Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

W tym numerze postanowiliśmy zrobić eksperyment i sprawdzić, jak wiele radości z jazdy daje dosiadanie czterech całkiem różnych aut, które łączy tylko jedno – sportowe osiągi. Do testu trafiło wypasione kombi, w bagażniku którego bez problemu zmieścisz walizki całej rodziny wybierającej się na urlop. Pod jego maską drzemie stado 560 KM – mowa oczywiście o Audi RS6. Naprzeciw stają obdarta z niepotrzebnych dodatków Alfa 4C oraz ostre jak brzytwa Porsche Boxster GTS, które równie dobrze radzi sobie na zwykłej drodze jak na wyścigowym torze. Uzupełnieniem teamu jest Maserati GranTurismo Sport, w którym brzmienie silnika produkowanego w fabryce Ferrari przyprawia o ciarki na plecach.

Które z tych aut jest najlepsze? Uwierz mi, wybór wcale nie był prosty. Atomowe przyspieszenia RS6 nie mają sobie równych, podobnie jak precyzyjne prowadzenie Porsche, przypominające swą dokładnością ruch chirurgicznego skalpela. A Alfa? Jeśli tylko pogodzisz się z brakiem
wspomagania układu kierowniczego – docenisz surowość 4C i charakterystyczne zachowanie turbodoładowanego silnika. Maserati? Ponadczasowy wygląd i silnik są klasą samą dla siebie. Jeśli chcesz poznać naszą ocenę, zajrzyj na stronę 48. Od razu ostrzegam – nie byliśmy obiektywni.

Jeśli samochód nie jest dla Ciebie wyłącznie środkiem do przemieszczania się, spodoba Ci się nasze zestawienie 10 modeli, wyróżniających się z masy aut na ulicach. Może nie są najszybsze, może w czasach, gdy je produkowano wywoływały uśmiech na twarzy niektórych kierowców, jednak dzisiaj wszystkie zyskały status aut unikatowych i powoli stają się ginącym gatunkiem. Co ważne, ich zakup nie jest zabójczy dla portfela. Jakie to auta? Spójrz na stronę 84.

Polecamy:

Alfa 4C, Maserati GranTurismo, Audi RS6, Porsche Boxster GTS - w naszym porównaniu cztery auta sportowe, choć każdy oferujący nieco inną definicję sportu. Mała, ostra Alfa, najmocniejsze w tej stawce kombi Audi, perfekcyjnie dopracowane do dynamicznej jazdy Porsche czy może Maserati z silnikiem V8 pochodzącym od Ferrari.

Lexus NX 300h - Lexus idzie drogą obraną przez Toyotę i poszerza grono swoich hybrydowych modeli. NX to przedstawiciel niezwykle popularnego ostatnio segmentu kompaktowych SUV-ów. Czy jednak ma szansę, by rywalizować z innymi modelami segmentu premium - Audi Q5 bądź BMW X3?

AMiS 11/2014 - Spis treści

POLE POSITION

8 RENAULT ESPACE

Po premierowym pokazie w Paryżu – w piątej odsłonie francuski klasyk stał się crossoverem

12 NOWOŚCI Z PRZYSZŁOŚCI

Dzisiaj to koncepty, jutro wyjadą na drogi – od Lambo po Renault

16 DARMOWE HOLOWANIE

Żeby w razie awarii dostać pomoc, warto wykupić dobre assistance

18 BARWY SZCZĘŚCIA

Kolory aut, których nie lubią złodzieje i takie, na których nie widać rys

20 SPRAWNIE DO CELU

Jak reanimować akumulator, jak często aktualizować mapy nawigacji

22 KOMÓRKA - SZPIEG

Telefon zamontowany na stałe namierzy auto w razie kradzieży

23 KARTINGOWE ROZDANIE

Jak pokonać rywali na torze kartingowym. Rajdy coraz szybsze

PIERWSZA JAZDA

24 JEEP RENEGADE

Godny swojej marki – potrafi wiele także poza asfaltem

PIERWSZA JAZDA

28 AUDI TT

230-konny silnik, napęd Quattro i skrzynia S-Tronic – 3. generacja TT

30 MINI COOPER S

Pierwsze 5-drzwiowe Mini może być samochodem rodzinnym

31 INFINITI Q50

Model prestiżowy, ale w oczy się nie rzuca. Z silnikiem 2.0 setka w 7,2 s

32 FORD FOCUS

Zmieniony Focus wygląda jak nowy. Jeździ znacznie lepiej

34 VW TOUAREG

Face liftingu nie widać, ale czuć pod prawą stopą – V6 ma moc 262 KM

35 MITSUBISHI SPACE STAR

Spore wnętrze wyczerpuje listę jego zalet. Za dużo pali, za dużo kosztuje

TESTY

36 LEXUS NX 300H

Pozwala śledzić kierowcy przepływ energii na ekranie. Udany, hybrydowy konkurent dla aut z dieslem

42 X-TRAIL I CHEROKEE

SUV Nissana jest obszerniejszy, a Jeepa żwawszy w zakrętach

48 4 RAZY NA SPORTOWO

Alfa 4C, Maserati Gran Turismo, Audi RS6 i Porsche Boxster – w każdym sport smakuje inaczej

56 KOMBIVANY

Bywają lepsze niż zwykłe kombi – w teście Ford Tourneo Connect, Mercedes Citan i VW Caddy

62 PEUGEOT PO 50 000 KM

Z dieslem 1.6 Peugeot 308 spalił średnio 6,5 l/100 km

TECHNIKA

68 TEST OPON ZIMOWYCH

10 gum w rozmiarze 205/55 R 16 – przeczytaj zanim kupisz

74 JAZDA JESIENIĄ

Jak widzieć i być widzianym w deszczu i po zmroku

76 LASEROWE REFLEKTORY

Nowy rodzaj diod oświetla drogę znacznie lepiej niż tradycyjne

OKAZJE RYNKOWE

84 ZAINWESTUJ W PRZYSZŁOŚĆ

10 używanych modeli, które dziś kupisz bez problemu, a które jutro mogą stać się poszukiwanymi klasykami.

90 AUTA PO WYNAJMIE DŁUGOTERMINOWYM

Warto się za takimi rozejrzeć, jeśli zależy Ci na używanym aucie ze sprawdzoną historią i regularnie serwisowanym

92 TOYOTA LAND CRUISER 120 Z LAT 2002-2010

Drogi, luksusowy, ale też o prawdziwie terenowych możliwościach. Na bezdrożach lepszy niż na asfalcie – Land Cruiser.

94 PANDA CZY PICANTO - KTÓRE WYBRAĆ

Obydwa maluchy świetnie spisują się w mieście, na trasie wygrywa Kia, bo ma żwawszy silnik. Za to Fiat jest tańszy w utrzymaniu.

96 ŁOWCA OKAZJI - VAN NIE TYLKO DLA RODZINY

Szymon chce być pewny, że zawsze wszystko zmieści do auta. Pomagamy wybrać między S-Maxem, Freemontem a Espace’em.

98 SEAT LEON - TYPOWE USTERKI

W zestawieniach najmniej awaryjnych aut wypada dosyć blado, ale niektóre jego przypadłości dotyczą całej rodziny VW.

ADRENALINA

100 WYŚCIG SPRZED 100 LAT

Jazda zabytkowym Mercedesem uświadamia, że kierowcy sprzed pierwszej wojny nie mieli lekko

106 AUTA JAK OBRAZY

Nadwozia BMW potraktowane jak malarskie płótno, i to przez artystów światowej sławy

STAŁE RUBRYKI

111 W NASTĘPNYM NUMERZE

Pierwsze jazdy nowymi Mondeo, Passatem, Corsą i Fabią; test porównawczy małych aut; wpływ szerokości opon na właściwości jezdne samochodu

112 CENY NOWYCH AUT

Według rankingu modeli najpopularniejszych na polskim rynku