Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

60 lat VW Transportera

2008-08-07
60 lat VW Transportera 60 lat VW Transportera

Narodziny Transportera związane są z jednym z holenderskich importerów Volkswagen, który to w 1947 roku spotkał się w Minden z przedstawicielami administracji brytyjskiej wolfsburskich zakładów, aby rozmawiać o zakupie kilku Garbusów dla Holandii.

Podczas rozmowy narysował on w swoim notesie odręczny szkic samochodu dostawczego, jak się okazało - rewolucyjnego: silnik z tyłu, kierowca z przodu, a między nimi miejsce na 750 kg ładunku. Inspiracją dla Pon'a był, zbudowany do użytku wewnętrznego w zakładzie, osobliwy samochód skrzyniowy, który zauważył między ruinami hal fabrycznych w Wolfsburgu.

W 1948 roku powstał prototyp tego auta, a 8 marca 1950 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną. Fabryka wyprodukowała swój pierwszy pojazd użytkowy w czterech wersjach: jako samochód dostawczy, pojazd specjalny, 8-osobowy mikrobus i jako sklep obwoźny. Samochód miał nośność 825 kg. Z pełnym obciążeniem osiągał maksymalną prędkość 75 km/h i zużywał 8 - 9 litrów paliwa na 100 km.

2 października 1962 roku w fabryce VW w Hanowerze z taśmy montażowej zjechał milionowy samochód. Była to Samba - bus, który wraz z Transporterem już dawno podbił rynek. Transporter był w dalszym ciągu udoskonalany pod względem technicznym. Nowy silnik o pojemności 1,5 litra zyskał moc 42 KM, a w miejsce drzwi skrzydłowych pojawiły się drzwi rozsuwane, nawiasem mówiąc, pierwsze drzwi rozsuwane w samochodach tej klasy.

W 1967 r. nastąpił początek nowej ery - fabrykę opuścił Transporter drugiej generacji. Szyba przednia nie była już dzielona na dwie części, samochód został przedłużony o 100 mm, a moc silnika o pojemności 1,6 litra wzrosła do 47 KM.

W maju 1979 roku miała miejsce premiera Transportera T3, a już w 1981 roku wyprodukowano 5 milionów Transporterów. W 1985 r. została przedstawiona w Hanowerze nowa limuzyna wielkoprzestrzenna - Multivan. Idealny, wszechstronny pojazd, doskonale sprawdzający się zarówno jako samochód firmowy, wycieczkowy, jak i rodzinny.

Rewolucyjny krok w historii Transportera nastąpił 9 stycznia 1990 roku. W jego czwartej generacji (T4) zrezygnowano z silnika umieszczonego z tyłu. Podobnie jak jego poprzednicy, także T4 stał się przebojem rynkowym. Auto oferowano z 16 różnymi silnikami, 8 benzynowymi i 8 dieslami; najmocniejszy miał 204 KM.

W 2003 roku na rynek wprowadzony został Transporter T5 - dojrzały pod względem wielkości
i różnorodności wariantów, a także wszechstronności zastosowań. W porównaniu ze swoim poprzednikiem oferuje większą pojemność przestrzeni ładunkowej - przede wszystkim dzięki bardziej pionowej konstrukcji ścian nadwozia. Wymiary zewnętrzne krótkiej wersji to: 4,89 metra długości; 1,91 metra szerokości; 1,96 metra wysokości.

Dzisiaj, po 60 latach od powstania pierwszego prototypu Volkswagena Transportera, auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów na całym świecie. Od 1950 roku wyprodukowano juz ponad 9,5 miliona Transporterów.

Źródło: Volkswagen

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 103 566 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-4, minibus-4, mixt-4, rama-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Urodził się w Wolfsburgu, dorastał w Hanowerze, sukcesy odnosił na całym świecie... Dokładnie 60 lat temu powstał pierwszy prototyp, a dwa lata później rozpoczęła się jego seryjna produkcja.
    auto motor i sport, 2008-08-07 11:09:45
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij