Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Aston Martin V8 Vantage - Kleju moc

Fabryki samochodów walczą o klientów ceną i ekonomią eksploatacji pojazdu. Ale jest nisza rynkowa, gdzie te reguły nie obowiązują. Tam wręcz nie uchodzi, by samochód był tani - ma być szybki, piękny i awangardowy. Tu szuka swego miejsca nowatorski Aston Martin V8 Vantage.

2005-06-14
Aston Martin V8 Vantage Niewątpliwie Aston Martin V8 Vantage ma piękną i dynamiczną sylwetkę.

W wersji produkcyjnej to dawno oczekiwane auto odtajniono w Genewie, chociaż concept car pokazano w Detroit jeszcze w 2003 roku. Rynek luksusowych aut sportowych, od lat opanowany przez Porsche, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Bugatti, Dodge'a, Jaguara, to trudny i zdradliwy obszar - niełatwo się wcisnąć, a dotychczasowi "rezydenci" bronią się niezwykle zaciekle. Jego Lordowska Mość Aston Martin od zawsze miał ambicję, zaspokojoną nie raz, zasiadania tam w pierwszym rzędzie, obok Jaguara, i reprezentowania angielskiej szkoły szybkich aut sportowych. (A dane techniczne do dziś podaje oczywiście w wyspiarskich, a nie metrycznych jednostkach miary.) Nowy V8 Vantage to, po flagowym Vanquishu i wytwornym DB9, trzecie dziecko w odmłodzonej w 2000 r. rodzinie Martinów. W porównaniu z dwójką starszych braci, noworodek V8 okazuje się najmniejszy, ale najzwinniejszy. Producent kieruje go do młodszej, niż dotąd, klienteli, wkraczając na nieznany mu wcześniej obszar.

Bryła Vantage'a jest niewątpliwie piękna i proporcjonalna. Niewiele mniejsza od boiska pił- karskiego maska, w kontraście do raczej niewielkiej, bo oczywiście dwuosobowej części pasażerskiej, nadaje autu agresywną, dynamiczną sylwetkę. Uznano, że właściciel sto razy częściej ogląda swój samochód od środka niż z zewnątrz i wielką wagę skupiono na starannej stylizacji wnętrza. W Anglii nikt nie odważył się na jakąś pstrokaciznę - wykwintna mieszanka skóry, szlachetnych tekstyliów i aluminium skomponowana jest w statecznej kolorystyce. Kabina jest przestronna, podobnie jak bagażnik, o co w dwuosobowym samochodzie nietrudno.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE

Nadwozie2-drzwiowe, 2-miejscowe, długość x szerokość x wysokość 4382 x 1866 x 1255 mm, rozstaw osi 2600 mm.
SilnikWidlasty, 8-cylindrowy, z turbodoładowaniem, pojemność skokowa 4300 cm3, moc 283 kW (385 KM), przy 7300 obr/min, maksymalny moment obrotowy 410 Nm przy 5000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 5,0 s Prędkość maksymalna 280 km/h

Ale nie tylko wygląd wyróżnia V8Vantage. To auto to rewia nowoczesnej techniki. Twórcy prawie nie stosują stali - jest za ciężka. Cała konstrukcja nadwozia jest aluminiowa, zbudowana z wielu skomplikowanych elementów przestrzennych i, jak na zajęciach kółka modelarskiego, łączonych... klejem. (A moc klejów zapożyczonych z technologii kosmicznych daje połączenia silniejsze od spawów.) Kratownice usztywniające to bardzo lekkie kompozyty. Ogromny 4,3-litrowy silnik też jest całkowicie aluminiowy. Jest to 32-zaworowy (zmienne fazy rozrządu) V8, umieszczony niziutko (sucha miska olejowa!) między osiami auta, ale... przed kierowcą, w takim punkcie, by uzyskać idealnie równy nacisk na obie osie, a więc doskonałe prowadzenie auta. Do tego 6-biegowa skrzynia mechaniczna. W tej klasie nie oszczędza się na bezpieczeństwie, więc oczywiście zastosowano tylny napęd. Cała ta zabawka, dla dużych i raczej bogatych chłopców, ma ogranicznik szybkości maksymalnej ustawiony na 280 km/h. Jak na sklejankę - to chyba nieźle.

Tekst Julian Obrocki
Zdjęcia MPI

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Fabryki samochodów walczą o klientów ceną i ekonomią eksploatacji pojazdu. Ale jest nisza rynkowa, gdzie te reguły nie obowiązują. Tam wręcz nie uchodzi, by samochód był tani - ma być szybki, piękny i awangardowy. Tu szuka swego miejsca nowatorski Aston Martin V8 Vantage.
    auto motor i sport, 2008-04-12 13:43:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij