000 km staje model trzeciej generacji

TEMAT EXTRA

78 Best Cars

W 23. edycji naszego plebiscytu mamy rekordową liczbę modeli i świetną nagrodę

TECHNIKA

106 Doładowane silniki

W jaki sposób sprężarki zwiększają moc sportowych silników

112 Hybrydy Kii

Optima PHEV, pierwsza hybryda plug-in Kii, w trybie elektrycznym przejeżdża 54 km

AUTOKOMIS

114 SUV-y z drugiej ręki

5 popularnych modeli, których koszty utrzymania nie nadwerężą portfela

120 Triumph TR3

Very British – ponad 100 KM zabawy stylowym roadsterem

ADRENALINA

124 Audi RS 5 DTM

Walka na maksa wyczynowym autem: czasami jest nieludzko!

130 Wyprawa w Alpy

Harleyami i Jeepem po trasie Grand Tour of Switzerland

STAŁE RUBRYKI

135 Zapowiedzi

Renault Scénic; układy kierownicze; Seat Ateca i konkurenci

136 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, premiery