Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

70 lat temu z taśmy zjechał pierwszy VW Garbus

Początki tego samochodu nie są powodem do chluby, ale późniejszy jego rozwój dał porządnego kopniaka przemysłowi motoryzacyjnemu. VW Garbus 70 lat temu zjechał z taśmy produkcyjnej.

2015-12-31
Produkcja pierwszego VW Garbusa

Historia VW Garbusa zaczyna się w 1938 roku, kiedy na polecenie Adolfa Hitlera, inżynier Ferdinand Porsche miał skonstruować tani samochód dla ludu, czyli Volkswagen. Jednak wówczas nazywano ten pojazd KdF-Wagen i jego produkcja sięgnęła zaledwie 630 egzemplarzy do końca II Wojny Światowej.

Ale dopiero pod koniec 1945 roku rozpoczęła się produkcja jednego z najpopularniejszych aut świata, czyli VW Garbusa. Po okupacji strefy okolic Wolfsburga przez Amerykanów, Brytyjczycy postanowili dofinansować tę fabrykę w czerwcu tego roku. Miesiąc później Major Ivan Hirst złożył zamówienie na 20 tys. sztuk Volkswagena Type 1. Produkcja ruszyła zaraz po Świętach Bożego Narodzenia.

Wyprodukowanie 20 tys. Garbusów trwało dość długo, bowiem przez ostatni dni roku 1945 wyprodukowano zaledwie 55 sztuk, a przez dwa kolejne lata, poprzez niedobór surowców produkcja wynosiła 1000 aut miesięcznie.

Pomimo wielu problemów Volkswagenowi udało się przekonać Brytyjczyków, aby przerobić fabrykę na cywilną, skupić się na jakości i rozbudowywać sieć dealerską. Anglicy mieli też spory wkład w eksporcie VW.

Po czterech latach, w październiku 1949 roku fabryka Volkswagenwerk GmbH wróciła w niemieckie ręce. Pod kierownictwem Heinza Nordhoffa produkcja wzrosła drastycznie. Do 1955 roku wyprodukowano już milion Garbusów. W tym okresie samochód wyróżniał się na tle konkurencji bardzo dobrymi osiągami. Dla wersji z silnikiem o mocy 35 KM (25 kW) prędkość maksymalna wynosiła 115 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 27,5 s, a średnie zużycie paliwa na 100 km zaś 6,7 l.

Przez lata pojazd gruntownie modernizowano. Zwiększano moc silników, a także wydajność, poprawiano komfort i jakość. W 1951 roku pojawił się silnik Diesla. Trzy lata później zwiększono moc maksymalną silnika z 34 do 41 KM. Pojawił się rozrusznik uruchamiany za pomocą stacyjki czy bezdętkowe opony.

17 lutego 1972 roku produkcja Garbusa przekroczyła 15 mln egzemplarzy, co pobiło rekord ustanowiony wcześniej przez Forda Model T. Do 2003 roku powstało ponad 21 mln egzemplarzy VW Garbusa. To czyni go jednym z najbardziej popularnym autem świata.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij