Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.0

40 lat VW Polo - wszystkie generacje

Cztery dekady temu pojawił się Volkswagen Polo. Od tamtej pory poznaliśmy pięć generacji modelu, a teraz to jeden z najpopularniejszych modeli VW. Przy okazji 40. urodzin postanowiliśmy zrobić przegląd wszystkich generacji małego wolfsburczyka.

2015-04-14
VW Polo GTI

VW Polo I

Pierwsze Polo pojawiło się w 1975 roku w Genewie. Podstawowa wersja otrzymała mały silniczek 0.9 o mocy zaledwie 40 KM i kosztowała 7500 marek. Podstawowa wersja wyróżniała się szarymi, matowymi zderzakami, bogatsza wersja L miała chromowane. W 1977 roku do palety dołączył mocniejszy 1,1-litrowy motor o mocy 50 KM. W tym samym roku pojawiła się wersja sedan (VW Derby) z dużym 515-litrowym bagażnikiem. Klienci zaczęli narzekać na zbyt słabe silniki, dlatego do oferty Polo dołączył silnik 1.3 o mocy 55 KM i 96 Nm. Do 1981 roku wyprodukowano ponad pół miliona sztuk.

 

VW Polo II

Na początku lat 80. pojawiła się druga odsłona małego VW. Auto zyskało bogatą paletę silników, począwszy od litrowej benzyny przez silnik 1.3 (także w wersji G40) na dieslu 1.4 skończywszy. Drugie Polo występowało w wielu wersjach wyposażenia, w trzech wariantach nadwozia: hatchback, coupe, sedan (Classic). W 1985 roku Polo G40 z silnikiem 1.3 o mocy 115 KM pobiło rekord świata na torze testowym Ehra-Lessin, osiągając średnią prędkość 208 km/h. To było najlepsze osiągnięcie w klasie aut z silnikami 1300. Trzy lata później pojawiła się oszczędna wersja z dieslem 0.9 pod maską. Auto miało bardzo nowoczesną konstrukcję: bezpośredni wtrysk paliwa, recyrkulator spalin, a także automatyczny system odłączania sprzęgła podczas jazdy bez gazu. W październiku 1990 roku Polo przeszło facelifting. Poprawiono jakość użytych materiałów, a także w wersjach Fox, CL, GT i GT40 wzmocniono silniki.

 

 

VW Polo III

W 1994 pojawiła się trzecia odsłona małego VW. Auto w standardzie otrzymało 5-biegową skrzynię, opcjonalnie można było zamówić 4-stopniowy automat. Polo trzeciej generacji zbudowano na płycie Seata Ibizy i po raz pierwszy zadebiutowała wersja kombi (Variant). Pojawiła się też wielokolorowa odmiana Harlekin. Pod maskę Polo trafił duży, jak do tak małego modelu legendarny silnik 1.9 TDI (64, 68, 90 i 110 KM). W sportowym wariancie GTI pod maską znalazł się motor 1.6 o mocy 120 KM. W 1999 roku przeprowadzono facelifting, unowocześniono lampy i zderzaki, a także przekonstruowało nieco deskę rozdzielczą. Trzecią generację Polo produkowano do 2001 roku i przez ten czas sprzedano 645 tys. egzemplarzy.

 

 

VW Polo IV

Auto zbudowano na wspólnej płycie podłogowej ze Skodą Fabią i Seatem Ibizą. Auto zaprezentowano w 2001 roku, paletę silników otwierał 3-cylindrowy motor 1.2 o mocy 54 KM. Tę generację Polo produkowano na trzech kontynentach: w Europie, Azji i Afryce Południowej. W RPA auto nazywało się Polo Vivo. Z polskiego rynku wycofano odmianę sedan, pojawiła się za to uterenowiona odmiana Fun, a później Cross Polo. Pod maską GTI znalazł się popularny silnik benzynowy 1.8 turbo o mocy 150 KM, a w wersji Cup Edition 180 KM. W 2005 roku z okazji 30-lecia istnienia Polo wprowadzono facelifting. Polegał on głównie na zmianie stylistyki, nawiązującej do innych modeli marki. W 2007 roku firma produkująca karoserie Karmann zaprezentowała koncepcyjny model Polo GTI Cabriolet. Koncept miał inne nadwozie, przypominające linię coupe, ale z otwartym nadwoziem. Napędzał go 150-konny silnik z modelu GTI. W 2009 roku zakończono jego produkcję w Europie, w RPA trwa ona nadal.

 

 

VW Polo V

Najnowsza odmiana Polo pojawiła się w 2009 roku w Genewie, a w lipcu tego roku pojawiła się w polskich salonach. W nowej generacji auto przeszło małą rewolucję stylistyczną. Stało się dużo bardziej nowoczesne, śmiałe i sportowo nacechowane. W Polsce sprzedawane jest jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W Rosji dostępna jest także odmiana sedan. Ta generacja po raz pierwszy w Polo zdobyła 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. W 2010 roku auto zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. W zeszłym roku Polo odmłodzono. Zaszły zmiany reflektorów, zderzaków, deski rozdzielczej i silników. Dołączyła też 7-biegowa skrzynia DSG. Następcę zobaczymy prawdopodobnie za rok.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 490 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij