Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

15 lat BMW Serii X

Wszystko zaczęło się w roku 1999. Wtedy światło dzienne ujrzało BMW X5, pierwszy SUV bawarskiej marki. Niemcy świętują 15. urodziny i ponad 3 miliony sprzedanych "iksów".

2014-10-16

Powstanie BMW X5 wywołało burzę wśród fanów marki. Do tej pory, BMW, znane ze sportowych sedanów i szybkich kombi postanowiło wyprodukować terenówkę. A przynajmniej tak wtedy o niej mówiono. Tak naprawdę był to SAV (Sport Activity Vehicle), czyli samochód o podniesionym nadwoziu, ale o właściwościach jezdnych dobrego sedana, czy hatchbacka. Udało się, X5 okazało się BMW z krwi i kości.

Projekt okazał się na tyle udany, że z czasem dołączały do niego kolejne modele: X3 (2003), X6 (2007), X1 (2008) i najnowsze X4 (2014). Dziś BMW świętuje ponad 3,3 miliony sprzedanych egzemplarzy.

Przez 15 lat powstało wiele odmian BMW Serii X. Protoplastą jest BMW X5, zaprezentowane w 1999 roku bazowało na Serii 5. Było stworzone jeszcze w czasach "nieekologicznych", więc najmniejszy motor miał 6 cylindrów i 3 litry pojemności. Dziś w sprzedaży jest już trzecia generacja modelu. Po raz pierwszy pod maskę X5 trafił silnik 4-cylidrowy, jest nim diesel o mocy 218 KM. Najmocniejsza odmiana X-piątki, też diesel, to 3-litrowe, 6-cylindrowe triturbo w wersji X5 M50d.

Kolejnym modelem było BMW X3. Wprowadzone 4 lata po pierwszym SUV-ie BMW, odniosło nie mniejszy sukces niż większy brat. Od czterech lat w sprzedaży jest druga generacja SUV-a klasy średniej. Napędzają go silniki 4- i 6-cylindrowe o mocach od 150 do 313 KM.

W 2008 roku przyszedł czas na SUV-a w nadwoziu o linii coupe. I tak powstało X6. W większości oparte na modelu X5, "szóstka" jest nacechowana bardziej sportowo i bardziej na ubite drogi. Linie nadwozia są bardziej obłe i łagodne niż w X5. W BMW X6 są tylko 3 silniki. 3-litrowy diesel w odmianach xDrive30d i xDriveM50d oraz 5-litrowe V8 w xDrive50i.

Po wprowadzeniu luksusowej i drogiej X-piątki i X-szóstki oraz pośredniej X-trójki, przyszedł czas na małego, oszczędnego "iksa". I tak w 2008 roku pojawiło się BMW X1. Jest to obecnie najstarszy model w rodzinie X, bowiem od czasu premiery nie przeprowadzono w nim większych zmian. Wszystkie silniki w BMW X1 mają cztery cylindry, najsłabszy z nich, diesel, ma pojemność dwóch litrów i moc 116 KM. Z drugiej strony oferty stoi X1 xDrive28i, czyli mocarny 2-litrowy motor o mocy 245 KM. W tej wersji mała "beemka" przyspiesza do setki w takim samym czasie co 15-letnie M5.

Najnowszym dzieckiem BMW Serii X jest podobne, ale mniejsze od X6, średnie X4. Jest oparte głównie na X-trójce, ale ma inną karoserię. Kształty są bardziej sportowe i mniej toporne niż w X3. Paleta silników jest ta sama. Głównym konkurentem BMW X4 jest Porsche Macan i Range Rover Evoque.

W historii BMW Serii X były jeszcze takie modele jak X5 M i X6 M. Skonstruowane przez sportową dywizję BMW M GmbH, SUV-y, były napędzane silnikiem z M5, czyli 4-4litrową V-ósemką o mocy 555 KM. Auta jednak okazały się trochę bezcelowe i póki co nie doczekały się następcy.

Spory sukces pięciu modeli w palecie "iksów", zachęca Niemców do pracy nad kolejnymi modelami. W przyszłości "Bawarczycy" chcą pokazać luksusowe X7, bazujące na limuzynie Serii 7.

Dziś prawie co trzecie sprzedane BMW pochodzi z Serii X. Obecnie "iksy" produkowane są w Spartanburgu i w Południowej Karolinie.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 294 300 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Już w połowie lat 80. zaczęto pracę nad projektem "X". BMW zaczęło eksperymentować z SUV-ami i serią X, kiedy jeszcze w Europie nikt o nich nie myślał.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-16 12:49:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij