Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

5 najtrwalszych silników ostatniej dekady

W tym roku obchodzimy 10. rocznicę wprowadzenia do seryjnej produkcji filtrów DPF. To wydarzenie spowodowało zmniejszenie emisji CO2 i... problemy w dieslach. W silnikach benzynowych nie lepiej, ecotrendy wymuszają stosowanie małych pojemności i turbo, co skraca żywotność silników. Jednak jest jeszcze kilka jednostek napędowych, które zasługują na miano najmniej awaryjnych. Oto 5 z nich.

2015-03-30
BMW 3

Honda 2.2 i-CTDi

Ten silnik montowano w Civicach, Accordach i modelu HR-V. Był bardzo trwały, ekonomiczny i dynamiczny. Moc 140 KM i 340 Nm sprawiała, że Accord przyspieszał do setki w niecałe 10 s, a przy tym zadowalał się 7 litrami na 100 km. Najważniejsze w tym silniku była jednak jego trwałość. To jednostka jeszcze sprzed ery filtrów DPF, więc jest dużo mniej problematyczny. Auta Hondy z tym silnikiem mogą przejechać nawet 400 tys. km bez większego remontu. Jedyne problemy może sprawiać pękający kolektor i zapychający się zawór EGR. Najmłodsze Hondy z tym motorem mają 6 lat.

 

BMW 3.0d

BMW od ponad 30 lat specjalizuje się w 3-litrowych silnikach z sześcioma cylindrami w rzędzie. Dobrze wychodzą im zarówno benzynowe, jak i diesle. Te drugie najlepsze są starsze, z jedną turbosprężarką (są też wersje z dwiema 35d/35i, a nawet z trzema 50d) i bez filtra DPF. Takie silniki można znaleźć w Serii 3 e46 (do 2005 r.) oraz Serii 5 e39 (do 2004 r.), jednak w tym przypadku mają co najmniej 200 tys. km przebiegu. Motor 3.0d jest produkowany od 1998 roku do teraz, wprowadzane są tylko modyfikacje i podnoszona jest moc. Charakteryzuje się bardzo dobrymi osiągami, niezwykłą charakterystyką pracy i umiarkowanym zużyciem paliwa (zarówno diesla jak i benzyna). Przy umiejętnym serwisowaniu, możliwy jest przebieg nawet 400 tys. km bez większych problemów. Rozwinięcie tego silnika można znaleźć w obecnych modelach BMW.

 

Volvo 2.3 i 2.5 R5

5-cylindrowe silniki Volvo może nie są mistrzami ekonomii, ale za to potrafią odwdzięczyć się niepowtarzalnym dźwiękiem, osiągami i wysoką trwałością. Pierwszy raz ten silnik pojawił się w Volvo 850 na początku lat 90. i miał pojemność 2 litrów i moc 126 KM. Później silnik rozwijano, pojawiał się w wersjach o pojemności 2.3, 2.5 z turbiną, bez, z manualną lub automatyczną skrzynią, z napędem na przód lub AWD. Szczególnie popularny stał się w modelu S40, S80, V70 oraz w Fordzie Focusie ST i RS. Najświeższe auta z tymi motorami pochodzą z 2010 roku (Focus RS).

Ford 1.25 Duratec

Przestarzała jednostka 1.3 została zastąpiona tą o pojemności 1242 cm3 . Charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem paliwa oraz wysoką trwałością. Motor jest prosty w budowie, więc mało elementów ulega tu usterce, a nawet jeśli takowa się przytrafi to koszty naprawy nie odchudzą znacząco portfela. Dostępność części jest duża, a ich ceny są na bardzo przyzwoitym poziomie. Jednostkę 1.25 montowano w Fordzie Fiesta. Najmłodsze modele pochodzą z 2008 roku.

 

Legendarny 1.9 TDI

Długo zastanawialiśmy się, czy ten silnik powinien znaleźć się na tej liście. Obawialiśmy się, że poleje się fala hejtu. Jednak zdecydowaliśmy się tutaj umieścić legendarnego "tedeika" z kilku powodów. Po pierwsze TDI pokonują w Polsce setki tysięcy kilometrów bez większych problemów. Powodem nienawiści do tych jednostek może być egzemplarz nieumiejętnie użytkowany (wydłużanie okresu pomiędzy wymianami oleju, stosowanie tanich nieodpowiednich olejów, ostra jazda bez chłodzenia turbiny) - to po drugie. A po trzecie motor 1.9 TDI, jeśli jest zdrowy, charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, dobrymi osiągami, a przez ilość jeżdżących jednostek po naszych drogach, niskimi cenami części zamiennych (nie licząc turbo i pompowtrysków).

Oczywiście, TDI nie jest wolne od wad. Często, nawet właściwie użytkowane silniki cierpią na wadliwe pompowtryskiwacze piezoelektryczne, których naprawa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Może drażnić charakterystyka pracy, która nie należy do najlepszych. Zdarzają się też wycieki z turbosprężarek. O TDI można powiedzieć "ile ludzi, tyle opinii". Jednak mimo wszystko, uważamy, że to całkiem udana konstrukcja, występująca w licznych modelach VW, Skody, Seata, czy Audi.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij