Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

Obyś żył w ciekawych czasach, powtarzała moja babcia. No i stało się. Bo kto by przypuszczał, że drugi po Toyocie koncern motoryzacyjny świata – Volkswagen – dopuści się oszustwa. Walka gigantów jest bardzo zacięta. W ubiegłym roku najwięcej aut wyprodukowała właśnie Toyota, VW był drugi. W tym roku (dane za pierwszych 6 miesięcy) role się odwróciły. To VW szedł „na mistrza”. Ale coś mi podpowiada, że dobra passa się skończyła. A może nie?Przerabiała to Toyota i wiele innych firm, które w bardziej lub mniej świadomy sposób grały nie fair z klientami. Przykładem mogą być awarie pedałów w japońskich autach. Co prawda nikt nie udowodnił Toyocie winy, ale akcja serwisowa przez nią przeprowadzona była największą w historii motoryzacji. A w tym samym roku, w którym ją ogłoszono, wyniki sprzedaży okazały się lepsze niż rok wcześniej! VW stracił teraz jednak coś więcej – zaufanie.

Jeśli nadal nie wiesz, o co chodzi w „Dieselgate”, polecam nasz „Gorący temat” (str. 8). Wyjaśniamy, jak samochód rozpoznawał tryb testowy i dlaczego tak łatwo zmanipulować wyniki pomiarów. Natomiast świat prawdziwie niskich emisji przedstawiamy w „Zielonym Grand Prix”. Zebraliśmy 12 najciekawszych samochodów z alternatywnym napędem, zestawiliśmy w pary i poddaliśmy ocenie. Który wybrać? Podpowiadamy w naszym tekście na stronie 40. A jak już ochłoniecie od nadmiaru elektronów, polecamy test najnowszych japońskich crossoverów. Naprzeciw siebie stają Honda HR-V i Mazda CX-3. Pierwsza to niegdysiejszy prekursor segmentu, druga – debiutantka. Wynik testu może zaskakiwać (str. 54.). Podobnie jak koszty utrzymania samochodu. Zastanawiałeś się, ile przez całe życie wydasz na cztery kółka? My policzyliśmy i o mało nie dostaliśmy zawału (str. 18). Na deser polecam specjalne wydanie „amis” – „Porsche 911”. Kompendium wiedzy i mocna dawka adrenaliny o kultowym modelu. Idealne na półkę obok encyklopedii. 

Polecamy:

Zielone Grand Prix. Takiego testu jeszcze nie było. Do walki stanęło aż 12 ekologicznych aut, elektrycznych oraz hybryd. W teście zobaczysz przeróżne modele - od dostawczego Renault Kangoo Z.E. do supersportowego BMW i8.

Test nowego Forda Mustanga V8. Amerykański muscle car wreszcie oficjalnie w Polsce. W nasze ręce wpadł wściekły żółty egzemplarz z jedynie słusznym silnikiem 5-litrowym V8. Bulgot spod maski, ponad 400 KM i cena w granicach dobrze wyposażonego Passata.

AMiS 11/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 JAK MANIPULOWANO

Na czym polegał techniczny trick Volkswagena z silnikami Diesla

10 RENAULT MÉGANE

Zupełnie nowe Mégane, z nowym dieslem zużywającym 3,3 l/100 km

14 NOWE MODELE

Tesla Model X, Porsche Mission E i Mini Superleggera, czyli auta elektryczne i hybrydy atakują

16 SERWIS

Jaki sprzęt warto mieć w garażu – nie tylko na jesienną niepogodę

18 FINANSE

Ile kosztuje utrzymanie auta; kiedy odmówią Ci wypłaty z OC i AC

20 GADŻET

Niemnące marynarki – w sam raz do auta; nowe gry komputerowe

PIERWSZA JAZDA

22 BMW 7

Tu rządzą luksus i elektronika. Do sprzedaży wchodzi BMW 7 szóstej generacji

28 VW PASSAT ALLTRACK

Z seryjnym napędem na cztery koła i trybem jazdy „off-road”

29 NISSAN PULSAR

Wszystko w nim jest poprawne, ale nic wybitne. Ma duże wnętrze

30 MINI CLUBMAN COOPER S

Długi jak jamnik, pojemny jak kompakt, prowadzi się jak gokart

32 PEUGEOT 208

Odświeżony już po trzech latach, ma nowe silniki i te same wady

33 FORD MONDEO VIGNALE

Słowo „Vignale” od teraz oznacza u Forda najbardziej luksusową odmianę modelu

TESTY

34 FORD MUSTANG

Zachwyca osiągami i wyglądem – ma silnik V8 o mocy 421 KM

40 ZIELONE GRAND PRIX

12 aut z alternatywnym napędem. Porównujemy parami hybrydy oraz samochody elektryczne

54 HONDA HR-V, MAZDA CX-3

Dwa nieduże SUV-y z dieslami. Mazda ładniejsza, Honda większa w środku i sprawniejsza na drodze

60 TOYOTA AVENSIS

Wygodne auto na dalekie dystanse; na tle konkurencji się nie wyróżnia. Test wersji 2.0

66 OPEL CORSA

Koniec testu na dystansie 50 tys. km i żadnych usterek

TECHNIKA

72 OPONY ZIMOWE

Testujemy opony 10 marek w rozmiarze 225/50 R17

AUTOKOMIS

78 MERCEDES SEC

Debiutował w 1981 r.; pod aluminiową maską ma silnik V8. Przejażdżka jednym z najbardziej luksusowych aut z tamtych lat.

82 PEUGEOT 508

Komfortowe i pojemne auto z kilkoma usterkami. Sprawdzamy trzyletni egzemplarz z silnikiem 2.0 HDI i ceną 45 tys. zł.

86 NAJCZĘŚCIEJ KUPOWANE

Na liście najpopularniejszych aut używanych królują modele niemieckie. Doradzamy, które wersje wybrać, a które omijać.

89 KTÓRY WYBRAĆ?

Focus świetnie jeździ i ma precyzyjny układ kierowniczy, Civic – przestronne wnętrze i ogromny bagażnik.

ADRENALINA

92 ABARTH 695 BIPOSTO

Mały Abarth robi setkę w 5,9 s, jak Porsche Cayman z silnikiem o mocy 275 KM

98 ARIEL ATOM

Nie ma drzwi ani szyb, ma za to 300-konny silnik. Ekstremalna przejażdżka na Torze Poznań

STAŁE RUBRYKI

103 W NASTĘPNYM NUMERZE

Test porównawczy Audi Q7, Mercedes GLE, BMW X5 i Porsche Cayenne; pierwsza jazda wodorową Toyotą Mirai; Audi A4 kombi

104 CENY NOWYCH AUT

Ranking sprzedaży, premiery nowych modeli, koszty utrzymania