Od redaktora:

Red. nacz.
Juliusz Szalek

Rozwiń

Motoryzacja to wielkie emocje. Nikt co do tego nie ma wątpliwości. Ekscytujemy się kształtami, dźwiękiem i osiągami samochodu. Dzielimy się własnymi odczuciami, spostrzeżeniami i wrażeniami z jazdy. Podniecamy się informacjami, w ile sekund auto przyspiesza i na ilu metrach hamuje. I tu zaczynają się kłopoty. Bo, by stwierdzić jednoznacznie, że jeden samochód jest lepszy od drugiego, potrzeba twardych danych. Tych z lubością dostarczają nam producenci. Mierzą, ważą i liczą. Jak? Zgodnie z normami.Kłopot w tym, że normy nie do końca odzwierciedlają rzeczywistość.

Owszem, pomiary producenta przydają się, ale bardziej jako dane porównawcze. Bo ile paliwa zużyje samochód na co dzień, można dowiedzieć się dopiero z testu. Właśnie po to są żmudne procedury i powtarzanie pomiarów po dziesięć razy. Po to setki kilometrów przejechanych w różnych warunkach i przez różnych kierowców. Po to w redakcyjnej szafie miara, sonometr i driftbox. Dlatego z zainteresowaniem, ale i nieufnością podeszliśmy do informacji, że Toyota Mirai, jedno z pierwszych seryjnie produkowanych aut na wodór zużywa na każde 100 kilometrów 0,69 kg tego paliwa. Sprawdziliśmy to i uzyskaliśmy wynik niemal dwukrotnie wyższy (1,3 kg/100 km), choć i tak jesteśmy pod wrażeniem napędu wodorowego (str. 24). Przetestowaliśmy też najnowszą Astrę. Hamuje świetnie, pali niewiele, przyspiesza już nieco gorzej (str. 38). Miejsce na emocje zostawiliśmy sobie w dziale adrenalina. Tym razem pojechaliśmy na szkolenie AMG Driving Academy, gdzie pod okiem polskiego instruktora, Janusza Dudka, podnosiliśmy umiejętności jazdy na torze (str. 102), a wracając, zahaczyliśmy o przełęcz Stelvio. Tam trenowaliśmy Alfę Romeo 4C Spider (str. 106). Miłej lektury.  

Polecamy:

Test Opla Astry V. Sprawnie przeskakuje z zakrętu w zakręt, dobrze hamuje,
ma sporo miejsca także z tyłu i nieźle wygląda. Opel szykuje nową Astrę do ostrego wejścia na rynek. W teście sprawdzamy, czy warto ją kupić.

Używane BMW 5 Touring E61. Popularna BMW „piątka” jest już w zasięgu finansowych możliwości statystycznego Polaka, ale jej serwisowanie niekoniecznie. Sprawdzamy, co psuje się w BMW Serii 5 poprzedniej generacji.

AMiS 12/2015 - Spis treści

POLE POSITION

8 BMW M2

Wygląda jeszcze agresywniej niż starsi bracia spod znaku M

12 NOWE MODELE

Modele koncepcyjne – coraz więcej aut autonomicznych

16 SERWIS

Jak się ustrzec kosztownych usterek; co to jest AdBlue

18 BEZPIECZEŃSTWO

Czym grożą zużyte opony; czy warto kupić używany fotelik dla dziecka

22 FINANSE

Ile zapłacisz za brak aktualnych dokumentów samochodu

PIERWSZA JAZDA

24 TOYOTA MIRAI

Pierwszy seryjny samochód zasilany wodorem. Setka poniżej 10 sekund

28 LEXUS GS F

Najmocniejszy model tej marki, konkurent BMW M5 i Klasy E AMG

29 SSANGYONG TIVOLI

Mało znany crossover z napędem 4x4, teraz także z silnikiem Diesla

30 AUDI A4 AVANT

Przewidywalne – pod względem jakości, właściwości jezdnych i ceny

32 PEUGEOT 308

GTI to najostrzejsza odmiana tego modelu, pod maską 270 koni

33 FORD FOCUS KOMBI

Po face liftingu i z nowym turbodieslem 1.5 – w trasie pali 5 l/100 km

34 NISSAN JUKE-R

Z techniką sportowego GT-R-a. Silnik V6 i setka w trzy sekundy

35 CITROËN BERLINGO

Ma lekko zmienione nadwozie i nowego turbodiesla 1.6

36 SKODA SUPERB

Najnowszy i najdroższy model Skody – kombi z 280-konnym silnikiem i napędem 4x4

TESTY

38 OPEL ASTRA

Ładniejszy i przestronniejszy; z silnikiem 1.0 zaskakująco dynamiczny

44 3 KOMPAKTY

Subaru Levorg, Audi A3 i Volvo V40 – podobna moc, różne charaktery

50 LUKSUSOWE SUV-Y

Z sześciocylindrowymi dieslami o mocy ok. 260 KM, napędem 4x4 i ceną około 300 tys. zł

58 MX-5 VS MINI COOPER S

I Mazda, i Mini istnieją po to, by dawać radość z jazdy. Każde robi to w nieco inny sposób

64 CITROËN C4 CACTUS

Po przejechaniu 50 tys. km wiemy, że jest bezawaryjny, ale nie każdemu kierowcy się spodobał

70 RENAULT KADJAR

Z dieslem 1.6 i napędem 4x4 na starcie testu długodystansowego

TEMAT NUMERU

74 PODSUMOWANIE ROKU

12 najważniejszych wydarzeń w motoryzacyjnym świecie

TECHNIKA

82 DESIGN A PRAWO

Wymogi jakie musi spełnić nowy model, by mógł wyjechać na ulice

84 SAFETY FIRST

Jak może wspomóc kierowcę najnowsza elektronika

86 OLEJ SILNIKOWY

Smaruje i chłodzi, nawet gdy jego temperatura sięga 230 stopni

AUTOKOMIS

88 LINCOLN MARK III

Kultowym Continentalem sprzed 46 lat niełatwo trafić w zakręt, ale wszyscy się za nim oglądają.

92 BMW 5 TOURING (E61)

Lepiej omijać egzemplarze z dużymi silnikami i zwrócić uwagę czy działa elektronika.

96 ZAKUPY W KOMISIE

Komisy coraz częściej odkupują używane auta za gotówkę i oferują ubezpieczenie naprawy.

99 C3 CZY MOŻE 207?

Citroën ma większe wnętrze i bagażnik, Peugeot lepiej jeździ. Ładnie wyglądają oba.

100 ŁOWCA OKAZJI

Pani Joanna potrzebuje małego auta z solidnym zawieszeniem. Pomagamy wybrać.

ADRENALINA

102 SZKOŁA JAZDY AMG

Na legendarnym torze w Spa próbujemy sportowej jazdy na maksa

106 WSPINACZKA 4C SPYDER

Włoski kabriolet zabieramy na Stelvio – królową przełęczy

STAŁE RUBRYKI

111 W NASTĘPNYM NUMERZE

Jeździmy nowymi modelami Renault – Mégane i Talismanem, test porównawczy popularnych kompaktów

112 CENY NOWYCH AUT

Według rankingu modeli najpopularniejszych na polskim rynku