Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

30 lat Seata Ibizy

Z linii montażowej w Martorell zjechał 5-milionowy Seat Ibiza. Przy okazji Seat w tym roku świętuje 30-lecie wprowadzenia modelu Ibiza na rynek.

2014-10-23

Seat Ibiza po raz pierwszy pojawił się w Paryżu w 1984 roku. Można powiedzieć, że był to pierwszy 100-procentowy Seat. Ibiza nie korzystała już z podzespołów Fiata, jak to miało miejsce wcześniej. I być może właśnie dlatego odniosła taki sukces - 5 mln sprzedanych egzemplarzy.

Przez ten czas powstały cztery generacje i wiele modeli koncepcyjnych. Pierwsza była Ibiza Cabrio od Proto Design w 1986 roku. Jej projektantem był Elias Bacoulas. W kolejnych latach zaprezentowano Ibizę Cabrio od ASC i prototyp New Style w 1991 roku. Niestety żaden z prototypów z otwartym dachem nie doczekał się wersji produkcyjnej.

Ibiza Vaillante został zbudowana i zmodyfikowana z pomocą zespołu Seat Sport. Pod maską znalazł się silnik znany z Leona Cupry – turbodoładowane 1.8 o mocy 240 KM. Niestety i ten koncept nie znalazł się na liście aut dopuszczonych do produkcji seryjnej.

Kolejnym konceptem była Ibiza SportCoupé Bocanegra. Czarny pas z przodu, masywne zderzaki i sylwetka coupé dodawały mu agresywności. Ibizę Bocanegra napędzał silnik 1.4 TSI z 7-stopniową skrzynią DSG. Tym razem auto tak się spodobało, że trafiło do produkcji w limitowanej edycji Seat Ibiza Bocanegra.

W 2009 roku we Frankfurcie Seat zaprezentował prototyp IBZ – projekt na rodzinne auto ze sportową nutą. Jego głównym zadaniem było połączenie komfortu, funkcjonalności i sportowego stylu. Ten model prawdopodobnie był inspiracją do stworzenia Ibizy ST, czyli kombi.

Seat Sport

Seat Ibiza zasłużył się też w sporcie motorowym. Trzy tytuły rajdowego mistrza świata w latach 1996, 1997 i 1998 - to już coś.

Już rok po debiucie Ibizy I generacji powstała dywizja Seata Sport. Tuż po jego powołaniu zbudowano dwa modele: Seat Ibiza Copa na Rajdowe Mistrzostwa Hiszpanii na asfalcie i Ibiza Bimotor na drogi żwirowe. Rozwiązania wersji Bimotor pozwoliły mu konkurować z bardziej wydajnymi autami. Dwa silniki – jeden z przodu, drugi z tyłu – napędzały obie osie i zwiększyły moc samochodu ze 140 do 280 KM. Dzięki nim, kierowca Josep María Serviá mógł wygrywać kolejne rajdy.

Dopiero druga generacja Ibizy odniosła spory sukces. W 1994 roku w wersji 2.0 GTI służyła jako podstawa auta, które startowało w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii, a w 1995 roku – także w Mistrzostwach Świata. Trzecie miejsce w Rajdzie Portugalii i zwycięstwo w Grecji pozwoliło poważnie myśleć o przyszłych startach w klasie aut 2-litrowych. Seat opracował model Ibiza Kit Car, który w 1996 roku zdobył dla marki tytuł Mistrza Świata. To tylko zachęciło do dalszych działań. W następnym roku Seat skonstruował nowe auto - Ibizę Kit Car EVO 2 – i ponownie sięgnął po mistrzostwo w kategorii aut 2-litrowych. W 1998 roku udało się po raz trzeci z rzędu zdobyć tytuł mistrza. Później Ibiza wycofała się z rajdów.

W ostatnich latach Seat zaczął eksperymentować na torach wyścigowych. W Wyścigach WTTC doskonale spisuje się Leon, któremu marka zawdzięcza wiele sukcesów. Mimo to powstało jeszcze kilka wyścigowych wersji Ibizy. W 2011 roku światło dzienne ujrzała Ibiza SC Trophy, powstała na bazie Cupry. Model zbudowano z przeznaczeniem na tor wyścigowy i wyposażono w 180-konny silnik oraz 7-stopniową skrzynię DSG. W aucie zmodyfikowano także wał korbowy oraz umocniono i obniżono wagę zawieszenia.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij