Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

100 lat BMW i Vision Next 100 Concept

BMW świętuje 100. urodziny. Firma, która swoje korzenie zapuszczała w branży lotniczej, stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych świata. Oto krótka historia marki i jej plany na przyszłość.

Konrad Maruszczak 2016-03-07

Gustav Otto i Karl Rapp 7 marca 1916 roku złożyli w urzędzie w Monachium dokumenty związane z nową działalnością w branży lotniczej. Na początku firma zajmowała się budową silników do samolotów, a poważne prace nad samochodami zaczęły się pod koniec lat 20.

22 marca 1929 roku BMW wyprodukowało pierwszy seryjny samochód oznakowany swoim biało niebieskim logo - 3/15 PS. Nie była to
 konstrukcja samodzielna, bo auto bazowało na brytyjskim Austinie Seven. Przez kolejne lata powstały nowe modele, ale dopiero w 1933 roku pojawiła się całkiem nowa, autorska konstrukcja - BMW 303 z 1,2-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem.

Mimo rosnącego popytu na silniki lotnicze, rozwijanie samochodów trwało. W 1936 roku BMW pokazało sportowego roadstera - 328. Auto wyróżniało się aerodynamicznym nadwoziem i mocnym silnikiem, osiągało też sukcesy w sportach motorowych np. w Mille Miglia.

W czasie II Wojny Światowej całe siły przerobowe skierowano do lotnictwa. Na koniec wojny praktycznie całkowicie zniszczoną fabrykę przejęły wojska alianckie. Po wojnie BMW zajmowało się naprawą pojazdów wojsk amerykańskich, a także produkcją części zamiennych i narzędzi rolniczych, a później motocykli. W 1951 roku pojawił się pierwszy powojenny samochód - 501. Był to luksusowy sedan z jednostką V8. Trzy lata później pojawił się następca, model 502, z pierwszym na świecie aluminiowym silnikiem V8. Luksusowy charakter marki podtrzymywał sportowy roadster 507, który obecnie jest jednym z najdroższych modeli BMW świata.

Auta z biało niebieskim logo niezbyt wpasowywały się w charakter zniszczonej Europy, dlatego marka potrzebowała pojazdu "dla ludu". Tak powstała Isetta, sprytny mały samochodzik, do którego wsiadało się otwierając cały przód pojazdu. Jednak nawet dobra sprzedaż małego auta nie uchroniła marki przed kryzysem.

Mimo wielu przeciwności i problemów finansowych, BMW zachowało swoją niezależność i weszła na rynek z "Nową Klasą". BMW 1800 i BMW 2000 osiągnęły duży sukces, który został spotęgowany przez zwycięstwa w wyścigach modyfikowanych samochodów seryjnych.

Zdecydowanie zasłużonym dla marki człowiekiem był Eberhard von Kuenheim, który przez ponad 20 lat (1970-1993) powiększył obrót 18-krotnie do ok. 28 mld niemieckich marek, produkcja samochodów osobowych wzrosła czterokrotnie, a motocykli trzykrotnie. To wtedy marka zyskała światową sławę i urosła do rangi giganta motoryzacyjnego.

Największy sukces przyniosły marce modele Serii 3, 5 oraz 7. W końcówce lat 90. zaprezentowano także pierwszego SUV-a. Dziś do BMW należą takie marki jak Rolls-Royce, czy MINI.

Z okazji swojej 100. rocznicy zaprezentowało koncept Vision Next 100, zapowiadający kolejne wizje tego, co Bawarczycy szykują na następne stulecie. Futurystyczny sedan ma bardzo aerodynamiczne kształty, co wpływa na bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx 0,18. Oczywiście zastosowano tutaj technologie autonomiczne. Ciekawostką jest "żywa geometria", która umożliwia intuicyjne sterowanie funkcjami w aucie za pomocą gestów.

BMW pokaże jeszcze trzy inne koncepty: Rolls-Royce Grand Sanctuary w czerwcu oraz później MINI i motocykl BMW.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij