Od redaktora:

Adam Majcherek

Rozwiń

Spieszmy się kochać samochody, którymi możemy sami kierować, i które mają silniki spalinowe – długo już takie nie będą. Podczas Wystawy Samochodowej w Paryżu producenci zgodnie przyznawali, że przyszłość motoryzacji to coraz wydajniejsze napędy elektryczne i zastępowanie kierowców robotami.

Opel pokazał Amperę, która dziś na jednym ładowaniu przejeżdża do 400 km, VW w przyszłym roku wprowadzi do sprzedaży elektrycznego Golfa o zasięgu 300 km, a w 2020 – 600 km. Mercedes zaprezentował nową submarkę, która za kilka lat ma mieć swój elektryczny model w każdym segmencie rynku. Azjatyccy producenci wydają się bardziej zachowawczy – stawiają na hybrydy zwykłe i te ładowane z gniazdka elektrycznego, czyli typu plug-in. Ale też nie mają wątpliwości, że trzeba się przyzwyczajać do myśli, że nie będziemy się już wozić, lecz będziemy wożeni. Nawet sam Akio Toyoda, prezes Toyoty, który nie raz powtarzał jak uwielbia prowadzić auta i kocha rajdy samochodowe, pojawił się na Wystawie w Paryżu, by obwieścić, że jego firma zawiązała sojusz z Microsoftem i będzie pracować nad autami jeżdżącymi autonomicznie. Volkswagen pokazał koncepcyjny model, w którym kierownica chowa się w kokpicie, a kierowca może rozłożyć gazetę i zamiast prowadzić auto, zająć się lekturą. I to podobno już w 2025 r. W Mercedesie usłyszeliśmy, że technologicznie są gotowi do zbudowania pojazdu autonomicznego, czekają tylko na zmiany w przepisach, pozwalające na wprowadzenie takich aut na rynek. Jesteśmy przekonani, że dla wielu kierowców to świetne wiadomości. Skończą się stresujące przejazdy przez nieznane miasta, czas podróży będzie można wykorzystać zajmując się pracą lub lekturą. A my? Wyciskamy z aut, ile się da i póki się da. Robimy to już ćwierć wieku i chcemy robić jak najdłużej – ale o tym więcej za miesiąc w jubileuszowym wydaniu „auto motor i sport”.

Polecamy:

Rozwiń

Testo opon zimowych 2016

Kompaktowe SUV-y wyjątkowo dobrze nadają się do zimowych eskapad. Nasz test pokazuje, na jakich oponach bezpiecznie można podjechać takim autem pod wyciąg. Sprawdzamy też, ile są warte opony całoroczne.

Rozwiń

Porównanie 6 SUV-ów

Samochody wiadomo których marek są opisywane najczęściej – tych, które sprzedają najwięcej. Dlatego dziś oddajemy głos markom z drugiej linii, niej oczywistym, ale być może właśnie dlatego nawet ciekawszym. Na parkingu Jeep, Lexus, Range Rover, Seat, Subaru i Suzuki.

AMiS 11/2016 - Spis treści

POLE POSITION

8 Nissan Micra

W nowej wersji stał się większy i ciekawszy stylistycznie

12 Nowości

Kilka modeli, które pojawią się za parę lat, klasyczne kompakty i mnóstwo crossoverów

20 Bezpieczeństwo

Drobne zmiany w przepisach, które mogą uratować życie

22 Finanse

Koniec umowy kredytowej – zwrócić auto, czy wykupić?

24 Gadżet

Kombinezon kierowcy wyścigowego; bezprzewodowe ładowanie smartfona w aucie

PIERWSZA JAZDA

26 Renault Scénic

Podobny do crossovera, niezbyt przestronny w środku

32 Audi TT RS

Z mocą 400 KM jest szybsze od Carrery S – setka w 3,7 s

34 Seat Leon

Wersja FR z pakietem Aero i silnikiem o mocy 180 KM

35 Toyota Proace

Osobowa odmiana auta dostawczego – dla 8 osób

38 Jeep Renegade

Wygląda jak zabawka, ale zajedzie dalej niż crossovery

39 Kia Cee’d kombi

Po raz pierwszy z dieslem z 7-biegową przekładnią

42 Opel Mokka X

Po face liftingu w nieco zmienionej stylistyce

44 Hyundai Santa Fe

W wersji Tour de Pologne ma diesla, automat i napęd 4x4

TEST

46 Crossovery

6 modeli – od Seata Ateki po Range Rovera Sport

54 Honda NSX

Z czterema silnikami o łącznej mocy 581 KM. Setka w 3,4 s

60 Luksusowe limuzyny

Volvo S90 kontra konkurenci od Audi, BMW, Mercedesa i Jaguara. Prestiż i wygoda

68 Ford S-Max

Po 50 tys. km: funkcjonalny i bezawaryjny. Średnio w teście zużył 8,7 l paliwa na 100 km

TEMAT EXTRA

74 Volkswagen i sport

RSMŚ, Rajd Dakar, Formuła V – VW jest obecny w sporcie od 50 lat

TECHNIKA

80 Test opon zimowych

W rozmiarze 215/60 R 17 do SUV-ów; także całoroczne

86 SUV-em w teren

Technika jazdy poza asfaltem. Co trzeba wiedzieć o aucie, co zabrać ze sobą w teren

AUTOKOMIS

90 Golf i jego konkurenci

Dacia Duster, Fiat Bravo, Lexus IS i Peugeot 3008

96 Skody Fabia i Octavia

Łącznie oba modele występują w prawie 200 wersjach. Radzimy, które wybrać

ADRENALINA

100 Mercedes i Bentley

Po 86 latach stają do walki jak niegdyś w Le Mans

106 Dookoła Islandii

Wyspa dzika z natury, my wybraliśmy się tam kabrioletem

STAŁE RUBRYKI

111 Zapowiedzi

Tesla Model X; Peugeot 3008; jeździmy 1000-konnym autem Kuby Przygońskiego; Audi Q2

112 Ceny nowych aut

Ranking sprzedaży, premiery